5 Octombrie 2006

O noua autostrada intre Ploiesti si Focsani

Ministerul Transporturilor (MTCT) va initia un proiect pilot finantat printr-un parteneriat public-privat, pentru construirea unei autostrazi care va lega orasul Ploiesti de Focsani, a declarat consilierul din Ministerul Transporturilor, Emil Ungureanu. Autostrada pe care MTCT intentioneaza sa o construiasca printr-un parteneriat public-privat (PPP) va avea aproximativ 123 de kilometri, va trece prin Buzau si va fi paralela cu drumul european 85.

"Saptamana viitoare se va face deschiderea de oferte pentru firmele interesate sa liciteze pentru acest proiect, dupa care va incepe selectia consultantilor care vor efectua studiul de fezabilitate", a declarat Emil Ungureanu pentru NewsIn.

In opinia consilierului din MTCT, lucrarile propriu-zise la autostrada vor incepe in anul 2008. Pana atunci vor fi selectati consultantii care sa faca studiul de fezabilitate si cei care vor elabora proiectul PPP. Asistenta tehnica pentru elaborarea proiectului se va finanta din fonduri Phare, iar studiul de fezabilitate se va face in anul 2007, a spus Ungureanu.

"Este primul proiect PPP de genul acesta pe care il elaboram si nu stim daca va avea succes sau nu. in cazul in care totul va merge bine, asemenea parteneriate vor mai fi incheiate", a adaugat consilierul din MTCT.

Emil Ungureanu a spus ca, in ceea ce priveste dezvoltarea infrastructurii, parteneriatul public-privat este o optiune foarte buna, atata timp cat ambele parti inteleg care le sunt rolurile si, mai ales, care sunt riscurile unor astfel de parteneriate. De asemenea, cele doua parti trebuie sa-si distribuie atributiile in functie de posibilitati.

"in general partenerul public vine cu infrastructura, iar cel privat cu banii. Statul are posibilitatea, prin lege, sa obtina terenuri la preturi mai mici, partenerul privat trebuie investeasca banii, sa vina cu idei si cu proiecte", a mai spus Emil Ungureanu.

Pentru finantarea proiectelor majore de infrastructura, sectorul public si cel privat pot incheia parteneriate de finantare, in care statul trebuie sa defineasca serviciul, iar sectorul privat trebuie sa-l furnizeze. in acest fel, se vor furniza servicii de calitate pentru beneficiari, iar procesul de furnizare pentru contribuabili se va eficientiza. inca de la inceput, cei doi parteneri trebuie sa identifice riscurile asociate fiecarei componente a proiectului si sa le aloce unuia dintre parteneri, care sa le preia in intregime sau sa se destribuie. Avantajele incheierii unui PPP sunt costruile de constructie si de operare mai scazute si o intretinere pe termen lung mai eficienta in comparatie cu sectorul public.

Structura unui contract PPP presupune o autoritate contractanta, o companie care deruleaza proiectul, investitori, o banca, un constructor si un furnizor de servicii. in acest moment, in Romania se deruleaza opt proiecte ISPA (Instrument Structural de Pre-Aderare) cu componenta PPP (doua pentru tratarea a apei si canalizare si sase pentru deseuri solide), un proiect pilot de autostrada (Ploiesti-Focsani) si cinci proiecte pilot la nivel local (in domeniul deseurilor, al energiei si al transportului urban).

ISPA este un program intrat in vigoare incepand cu anul 2000, al carui obiectiv este dezvoltarea infrastructurii de transporturi si protectia mediului in trile candidate la aderare.



Citeste si