19 Ianuarie 2006

Furia comisioanelor mari si a pretului mic aprinde piata RCA

Asiguratorii merg pana la limita legii pentru a castiga cote de piata cat mai importante
Scandalul urias declansat anul trecut pe piata asigurarilor din SUA de intelegerea dintre gigantul AIG si brokerul Marsh pentru inselarea asiguratilor a schimbat radical reglementarile din domeniu. In Romania, verificarea relatiei broker-asigurator a ramas o simpla amenintare, supraveghetorii fiind depasiti de haosul din piata RCA.

Cand o companie de asigurari plateste brokerului comisioane de 50% din incasarile dintr-un contract sau cand acorda reduceri asemanatoare direct clientului asigurat, stiind foarte bine ca nu isi poate acoperi riscurile, este clar ca ceva nu functioneaza in piata. Situatia cea mai alarmanta apare in zona asigurarilor obligatorii de raspundere civila auto (RCA). Pentru astfel de polite se duce in fiecare an lupta cea mai mare in piata, incasarile din prime regland indicele de lichiditate al societatilor dependente de contractele auto. Teoretic, o limita pentru abuzuri exista, in cazul RCA comisionul maxim acordat brokerului de asigurator neputand depasi 15%, potrivit normelor emise de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA).

Alte limite sunt impuse si pentru reducerile de tarif care pot fi acordate direct clientilor. Practic, insa, de ambele nu tine aproape nimeni cont. Gaselnitele sunt multiple. Reducerile directe de tarif pot fi usor mascate in premii, tombole sau prime diminuate la alte asigurari (exemplu CASCO), in timp ce comisionul oficial al brokerului este adesea dublat de alte bonusuri: pentru contracte de studiere a pietei, de marketing, de distributie sau “contingent compensations” (comisioane pentru un volum mare de asigurare cu un singur asigurator).

In mod normal, companiile de brokeraj care activeaza pe piata asigurarilor ar trebui sa perceapa comision doar clientilor pe care ii reprezinta. Spre deosebire de agenti, angajati de societatile de asigurari pentru a incheia polite, brokerii lucreaza direct pentru clienti, carora trebuie sa le aleaga cea mai buna polita din piata. Practic, insa, in Romania s-a ajuns ca clientul sa nu plateasca brokerului nimic, acesta incasand bani de la asiguratori. Cu alte cuvinte, in schimbul clientilor pe care ii aduce companiei, brokerul primeste comision.

In astfel de conditii, contractele RCA au ajuns o afacere de sine statatoare pentru multe firme de brokeraj. “Nu este normal ca politele RCA sa fie principalul obiect de activitate al unui broker, nici sa ai puncte de lucru doar pentru asa ceva. Brokerul este mai mult un consultant si nu un agent”, spune Bogdan Andriescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania (UNSICAR).



Citeste si