30 Octombrie 2009

Oancea, CSSPP: Reforma pensiilor trebuie sa continue indiferent de criza

Chile este prima tara care a implementat sistemul multipilon de pensii private dupa modelul Bancii Mondiale (BM) in anii ‘70, iar experienta a evidentiat stringent nevoia reformarii profunde a sistemului de pensii de stat. Implementarea sistemului si in Romania denota aceeasi necesitate, iar autoritatile atrag atentia asupra importantei continuarii reformei in Romania prin mentinerea angajamentelor asumate de guvern in domeniul pensiilor.

CSSPP atrage din nou atentia asupra importantei reformei pensiilor

“Romania trece prin aceleasi probleme economice care exista la nivel mondial, care s-au suprapus in Romania peste reforma in domeniul asigurarilor sociale si in special peste cea a pensiilor. Elementul pozitiv este ca s-a pus in practica in cadrul reformei implementarea pensiilor private (pensiile private obligatorii pilonul II si pensiile private facultative pilonul III) complementare celor de stat, dar pentru a culege roadele reformei este necesar sa avem in vedere pentru urmatorii ani mentinerea angajamentelor asumate de guvern in domeniul pensiilor”, a declarat presedintele Comisiei pentru Supravegherea Sistemului Privat de Pensii (CSSPP) in cadrul unui eveniment organizat in parteneriat cu ambasada Chile in Bucuresti.

Mircea Oancea (foto) a tras un semnal de alarma in ceea ce priveste necesitatea de crestere a sustenabilitatii sistemului, solutia fiind un nivel cat mai mare al activelor aflate in administrarea companiilor private de pensii (iar acest lucru poate fi facut doar prin cresterea pe pilonul II al nivelului contributiei inghetat la 2%, cea mai mica din regiune. In sisteme similar cum este si cel chilian contributia este de 10% n.r.).

Totodata, este la fel de importanta continuarea implementarii masurilor suplimentare parametrice incepute de statul roman in anul 2001 de reformare a sistemului public de pensii (pilonul I).

Intre masurile parametrice aflate in discutie amintim cresterea varstei de pensionare, restrictionarea conditiilor de pensionare anticipate, eliminarea pensiilor speciale, decuplarea punctului de pensie de salariul mediu.

“Parteneriatul de cooperare cu Chile ne va ajuta atat la nivel de supraveghere, cat si la nivel de administrare, insa ne dorim si o implicare a Ministerului Muncii. Apoi, experienta dobandita de Chile in cei 30 de ani de pensii private ne va ajuta la implementarea sistemului multifond”, a detaliat Oancea.


Problema pensionarii anticipate

Presedintele CSSPP a vorbit si despre o posibila viitoare reglementare ce ar putea viza pensionarea anticipata din sistemul public.

Astfel, Oancea a adus in discutie propunerea ca pensionarea anticipata sa fie permisa doar salariatilor care au contribuit cel putin 10 ani in sistemul de pensii facultative, pentru a avea mijloace financiare pentru a se sustine pana la varsta legala de pensionare si incasarea pensiei normale, nediminuate. “Deocamdata este doar o idee, o propunere ce ar putea rezolva atat fenomenul pensionarii anticipate din sistemul public, cat si nevoia de economisire privata in sistemul de pensii facultative”, a spus seful autoritatii de supraveghere.

In prezent, in Romania, varsta medie reala de pensionare este de 54 de ani, desi varsta limita este 58 ani, 8 luni (femei) si 63 ani, 8 luni (barbati), potrivit unui studiu al Asociatiei Pentru Administrarea Pensiilor Private din Romania (APAPR).


Fondurile de pensii si economia

Chile este prima tara care a implementat sistemul multipilon al Bancii Mondiale (BM) in anii 1978-1979, insa fondurile au inceput sa colecteze in 1981. Practic, se poate spune ca Chile a fost laboratorul BM pentru crearea, dezvoltarea si ulterior raspandirea modelului multipilon, care astazi functioneaza in peste 30 de state din lume.

“Experienta din domeniul pensiilor private romanesti este asemanatoare celei din Chile, iar daca la inceput aveam 22 de fonduri de pensii si o oferta larga si o concurenta accentuata, astazi avem 5 fonduri, dintre care 3 detinute de corporatii straine si 2 sunt proprietate chiliana. In prezent, fondurile de pensii reprezinta in Chile sursa principal de investitii in Chile, permitand totodata un mare avans al investitiilor chiliene in strainatate”, a explicat ambasadorul Chile la Bucuresti Carlos Parker.

Ambasadorul a adaugat ca, desi Chile era o tara care primea capital, acum exporta capital prin fondurile de pensii, iar sistemul a fost obtinut prin reforme succesive si adaptarea constanta a legilor din domeniu la experienta practica.

Sistemul multipilon a fost implementat in state care nu aveau astfel de scheme private de economisire pentru pensie si unde sistemul public al pensiilor de stat nu mai puteau acoperi nevoile de pensionare ale participantilor la sistem. Peste 30 de state au fost ajutate in ultimii 30 de ani de Banca Mondiala sa implementeze acest sistem.

De asemenea, Chile a introdus si sistemul mutifond in 2002. Sistemul multifond consta in structuri de piata prin care fiecare administrator pune la dispozitia participantilor posibilitatea de a alege intre mai multe fonduri de pensii cu profile de risc investitional diferite in functie de varsta. Astfel, cu cat participantul se afla mai aproape de varsta pensionarii, sistemul multifond presupune trecerea acestuia la un fond cu risc cat mai scazut, pentru a proteja activele si mentine o pensie cat mai mare.

La aceasta data, in Chile exista 5 fonduri de administrator, care la randul lor au cate 5 fonduri (25 de fonduri in total n.r.) fiecare cu profiluri de risc diferite intre acestea, fondul A fiind cel mai riscant, iar fondul E fiind cel mai conservator.

In Romania, sistemul multifond este in stadiu de discutii purtate la nivelul institutiilor abilitate pentru elaborarea legii necesare implementarii acestuia.

Modelul multifond este si o metoda de a feri deprecierea activelor participantilor aflati in apropierea varstei de pensionare, de exemplu, in cazul crizelor economice in care pietele financiare se afla in declin. “Criza a apropiat muncitorii de sistemul pensiilor private din Chile. Pe baza criteriului rentabilitatii acestia au devenit mult mai precauti, s-au informat de felul in care merge sistemul si s-au mutat catre fonduri cu risc mediu”, a explicat omologul presedintelui CSSPP, Alejandro Charme, inspector al Superintendentei de Pensii, autoritatea de supraveghere a pietei de pensii private din Chile.


Legea de plata, experienta chiliana

Pe langa masurile luate de Chile, in cadrul reformelor, cum sunt cele de perfectionare a pilonului contributiv (similar pilonului II) si extinderea beneficiilor pe pilonul voluntar (pilonul pensiilor facultative in Romania), sistemul pensiilor private chilian are o experienta semnificativa in domeniul platilor la finalul perioadei de contributii.

In Romania, legea platii reprezinta una din principalele preocupari ale institutiilor de reglementare, insa forma finala a legii trebuie finalizata potrivit legii in vigoare a pensiilor private anul viitor.

In Chile, unde sistemul de pensii private este relativ asemanator celui romanesc, plata se face fie printr-o renta viagera acordata de o companie de asigurari de viata special autorizata pentru acest proces, fie banii raman la administrator, care plateste pensia calculata dupa speranta de viata – care in Chile este de 87 de ani pentru femei si 83 de ani pentru barbati.

Un participant chilian la sistemul de pensii private care a contribuit aproape 30 de ani in mod constant (cu posibile intreruperi ale contributiei datorita intrarii in somaj, concedii de maternitate, schimbarea locului de munca, alte cazuri asemanatoare) poate ajunge sa aiba o pensie la un nivel de 70% din ultimul salariu, potrivit lui Alejandro Charme. In Chile, nivelul contributiei la pilonul II este de 10%, mult peste 2% in Romania.

Cu toate acestea, pe langa masurile de reformare a sistemului de pensii de stat si sprijinirea pensiilor private, reprezentantii celor doua sisteme au accentuat ca toate aceste demersuri ar avea un impact mai mare si mai benefic pe fondul unor ample campanii de educare financiara a participantilor, care trebuie sa inteleaga beneficiile si oportunitatile sistemului de pensii privat.




Citeste si