8 Mai 2012
10 solutii aplicabile IMEDIAT pentru mai multe fonduri europene
Asociatia Consultantilor din Romania pentru Accesarea Fondurilor Europene (ACRAFE) va propune Guvernului o serie de masuri pentru a creste absorbtia fondurilor pe agricultura la 100% si la 80% pe sectorul fondurilor structurale, pana in 2015.
Eficientizarea si accelerarea utilizarii asistentei tehnice
Asistenta tehnica vine in intampinarea nevoilor de sprijin a autoritatilor care fac parte din sistemul de management si control al instrumentelor structurale, a potentialilor beneficiari, si necesitati de formare profesionala a masei critice din sistem.
Folosirea integrala a schemelor de personal existente
Criza economica a avut efecte nefaste si asupra personalului din sectorul bugetar, inclusiv asupra personalului din sistemul de gestionare a instrumentelor structurale. Ca urmare, la sfarsitul lunii august de anul trecut, din 2.160 de posturi alocate erau active circa 1.800.
Motivarea functionarilor publici implicati in gestiunea fondurilor comunitare
In plus, resursele umane din acest sector ar putea fi motivate si fidelizate si prin folosirea unor metode de tipul activitatilor de instruire si team-building, mai ales ca orice Guvern ar avea serioase probleme sa justifice o crestere de salariu sau bonusuri acordate doar unei categorii de bugetari.
"Din cauza situatiei economico-financiare a Romaniei, este indicat ca managerii din sistemul public de gestionare a fondurilor comunitare sa foloseasca ca sursa motivationala resursele nepecuniare. Aceasta varianta este sustinuta de numeroase studii care au demonstrat ca pot fi obtinute rezultate similare prin folosirea compensatiilor de natura nepecuniara cu cele obtinute prin folosirea unor remuneratii banesti", arata raportul ACRAFE.
Recrutarea managerilor prin metoda "head-hunting"
"Practic, in acest domeniu sunt doar cateva zeci de experti si acestia ar trebui sa fie numiti directori in autoritatile de management", a spus Marian Dobrila, vicepresedinte ACRAFE.
Deblocarea sumelor imobilizate in proiectele nefezabile
Potrivit conducerii Asociatiei, POSDRU este cel mai bun exemplu pentru aplicarea unei astfel de masuri, intrucat fondurile pe acest program sunt blocate.
De asemenea, si Ministerul Sanatatii este intr-o situatie similara, dupa ce a depus peste 60 de proiecte in anii trecuti, de sute de miliane de euro, dar i-a fost desfiintata directia de proiecte in acest an. Banii au fost aprobati, dar proiectele au ramas in aer.
Transparentizarea completa a procesului de absorbtie
De asemenea, ACRAFE cere si publicarea contractelor de finantare incheiate, acces public la toate documentele legate de activitatea comitetelor de monitorizare, accesul societatii civile la intalnirile relevante pentru procesul de absorbtie si accesul la documentele si intalnirile dintre autoritatile romane si cele europene.
Cresterea mobilitatii profesionale a personalului angajat
Dezvoltarea capacitatii administrative
De asemenea, ar trebui creata o functie la nivelul Ministerului Afacerilor Europene de monitorizare permanenta a corelarii dintre proiectele in derulare si resursele existente la nivelul marilor beneficiari si alocarea de fonduri din asistenta tehnica pentru corelarea resurselor cu necesarul.
Standardizarea si simplificarea unor proceduri
"Avantajul standardizarii unor proceduri consta si in posibilitatea redirectionarii personalului implicat in acest domeniu catre programe si masuri extrem de accesate", se arata in raportul ACRAFE.
De asemenea, aceasta masura ar contribui si la cresterea mobilitatii profesionale a salariatilor din administratia publica.
Crearea unui sistem de knowledge management
Ca urmare, este necesar un sistem intern care sa permita gestionarea si publicarea acestor situatii organizat, care sa tina cont de toate spetele aparute si sa poata duce la o aplicare unitara a reglementarilor.