27 Februarie 2009
Romanii simt tot mai puternic efectele crizei la nivel personal
Numarul persoanelor care cred ca Romania este in recesiune a crescut semnificativ in decursul unei singure luni, de la 30% in decembrie 2008 pana la 41% in luna ianuarie 2009, conform studiului lunar Romanian Crisis Monitor realizat de compania de cercetare Unlock, in parteneriat cu Civitas Global Ketchum Romania.
Cum credeti ca evolueaza in prezent economia Romaniei?
„Romanii par sa fie mult mai constienti de existenta unei crize comparativ cu starea de spirit din decembrie. Probabil ca au inceput deja sa simta repercursiuni la nivel personal”, spune Adina Vlad, Managing Partner Unlock.
Increderea consumatorilor in principalele sectoare ale economiei continua sa scada, insa comunicatiile, turismul si educatia se mentin in topul celor mai bine cotate domenii. In timp ce sectorul constructiilor inregistreaza cea mai mare scadere la capitolul incredere (15 puncte procentuale mai putin fata de decembrie 2008), sectorul publicitatii si relatiilor publice inregistreaza o crestere de sase puncte procentuale, ajungand pe locul patru in topul increderii consumatorilor, de pe pozitia a noua.
In care dintre urmatoarele activitati aveti mai multa incredere?
In acelasi timp, si perceptia asupra celor mai afectate domenii s-a modificat, majoritatea respondentilor nominalizand, in luna ianuarie, industria auto (70%), constructiile (68%) si agricultura (67%). De remarcat este ca bancile ocupau in decembrie locul al treilea in topul companiilor afectate, in timp ce in ianuarie consumatorii le plaseaza pe locul al cincilea. Doar sectorul comunicatiilor si cel al publicitatii & PR inregistreaza o perceptie mai buna in ceea ce priveste impactul crizei asupra acestor domenii, fiind considerate segmentele cele mai stabile.
Care din urmatoarele activitati credeti ca vor fi cele mai afectate de criza?
De asemenea, consumatorii au devenit mai putin optimisti in ceea ce priveste evolutia in acest an a veniturilor personale, aproape 30% dintre cei intervievati se asteapta ca venitul sa scada in 2009, comparativ cu 20% la sfarsitul anului trecut.
Care vor fi principalele efecte ale crizei?
Consumatorii din mediul urban resimt deja efectele crizei economice si isi modifica optiunile pentru a limita impactul crizei economice asupra bugetului personal.
„Cu acest studiu ne-am propus sa monitorizam atitudinea romanilor vizavi de criza din Romania, pentru a construi un instrument de inovare si adaptare la situatia actuala. Credem ca in momentul in care afli ce gandesc consumatorii, poti sa iti construiesti mai usor strategii de abordare. De asemenea, credem cu tarie ca 2009 este un an in care orice companie ar trebui sa se pozitioneze fata de criza intr-o maniera care sa contribuie eficient la deblocarea pietei”, mai spune Adina Vlad, Managing Partner Unlock.