17 Mai 2007

Valoarea creditelor ipotecare a ajuns in martie la 9 mld. lei

Volumul creditelor de retail acordate populatiei era la finalul lunii martie de 43 de miliarde de lei, din care creditele de consum au reprezentat 34 de miliarde de lei iar creditele ipotecare, 9 miliarde lei, a declarat directorul executiv al Institutul Bancar Roman, Radu Radut.

In ce priveste evolutia pe termen lung a creditelor, imprumutul ipotecar va avea o crestere puternica, in timp ce creditul de consum va ajunge aproape de saturatie, a precizat Radu Radut, care a citat datele Bancii Nationale a Romaniei (BNR), informeaza NewsIn.

El a mai spus ca oferta bancilor in ceea ce priveste creditele ipotecare s-a imbunatatit continuu, iar estimarile privind acest segment arata ca va cunoaste o evolutie pozitiva, ca urmare a imbunatatirii standardelor de viata. De asemenea, tot mai multe banci vor adopta strategii si tehnici de fidelizare a clientilor, a mai spus Radut.

Costurile imprumuturilor raman in continuare mai mari fata de media europeana, cu toate ca serviciile bancare oferite populatiei sunt mai ieftine, a declarat acesta cu ocazia prezentarii raportului World retail banking. Romanii au platit in medie 29 euro pe servicii bancare, mai putin in comparatie cu alte tari din Europa, potrivit raportului World retail banking alcatuit de compania de consultanta CapGemini. Costurile anuale medii ale serviciilor bancare pentru clientii indiviuali din Romania au fost, in 2006, de 29 euro, mai ieftine decat cele la nivel european, american sau global.

Astfel costul mediu anual al serviciilor bancare in Romania a fost de 29 euro, in timp ce media globala a fost de 77 euro in 2006. Costul mediu anual al bankingului pentru clienti a fost de 72 de euro atat in America de nord cat si in tarile din zona euro.

La nivel mondial comisioanele bancare platite de clienti au coborat 0.3% in 2006 fata de anul anterior. Costurile serviciilor bancare pe care le achita clientii individuali activi din Romania au oscilat intre 10 si 113 euro, in functie de volumul operatiunilor efectuate, mai arata raportul.

In ceea ce priveste platile, acestea reprezinta 32% in sistemul bancar romanesc, 33% reprezinta ponderea privind utilizarea numeralului, 32% gestionarea conturilor, iar 3% sunt costurile pentru alte operatiuni bancare. in zona euro insa, platile sunt in proportie de 51%, gestionarea conturilor reprezinta 35%, utilizarea numeralului este de numai 7%, iar 6 procente reprezinta alte servicii.

Compania de consultanta a analizat costurile unui grup de noua din marile banci romanesti, care include Banca Comerciala Romana, Banca Romana pentru Dezvoltare (BRD) SocGen, HVB Romania, ING Bank Romania, Alpha Bank, Raiffeisen Bank, Banca Transilvania, CEC si Bancpost.

Raportul mentioneaza ca in interiorul sistemului bancar romanesc, costurile anuale ale serviciilor bancare pentru clientii individuali variaza intre 6 si 191 euro, in functie de nivelul comisioanelor practicat de fiecare banca si de activitatea clientilor.

Aproape doua treimi din costurile serviciilor bancare romanesti sunt platile pentru utilizarea cash-ului (33%) si comisioanele de administrare a conturilor (32%). Insa, conform acestui studiu, care a analizat piata activitatilor bancare de larg consum din 25 de state, luand in calcul 180 de banci, preturile au cunoscut variatii importante intre state.

Costurile au variat intre 84 de euro (112 dolari) in statele europene care nu sunt membre ale zonei euro pana la 44 de euro ( 59 de dolari) in regiunea Asia Pacific.

Pe plan global, costurile medii au scazut cu 0,3% fata de anul precedent insa pe plan regional evolutia acestor costuri a variat, de la o scadere de 1,8% in zona euro pana la o majorare de 2,9% in regiunea Asia Pacific, arata raportul companiei CapGemini. Pe plan global, se pare ca bancile incep sa majoreze consturile pentru tranzactiile la ghiseu, indreptand atentia clientilor catre serviciile bancare prin telefon sau online.

Bancile incep sa directioneze clientii catre canalele automate pentru operatiuni obisnuite, precum verificarea datelor bancare, rezervand filialele lor pentru servicii mai avansate, precum cele de consiliere bancara, sugereaza raportul.



Citeste si