(P) Avantajele Open Banking pentru firme
Conceptul Open Banking ne promite deja de câțiva ani democratizarea serviciilor financiare cu rol de catalizator al inovației în domeniu, care va conduce la o integrare strânsă dar, totodată, naturală a serviciilor financiar-bancare în viața noastră de zi cu zi. Concret însă, la mai bine de un an de la intrarea deplină în vigoare a directivei de plăți revizuite (PSD2), cine și cum urmează să beneficieze de aceste inovații rămâne încă destul de neclar pentru consumatorii serviciilor financiar-bancare.
Segmentul Retail pare să fie primul vizat, atât de reglementările autorităților europene și naționale, care pun accent pe promovarea și protejarea intereselor consumatorilor individuali, cât și de furnizorii de soluții. Tendința este vizibilă și pe piața românească unde deja câteva bănci au adăugat sau urmează să adauge curând, în aplicațiile proprii de internet / mobile banking destinate clienților retail, posibilitatea de a vizualiza soldurile și tranzacțiile din conturile deschise la alte bănci. De asemenea, când vine vorba despre segmentul Corporate, analiștii din domeniu se concentrează asupra oportunităților care se deschid pentru instituțiile financiare și pentru companiile fintech și prea puțin asupra beneficiilor pe care le-ar putea aduce Open Banking companiilor în general.
Sa înțelegem de aici că Open Banking nu are prea multe lucruri de oferit firmelor, în calitatea lor de consumatori de servicii financiare? Părerea mea este că, dimpotrivă, pentru Open Banking tocmai pe acest segment se regăsesc nevoi imediate, oportunități deja bine definite de a contribui la creșterea competitivității afacerilor! Când spun asta, am în vedere domenii largi de aplicabilitate cum ar fi:
- Conectarea periodică la aplicațiile de internet / mobile banking ale fiecărei bănci pentru a prelua ultimele încasări/plăți și soldul curent;
- Introducerea manuală a acestor informații în evidențele financiare;
- Generarea rapoartelor (situații curente, proiecții etc.)
Open Banking deschide posibilitatea automatizării tuturor acestor pași astfel încât firma să aibă permanent vizibilitate asupra poziției sale financiare curente. În plus, informațiile cu privire la conturi pot fi îmbogățite înainte de a fi infuzate în sistemele informatice interne (de exemplu, alocate pe categorii de buget) sau pot declanșa procese automate (de exemplu, plasamente overnight pentru fondurile disponibile).
Pentru a veni în întimpinarea acestor nevoi, Smart Fintech pregătește lansarea SmartPay, un serviciu de inițiere a plăților care permite integrarea fluxurilor de plată în restul proceselor de afaceri ale unei firme, respectiv implementarea de noi procese care să aducă resursele financiare ale firmei acolo unde este nevoie de ele, în momentul în care este nevoie de ele.