12 Septembrie 2006

Sistemul Design&Build ar putea creste viteza de construire a proiectelor de autostrada

Proiectarea si construirea de autostrazi prin intermediul aceleiasi firme (Design&Build) reprezinta o solutie pentru cresterea rapiditatii si a calitatii lucrarilor, iar prin aceasta procedura ar putea fi astfel realizate proiecte precum autostrada Bucuresti - Brasov, Coridorul IX de Transport sau Centura Bucuresti, potrivit reprezentantilor Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT).

'Aceasta procedura determina reducerea timpului necesar pentru inceperea lucrarilor cu cateva luni. Pana acum, timpul necesar pentru proiectare era de circa sase - opt luni, la care se adaugau doi - trei ani pentru lucrari. Prin noua procedura s-ar putea reduce cu pana la un an timpul necesar', a declarat pentru Rompres, purtatorul de cuvant al Ministerului Transporturilor, Adrian Ionescu.

Directorul general al Companiei Nationale a Drumurilor (CNADNR), Liviu Damboiu, a spus ca prin intermediul noii proceduri creste si calitatea lucrarilor. 'Pana acum o companie se ocupa de proiectare si alta de constructie, si apareau probleme pentru ca nu intotdeauna acestia cadeau de acord sau nu se respectau indicatiile proiectantului', a precizat Damboiu.

Prin noua procedura ar putea sa fie construite proiecte de infrastructura precum Autostrada Bucuresti - Brasov, in valoare de 1,6 miliarde de euro, din surse bugetare, Coridorul IX de Transport (care leaga Moldova de sudul tarii), precum si Centura Bucuresti, cu o lungime de 20 de kilometri, lucrarile fiind estimate la circa 40 milioane de euro. De asemenea, unele dintre aceste proiecte ar putea fi concesionate de cei care le-au construit in sistemul Design - Build - Operate.

Realizarea proiectelor de infrastructura ar putea fi grabita si de introducerea unei noi proceduri, prin care dupa realizarea studiului de fezabilitate sa se treaca la exproprieri si asigurarea utilitatilor. 'Pana acum se facea studiul de fezabilitate, se stabilea proiectantul si constructorul si apoi se trecea la expropriere, ceea ce determina intarzieri. De acum inainte, cand se vor face studiile, vor incepe exproprierile pentru ca oricum mai devreme sau mai tarziu se vor face proiectele respective', a precizat Damboiu.

Daca pana acum aceasta procedura nu a fost aplicata este posibil sa fie utilizata petru tronsonul Pitesti - Ramnicu Valcea - Sibiu de pe Coridorul IV de Transport, acolo unde nu s-a realizat inca studiul de fezabilitate.

Conform programului Ministerului Transporturilor, Romania va avea circa 1.200 de kilometri de autostrada pana in 2012. in acest an se vor afla in diferite stadii de executie circa 380 de kilometri, la care se adauga 540 de kilometri in 2007 si peste 800 de kilometri in 2008.



Citeste si