22 Decembrie 2011

Cum cresc companiile din Romania pe timp de criza?



Care sunt strategiile de crestere aplicate in ultimii doi ani de companiile cu rezultate pozitive in Romania, precum si asteptarile lor pentru viitor? Studiul Ernst & Young, intitulat "O noua viziune de crestere", evidentiaza strategiile abordate pentru consolidare pe piata si rentabilitate, precum si masurile vizate pentru o mai buna adaptare la evolutiile pietei in viitor.

Cum au reusit sa creasca in criza companiile de top din Romania?

Cele mai performante companii din Romania in ultimii doi ani au depasit efectele crizei, in majoritatea lor, prin reducerea costurilor si prin consolidarea relatiilor de afaceri cu clientii, furnizorii si partenerii, arata studiul realizat de Ernst & Young.

In ceea ce priveste sursele de finantare, peste 60% din respondenti au indicat creditul bancar ca prima optiune. Pe de alta parte, insa, conditiile tot mai restrictive din piata i-au impulsionat pe jucatori sa se orienteze si spre alte surse de finantare, cum ar fi sursele proprii, fondurile europene, sau chiar catre sursele de tip venture capital (graficul alaturat).

Printre principalele elemente de diferentiere fata de competitori, companiile mentioneaza atentia dedicata clientului si calitatea produselor si serviciilor oferite, in conditiile in care principalul avantaj competitiv pe care a mizat competitia a fost cel de reducere a costurilor (dreapta).

Toate companiile incluse in studiu, care au crescut si au avut succes in conditii de piata dificile, considera in unanimitate ca angajatii lor sunt foarte importanti si ca performantele obtinute de companie se bazeaza pe abilitatile si competentele echipelor lor.

O noua viziune de crestere pentru viitor: inovatie, adaptare a proceselor operationale si recalibrarea structurii organizationale

Asteptarile pentru viitor sunt relativ optimiste – 75% din respondenti prevad oportunitati semnificative pentru afacerile lor in Romania, iar 47% pentru pietele din Uniunea Europeana. In plus, acestia sunt de parere ca performanta companiilor lor se va imbunatati in continuare in urmatorii doi ani, privind notorietatea brand-ului pe piata locala si diversificarea portofoliului de produse si servicii (vezi grafic)

Cu toate acestea, companiile performante sunt constiente ca schimbarile ce vor aparea in preferintele consumatorilor vor necesita raspunsuri substantiale si de impact: 42% cred ca inovatia va fi raspunsul, 35% estimeaza o nevoie de adaptare a proceselor operationale, impreuna cu recalibrarea structurii lor organizationale (27%).

In eventualitatea unor scenarii de stagnare sau declin al pietei, majoritatea companiilor de succes sunt pregatite sa-si mentina pozitia actuala, in timp ce 40% intentioneaza sa abordeze o strategie de transformare a pietei prin inovatie. Doar 3% se gandesc sa paraseasca piata in aceste conditii, in timp ce 8% ar apela la finantare externa, pentru a-si consolida pozitia.

Studiul "O noua viziune de crestere", dezvoltat de Ernst & Young Romania impreuna cu Solutii Avansate si Griffiths Management School din cadrul Universitatii Emanuel din Oradea, se bazeaza pe un sondaj realizat la sfarsitul lunii octombrie 2011, in randul a 172 de companii cu performante notabile in industria lor sau in aria lor geografica (profit pozitiv in anul 2010). Dintre companiile intervievate, 47% sunt cu capital romanesc, in timp ce 53% sunt companii straine.

Studiul integral poate fi consultat in detaliu in anexa.



Citeste si