27 Aprilie 2017

Cum se arunca in aer echilibrul bugetar si se spulbera increderea: reteta guvernului roman



Doua proiecte legislative initiate de Executiv in primele 100 de zile de guvernare, respectiv legea salarizarii unitare si sistemul de impozitare a gospodariilor, fara vreun studiu de impact si fara consultare, vor arunca in aer increderea in statul roman si echilibrul bugetar al Romaniei, sustin reprezentantii Romanian Business Leaders (RBL). Potrivit acestora, schimbarea regulilor jocului in mai putin de un an arata ca statul roman este impredictibil, instabil si netransparent.

Masurile anuntate recent nu se bazeaza pe realitati economice

Potrivit membrilor RBL, introducerea de masuri fiscale netestate, complicate si greu de aplicat pune in pericol stabilitatea economica a tarii si ameninta coeziunea sociala. In plus, masurile anuntate de Guvern in ultimele luni, nu par a se baza in niciun fel pe realitati economice.

“Romania are deja cel mai fragil buget din Uniunea Europeana (UE), cu o pondere a veniturilor in PIB de aproximativ 25%, la peste 15 puncte procentuale fata de media UE si la 10 puncte procentuale de media statelor UE din Europa centrala (Ungaria, 38%, Croatia, 37%, Cehia si Polonia, cate 35% din PIB). In 2018, bugetul va pierde atat fluxurile de numerar prin neretinerea la sursa a impozitului pe venit, precum si circa 1,4% din PIB, conform estimarii FMI, rezultate din reducerea cotelor de impunere la 0% si 10%, prin introducerea impozitului pe venitul global al unei gospodarii”, a subliniat Dragos Neacsu.

El a reamintit si de recomandarea FMI, privind incadrarea intr-un deficit de 1,5% din PIB pe termen mediu, in conditiile in care institutia estimeaza un deficit de 3,7% din PIB pentru acest an si de 3,9% pentru anul viitor, insa doar pe baza masurilor adoptate pana in prezent.

sursa foto: Andrey Popov / Shutterstock.com


Efectele legii salarizarii unitare

Cu celelalte masuri din program, inclusiv legea salarizarii unitare, deficitul va ajunge la 5,5% din PIB in perioada 2017 – 2017, ceea ce este nesustenabil, in opinia reprezentantilor RBL.

“Toate institutiile care urmaresc evolutia economiei romanesti vorbesc despre o deteriorare pe termen scurt (a situatiei economice-n.r.) pe baza de politici nesustenabile. Pe aceste demersuri nu se poate construi, nu putem vorbi de majorari de rating. Deja am primit primul cartonas galben de la agentia de rating Moody’s, care a redus deja perspectiva ratingului Romaniei de la pozitiva la stabila”, a subliniat Neacsu.

Un alt impact al legii salarizarii unitare se va resimti pe piata muncii, avand in vedere ca multi din angajatii din privat vor fi tentati sa lucreze la stat, mai spun reprezentantii RBL.

Potrivit acestora, salariile din sectorul public pot fi majorate doar in linie cu veniturile bugetare reale, cu criterii clare de performanta, scopul fiind cresterea eficientei totale a sistemului bugetar.

"Pe treptele Finantelor si ale BNR se stie ca 2018 nu poate duce cresterea salariala a bugetarilor. Anul asta o s-o duca cumva, dar in 2018 nu are cum. Banii acestia trebuie scosi de undeva si ii vor scoate de la antreprenorii romani. Va mai fi si o ipotecare a viitorului Romaniei pe termen mediu", a precizat si Mihail Marcu, fondatorul MedLife.

Sursa foto: Bignai / Shutterstock.com


Legea preventiei - efectele in practica sunt supralicitate

Reprezentantii RBL spun ca legea preventiei a pornit de la o intentie buna, insa ar fi avut un potential mai mare daca proiectul ar fi respectat promisiunile din programul de guvernare, in care se sugera faptul actul normativ va viza "prevenirea greselilor de orice fel".

“Legea a porinit de la o idee buna, insa efectele in practica sunt mult supralicitate fata de ceea ce se va intampla in realitate”, sustine Octavian Badescu, actionar la Sameday Courier.

Totusi, in opinia sa, cel mai bun efect pe care il are aceasta lege, chiar inainte de a intra in vigoare, este acela ca “reliefeaza o jungla amazoniana plina de pericole legislative” cu care se lupta mediul de business, respectiv numarul situatiilor sanctionabile cu amenda in care se pot gasi agentii economici fiind de ordinul miilor.

In acest conditii, cele 333 de contraventii pe care legea le vizeaza sunt putine, raportat la totalul contraventiilor prevazute de catre respectivele legi, iar multe dintre ele sunt dintre cele mai nesemnificative si cazurile apar probabil arareori in practica.

Potrivit lui Badescu, problematicile mediului de business pe zona birocratica a conformarii tin de alte aspecte, cum ar fi multitudinea de reglementari si de restrictii, marimea costurilor conformarii 100 %, de interpretabilitatea multora dintre ele (faptul ca, daca un "organ de control" vrea sa iti gaseasca o "neconformitate", o va gasi).

Prin urmare, mediul de afaceri si clientii acestuia au nevoie de o dereglementare, de o simplificare, adica de o legislatie mai putin stufoasa si de recalibrarea amenzilor, a mai spus Badescu.

In concluzie, reprezentantii RBL recomanda ca legea sa se adreseze exclusiv mediului economic, toate contraventiile, cu exceptia celor grave, sa intre sub incidenta legii, doar prin exceptie sa se ajunga la o noua vizita de control, si introducerea unui obiectiv de performanta pentru functionarul public, pentru remedierile rezultate in urma preventiei, si nu pentru realizarea planului de amenzi.

Sursa foto: Agerpres


Autorizatiile de functionare vin cu mare intarziere

O alta problema cu care se confrunta mediul de business este reprezentata de perioada lunga de timp necesara pentru obtinerea autorizatiilor si prectica neunitara in domeniu.

"Daca azi ai banii necesari pentru o investitie si ti-ai facut business-planul, trebuie sa ai in vedere ca prima zi de functionare va fi dupa 2 - 3 ani de cand ai totul pus la punct. Intre un an si 3 ani dureaza sa obtii autorizatia de construire - fie ca esti greenfield, fie ca reamenajezi un spatiu”, a explicat Dragos Petrescu, proprietarul lantului de restaurante City Grill.

Potrivit acestuia, in ultimii ani, procedura s-a ingreunat semnificativ. Pana in 2004, firmele aveau nevoie de cinci autorizatii pentru a functiona, dupa 2004, acestea se puteau obtine si ulterior punerii in functiune, in maxim 30 de zile. Insa dupa evenimentul nefericit de la Colectiv, a intrat in vigoare o noua procedura, care da dreptul fiecarui Consiliul Local sa decida cate documente sunt necesare pentru ca un agent econimic sa poata functiona.

“Acest set de documente este diferit de la primarie la primarie, si culmea, in Bucuresti de la o strada la alta, depinzand de sectorul in care te afli. De pilda, in Bucuresti, sectorul 1, se solicita 16 documente, la fel ca si in sectorul 2. In sectorul 3 ai nevoie de 13 documente, sectorul 4 are nevoie de 19 documente, sectorul 5, 23 de documente, iar in sectorul 6 -19 documente", a mai spus Petrescu.

In opinia sa, toate aceasta avalansa de piedici, determinata de teama autoritatilor locale de a elibera autorizatii, fac, astazi, ca foarte multe investitii sa fie blocate sau sa functioneze in semilegalitate.

Astfel, reprezentantii mediului de afaceri solicita Ministerului Dezvoltarii elaborarea unui set de reguli simple, cunoscute de toata lumea, valabile in fiecare localitate, pe baza caruia autorizatia sa se obtina intr-un termen rezonabil, de 1-3 luni.

Sursa foto: Rawpixel / Shutterstock.com


Banii pentru investitii in infrastructura, cheltuiti pe pensii

Problema principala a Romaniei continua sa fie infrastructura, in special cea de transport, mai spun reprezentantii RBL.

Ion Lixandru, director general Romtrailer, sustine ca, in acest caz, problema s-ar rezolva numai daca se reuseste prioritizarea investitiilor, cu startul pe 2 – 3 proiecte mari, iar celelalte demarate pe masura ce anterioarele sunt finalizate.

Potrivit acestuia, in prezent, sunt demarate peste 6.000 de proiecte, multe dintre ele nefinalizate de multa vreme, care nu produc decat costuri suplimentare.

“Avem nevoie de un proiect de tara pe infrastructura, mai mult decat orice, sa beneficiem de siguranta in trafic si sa ne deplasam liber”, a subliniat Lixandru.

El a mai adaugat ca Romania aloca sume uriase pentru investitii, insa acestea, de regula, sunt folosite la finalul anului pentru a se acoperi cheltuieli sociale.

Sursa foto: Paiboon muenchin/ Shutterstock.com


Care ar trebui sa fie prioritatile guvernantilor?

RBL solicita parlamentarilor din coalitia majoritara de guvernare sa se concentreze pe masuri si legi care sa reduca birocratia (ex. eliminarea prevederilor care blocheaza inregistrarea in scop de TVA, care in fapt au ramas neatinse dupa asa-zisa eliminare a formularului D088), sa elimine barierele administrative inutile in domeniul autorizatiilor de construire si sa incurajeze bugetarea multianuala si programele de investitii in infrastructura. Toate acestea sunt subiecte care privesc interesele a milioane de cetateni romani, indiferent ca sunt antreprenori, manageri sau angajati.

“Suntem abia in aprilie si nu stim toate intentiile, iar fiecare luna vine cu noi intentii. Ceea ce lipseste in tot acest interval de timp, in acest inceput de mandat guvernamental, este un dialog real cu ceilalti parteneri sociali. Toate asociatiile profesionale si-au facut publice ingrijorarile si apelurile la un dialog real si contructiv”, a declarat Dragos Neacsu, CEO, Erste Asset Management.

Sursa foto: Denis Kuvaev/Shutterstock.com




Citeste si