9 August 2022

România devine al doilea cel mai mare partener comercial al Bulgariei. Care este cea mai mare investiţie bulgară în țara noastră



Potrivit datelor statistice oficiale publicate de autorităţile bulgare, schimburile comerciale dintre Bulgaria şi România au crescut de la 9,373 miliarde de leva în 2020, până la 12,65 miliarde leva în 2021, iar Bulgaria înregistrează un surplus de 1,082 miliarde leva (faţă de 578,7 milioane leva în 2020), a declarat directorul executiv al Camerei de Comerţ şi Industrie Bulgaro-Române, Eleonora Ivanova, într-un interviu pentru BTA, conform Agerpres.

Astfel, având în vedere valoarea schimburilor comerciale, România a devenit al doilea mare partener comercial al Bulgariei, a spus Eleonora Ivanova.

Zece categorii de mărfuri reprezintă aproximativ 45% din exporturile totale ale Bulgariei spre România: bare de fier şi de oţel, motorină bio, electricitate, tractoare, medicamente, grâu sau amestec de grâu şi orz, utilaje de recoltat, gaz petrolier, îngrăşăminte minerale cu azot.

Principalele produse pe care Bulgaria le importă din România sunt: uleiurile din petrol, seminţe de floarea soarelui, produse laminate din fier, gaz petrolier, deşeuri din cupru, grăsimi şi uleiuri animale şi vegetale, smartphone-uri, medicamente, fire şi cabluri.

Bulgaria şi-a majorat exporturile de console şi dispozitive pentru jocuri video spre România, a spus Ivanova. Firmele Euro Games Technology şi Telematic Interactive Bulgaria se numără printre exportatorii de astfel de produse.

"În pofida acestui lucru, România nu este încă o piaţă cunoscută, în special pentru micile companii din Bulgaria. Chiar şi marile companii din Bulgaria au dificultăţi în a intra pe piaţa din România iar succesul depinde de modul în care compania abordează piaţa şi de sectorul în care operează", a spus Ivanova.

Aceasta a explicat că România este o piaţă intens concurenţială şi sensibilă la preţ, în special în sectorul alimentelor, unde firmele bulgare manifestă cel mai mare interes.

Judecând după experienţa companiilor bulgare care au reuşit să aibă succes în România, piaţa are un potenţial mult mai mare decât cea din Bulgaria, dar companiile trebuie să investească, să facă planuri pentru pierderi în primii ani şi să aibă răbdare şi să nu abandoneze uşor, a susţinut Ivanova.

"Din experienţa noastră, sunt companii care au reuşit să găsească o nişă bună de piaţă într-un an sau doi dar sunt şi companii care au avut nevoie de peste trei până la cinci ani pentru ca să îşi facă produsele vandabile", a adăugat Ivanova.

Cea mai mare investiţie bulgară în România este Euroins, noul lider de pe piaţa de asigurări cu 3,1 milioane poliţe active.

În 2020, investiţiile româneşti în Bulgaria se situau la 178,6 milioane de euro. La data de 31 mai 2022, un număr de 2.996 de companii cu capital bulgar erau înregistrate în România, cu un capital cumulat investit de 195,66 milioane euro, ceea ce plasează Bulgaria pe locul 24, potrivit datelor furnizate de Registrul Comerţului din România.

În prima jumătate a lui 2022, cetăţenii români au făcut 390.000 de vizite turistice în Bulgaria, în creştere cu 90% comparativ cu perioada similară a lui 2021, a subliniat Ivanova. Vizitele turistice efectuate de români în Bulgaria s-au cifrat la 625.656 în 2020 şi 821.856 în 2021.



Citeste si