11 Noiembrie 2009

Cum vrea Erste sa finanteze afacerile micilor antreprenori din zona rurala



Grupul Erste, actionarul majoritar al BCR, vrea sa dea microcredite de peste 15 milioane de euro pana la sfarsitul anului viitor, prin intermediul Good.bee Credit, afacerea fiind concentrata pe micile afaceri din regiunile rurale ale Romaniei. Institutia financiara nebancara a inceput activitatea pe acest segment cu un capital social de 3 milioane de euro.
Pe langa cele trei milioane, care reprezinta capitalul social al companiei, investitiile totale facute in lansarea companiei se ridica, potrivit Ancai Ciobanu, CEO Good.bee Credit , la 1 milion de euro si este asteptat sa se ajunga la breakeven in doi ani, tot atunci fiind estimat ca institutia de finantare va intra pe profit.

Good.bee Credit va oferi microcredite si consultanta in vederea creditarii clientilor neacoperiti de serviciile bancare traditionale, precum si micilor antreprenori din zonele rurale si din orasele mici, prin intermediul a 10 birouri regionale care acopera 21 de judete.

Compania a acordat deja 15 credite din luna octombrie.

Directorul executiv al Good.bee Holding Viena, Sava Dalbokov, a declarat ca suma de 3 milioane de euro reprezentata de capitalul social al companiei constituie "o baza suficienta pentru activitatile de creditare din urmatorul an". Ciobanu a adaugat ca finantarea suplimentara pentru aceste imprumuturi este disponibila prin Erste Group, Banca Comerciala Romana (BCR), dar si alte institutii financiare.

Good.bee Credit IFN a fost creat prin asocierea Good.bee Holding, societate mixta formata de Fundatia Erste (40%) si Erste Group (60%), cu Fundatia Centrul pentru Dezvoltare Economica (CDE), o institutie de microfinantare romaneasca. Astfel, noua companie este detinuta in proportie de 49% de Good.bee Holding si de 51% de CDE.

"In mod traditional, bancile sunt rezervate sau au un interes limitat in oferirea de credite micilor antreprenori. Experienta noastra in Romania arata ca exista un segment important de populatie, in special in zonele rurale si in orasele mici, care se incadreaza in aceasta categorie. Serviciile de microcreditare oferite de noi se adreseaza in mod special acestei categorii, finantandu-le proiectele, sprijinindu-i sa-si creasca veniturile, sa-si diversifice activele si sa investeasca in propriul viitor", a mai declarat Ciobanu.

"Cu aproximativ 45% din populatie, care traieste in regiunile rurale, si peste 8 milioane de oameni care nu au un cont bancar, Romania este o tara foarte importanta pentu noi - prima in care Good.bee isi incepe activitatile de microfinantare", a precizat Dalbokov.

Totodata, Good.bee Holding are in Austria impreuna cu Vienna Insurance Group (VIG) un produs de microasigurare a finantarilor acordate, care daca va functiona va fi introdus si pe piata romaneasca, potivit lui Dalbokov.

De asemnea, in faza de proiect este si lansarea pe piata romaneasca a unor companii distincte de asigurari si pensii private.
„Cele doua companii vor fi doua entitati separate, insa sunt inca in stadiul de proiect, lansarea lor depinde foarte mult de cum va evalua situatia economiei”, a detaliat Ciobanu, la randul sau.

Microimprumuturile, dar si consultanta se adreseaza in special producatorilor agricoli certificati, persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor familiale, intreprinderilor individuale si societatilor cu raspundere limitata. „Beneficiarii programului de finantare vor fi, in principal, micii intreprinzatori care conduc activitati generatoare de venit si dovedesc abilitati de a dezvolta si mentine o afacere durabila”, a spus Ciobanu.

Activitatile eligibile finantarii includ agricultura, comertul, productia mica sau serviciile, care pot folosi microcreditele pentru capital de lucru sau investitie. Plafonul maxim de creditare este de 50.000 euro, iar perioada maxima de acordare a creditului nu poate depasi cinci ani.

In ceea ce priveste finantarea de start-up-uri, compania va finanta astfel de proiecte (in limita a 10% din portofoliu), insa doar pe cele care apartin clientilor cu un istoric bine cunoscut de companie sau in piata, conform CEO-ului companiei.



Citeste si