10 Aprilie 2012
Business la feminin - De ce este nevoie de femei in conducere?
Contributia femeilor in mediul economic se intensifica vizibil, in ultimii ani ele devenind practic cea mai mare piata emergenta din istoria umanitatii. Femeile cu functii de conducere au cateva avantaje in fata barbatilor, dar sunt si penalizate la anumite capitole, releva un raport realizat de Deloitte, intitulat Business la feminin.
Femeile gestioneaza mai bine resursele umane
De asemenea, femeile au un plus in fata barbatilor cand este vorba de dezvoltarea personala si dobandirea de noi aptitudini (37%), dar si in ceea ce priveste de rezolvarea problemelor aparute la locul de munca (31%).
Pe de alta parte, barbatii tind sa obtina rezultate mai bune in ceea ce priveste luarea deciziilor in conditii de stres (40% din raspunsuri, fata de 26% in cazul femeilor), implementarea unei dezvoltari strategice pe termen lung (40% versus 14%) si in ceea ce priveste avansarea personala (32% versus 14%).
O treime din IMM-urile din Romania sunt controlate de femei
In mod evident, femeile contribuie semnificativ la cresterea economica, creaza locuri de munca, dezvolta talente si atrag recunoastere internationala, dupa cum remarca studiul "Business la feminin".
Puterea unui business sta in colaborarea stransa dintre femei si barbati
O analiza recenta realizata de Deloitte la nivel globala arata ca diversitatea este cruciala pentru cultura organizationala, marea majoritate a companiilor implicate recunoscand ca se inregistreaza progrese majore in acest sens.
"Atat autoritatile, cat si mediul de afaceri trebuie sa inteleaga si sa investeasca in dezvoltarea si integrarea femeilor in procesul de luare a deciziilor. Puterea unui business sta in colaborarea stransa dintre femei si barbati, pentru ca imbina astfel calitatile celor doua sexe si incurajeaza inovarea", mai arata studiul Deloitte.
Dintre aspectele investigate de studiul de fata, se remarca doua situatii: 57% dintre respondenti sunt de parere ca femeile sunt tratate cu respect, iar 43% apreciaza ca femeile depun mai multe eforturi pentru a accede la functii similare cu cele ale barbatilor.
Femeile comunica mai bine decat barbatii
Rezultatele studiului identifica diferente clare de perceptie in ceea ce priveste calitatile specifice ale femeilor, respectiv barbatilor cu functii de conducere. Astfel, cu toate ca femeile sunt vazute ca fiind mai buni comunicatori, ele sunt penalizate cand vine vorba despre asocierea cu trasaturi specifice functiei de CEO (abilitati de conducere/ leadership, precum si abilitati de planificare strategica).
Rezultatele arata ca mai mult de 60% dintre respondenti considera ca femeile sunt mai consecvente, capabile sa desfasoare mai multe activitati concomitent, precum si ca au capacitatea de a comunica mai bine decat barbatii. De asemenea, aproximativ jumatate dintre respondenti sunt de parere ca incurajarea implicarii active a membrilor echipei si aptitudinile analitice mai dezvoltate sunt specifice mai degraba femeilor, decat barbatilor.
Pe de alta parte, in mod semnificativ mai multi respondenti considera ca barbatii sunt mai inzestrati in ceea ce priveste increderea in sine si confortul in luarea deciziilor, aptitudinile de lider, cele potrivite pentru consiliul director, negocierile eficiente, dar si abilitatile de planificare strategica.
34% dintre pozitiile cheie de management din Romania sunt detinute de femei
Consensul general este ca femeile, prin structura si profilul lor psihologic, au o inclinatie mai mare in a fi mai flexibile si mai deschise spre schimbare. De altfel, ele se confrunta mai des cu situatii noi, care impun adaptare si flexibilitate, atat pe plan personal, cat si profesional.
De asemenea, datele Comisiei Europene arata ca, in acest moment, 12% dintre membrii Consiliilor de Administratie ale cel mai mari companii europene sunt femei. Doar in 3% dintre cazuri, Presedintele Boardului este o femeie. Promovarea doamnelor in astfel de pozitii cheie a avansat cu pasi mici in ultimii ani, Comisia estimand ca in acest ritm va fi nevoie de alti 50 de ani pentru a se ajunge la un echilibru rezonabil de cel putin 40%.
Consensul general este ca, desi femeile obtin performanta in cariera, prea putine companii se implica in mod activ sa le faciliteze ascensiunea pe scara ierarhica.