11 Noiembrie 2011
7 statistici care arata pesimismul romanilor
Mai bine de jumatate dintre romani se descurca greu cu banii, iar un sfert sunt datori. In plus, majoritatea se asteapta ca somajul si preturile sa creasca in 2012. Cifrele toate indica o scadere a indicelui de incredere a populatiei, masurat intr-un studiu realizat de compania de cercetare GfK Romania.
1) 60% dintre romani au o situatie financiara mai rea
2) 40% dintre romani vad ce e mai rau
Toamna aceasta insa, 40% dintre respondenti declara ca se asteapta la o inrautatire, in timp ce 13% spera la o imbunatatire anul viitor. Aproape 40% se asteapta ca situatia sa ramana aceeasi.
3) 77% dintre romani spun ca economia a regresat
Pe de alta parte, doar 9% declara ca aceasta se va imbunatati in urmatorul an.
4) 56% dintre romani se descurca greu cu banii
“Situatia la acest capitol arata aproape identic cu luna octombrie 2010, iar variatiile lunare din ultimul an sunt nesemnificative”, spun specialistii GfK.
5) 77% dintre romani cred ca somajul va creste
6) 75% dintre romani estimeaza o crestere a preturilor
Un procent similar (74%) este reprezentat de cei care, in ultimul an, au resimtit o crestere a inflatiei pentru majoritatea produselor. Optimistii sunt foarte putini, la fel ca si anul trecut – mai putin de 1 roman din 10 spera la o scadere a preturilor in perioada urmatoare.
7) 15% vor pune bani deoparte
Daca romanii nu vor reusi sa economiseasca mare lucru, nici intentiile de achizitie nu sunt crescute. Doar 9% dintre romani intentioneaza sa-si cumpere un automobil anul viitor, iar 3% - o locuinta. In ceea ce priveste imbunatatirea locuintei, procentul este mai ridicat, de 15%.
De la entuziasm la frustrare
Un alt studiu dat publicitatii de GfK la finele lui septembrie arata ca mai putin de un sfert dintre romani sunt dispusi "sa lupte" cu fortele proprii pentru a-si imbunatati conditiile de viata, iar cei mai multi sunt resemnati sau asteapta solutii de la guvern sau autoritati in acest sens.
In plus, GfK a analizat si perceptia ultimilor trei ani in randul romanilor, astfel ca entuziasmul din anul 2008 s-a transformat intr-un soc psihologic in 2008-2009, in timp ce in 2009-2010 romanii s-au obisnuit cu ideea si si-au adaptat standardele de viata si strategia de consum, si au ajuns in 2010-2011 intr-o stare de frustrare, indignare si pesimism deoarece sperau ca lucrurile se vor imbunatati.