30 Iunie 2005

Ce ne pregateste Guvernul in anul 2006

In lipsa unei gandiri fiscale pe termen lung, Guvernul mareste impozite, limiteaza proiecte de investitii, disponibilizeaza bugetari si ingroapa turismul

In ultimii 15 ani, majoritatea ministrilor de Finante, indiferent de culoarea politica a guvernelor din care faceau parte, si-au inceput mandatele cu promisiuni legate de intocmirea unei strategii fiscale. Niciodata cei patru ani de mandat nu au fost suficienti pentru a finaliza un astfel de document, atat de necesar unei economii care isi doreste a fi performanta si interesanta pentru investitorii straini. Portita de eschivare, in fata opiniei publice, pentru neindeplinirea acestei promisiuni a fost intotdeauna Fondul Monetar International.

In anul 2005, bazele acordului cu FMI, incheiat de ministrul Finantelor Publice, sunt aceleasi cu cele din 1998: disponibilizari, taierea majorarilor salariilor, cresteri de taxe, limitari de cheltuieli la institutii bugetare. Exista insa o diferenta: pregatirea unei strategii fiscale. La prima vedere, pentru aceasta informatie, am fi tentati sa dam o prima bila alba pentru actualul sef al Finantelor. Si asta, pentru ca brambureala fiscala din ultimele sase luni, creata de nevoia de bani la buget ca urmare a introducerii cotei unice, nu ne-a dus decat la concluzia ca termenul de strategie fiscala nu prea exista in actualul mandat al lui Ionut Popescu.

Si totusi ne retragem intentia de a bifa ca realizare marea necunoscuta numita strategie fiscala. Motivul: ceea ce ministrul Finantelor elaboreaza, in aceasta perioada, nu se numeste strategie fiscala, ci noi masuri de crestere a incasarilor bugetare. Iata cum Romania anului 2005, si, mai dureros, cea din urmatorii ani, are o politica fiscala, bazata pe constrangeri fiscale si bugetare, si nu pe relaxare si incurajarea unor sectoare economice.



Citeste si