2 Decembrie 2009

Astra forteaza pe final de an si ridica miza pe asigurarile de sanatate si viata

Astra Asigurari estimeaza ca va inchide anul cu prime brute subscrise de 11 milioane de lei pe segmentul asigurarilor de viata, in timp ce pe sanatate, compania mizeaza pe 1 milion de lei la sfarsitul lui 2009.

Asigurarile de sanatate si viata intr-o companie non-life

La sfarsitul trimestrului al treilea, asigurarile de viata au inregistrat, in portofoliul Astra, o crestere a primelor brute subscrise cu 47% fata de trimestrul III din 2008, pana la suma de 7,2 milioane de lei (1,7 mil. euro).

Cu toate ca evolutia segmentului life a fost una buna pentru Astra (+47% in trimestrul III de la 3.36 mil. lei in 2008), in conditiile in care compania este specializata pe asigurari generale, iar piata asigurarilor de viata a scazut la randul ei in 2009 (9,6% in T3, potrivit CSA), compania nu si-a atins obiectivul initial, o crestere de 150% a acestui segment in 2009. Obiectivul nu a putut fi atins, dupa cum a declarat directorul departamentului de asigurari de viata si sanatate din cadrul companiei, Cornelia Scarlatescu (foto), din cauza inrautatirii conditiilor macroeconomice.

Totusi, estimarile se pastreaza optimiste pentru sfarsitul anului. „La nivelul lunii septembrie am subscris 7,2 milioane de lei pe segmentul life, iar la sfarsitul lunii octombrie am trecut de 8,3 milioane de lei, de aceea cred ca vom depasi 10-11 milioane de lei la sfarsitul lui 2009, in timp ce pe asigurarile de sanatate sper sa atingem un milion de lei”, a declarat Cornelia Scarlatescu, pentru Wall-Street.

Asigurarile de sanatate de la Astra reprezinta, in portofoliul asiguratorului, subscrieri de 650.000 de lei la finele lunii septembrie. „Produsul general de santate (Astra Medica n.r.) este un produs corporate, adresandu-se totodata si segmentului individual, familiilor si copiilor. Acesta este vandut mai ales prin brokeri”, a detaliat Scarlatescu.

De asemenea, compania a lansat si produsul de sanatate exclusivist Astra Sante n.r. cu acoperire in spitalele din Germania si Austria dezvoltat in parteneriat cu Axa Krankenversicherung in luna mai din 2009. Pentru acesta, asiguratorul isi pastreaza estimarile initiale mizand pe accentuarea vanzarilor in ultimele luni ale anului.

„Pentru produsele de sanatate exclusiviste purtam in prezent discutii si credem ca in primul an de la lansarea pe piata vom vinde cateva mii de polite, dar este greu de spus exact sa facem estimari. Oricum, la nivelul tuturor sucursalelor am demarat negocieri cu segmentul celor interesati de produs si am constatat ca aceasta clasa sociala este constienta de importanta unei asigurari de sanatate”, a explicat Scarlatescu.

Totodata, actionariatul este foarte activ in sustinerea acestei linii de business inca tanara in cadrul Astra, in conditiile in care asigurarile generale, in special cele auto, aduc tot mai multe pierderi asiguratorilor din piata.

“Actionariatul este foarte determinat sa dezvolte acest segment de business (asigurarile de viata si sanatate n.r). Dezvoltarea pe doua linii de business, viata si sanatate, a durat mai putin de un an, comparativ cu 3-4 ani, asa cum se intampla de obicei. In mod obisnuit se lanseaza un produs la 6 luni, dar pentru a recupera decalajele fata de piata am lansat produse atat in domeniul asigurarilor de viata individuale, de corporate si bancassurance, cat si pe segmentul asigurarilor de sanatate suplimentare in Romania sau in strainatate cu o frecventa crescuta si cu o echipa de doar 20 de oameni”, a mai spus Scarlatescu.

La sfarsitul lunii iunie, segmentul de business a ramas cu un profit de 900.000 de lei, ramanand 70.000 de lei in urma efectuarii platii pentru reasigurarea din anii trecuti. “Un profit mic, dar totusi este profit in conditiile in care piata scade”, a comentat managerul.

Daunele platite pe segmentul viata achitate pentru perioada ianuarie-septembrie 2009 s-au ridicat la o valoare de 325.497 de lei. Alti 29.000 de lei au fost platiti pentru servicii medicale si asigurari de sanatate.


Alte proiecte in derulare

Astra va lansa astazi noul website de vanzari online. La dezvoltarea campaniei de marketing pentru produsele de sanatate exclusiviste Astra a colaborat cu agentia Saatchi & Saatchi, iar toate materialele promotionale si cardurile viitorilor clienti au fost comandate in Dubai. Valoarea campaniei de marketing nu a putut fi dezvaluita de Scarlatescu.

Pe de alta parte, Scarlatescu a reconfirmat in cadrul interviului planurile companiei de a se extinde in Ungaria. “Incheiem colaborarea cu un centru de management al serviciilor din Romania, cu o clinica reputata din Satu Mare pentru servicii in Ungaria, mai ieftine, am vazut o oportunitate pentru ca romanii apeleaza la serviciile de acolo”, a mai spus Scarlatescu.

Citeste aici mai multe despre rezultatele Astra la sfarsitul trimestrului III


Restructurarea portofoliului si adaptarea fortei de vanzari

Pentru a putea insa vinde produse de viata si sanatate, compania, recunoscuta pe piata locala ca una de asigurari generale, a trebuit sa restructureze produsele si sa adapteze forta de vanzari.

Produsele pe segmentul asigurarilor de viata ale companiei, in ultimii doi ani, au crescut mult ca oferta, grupul incercand sa le revizuiasca in linie cu cerintele pietei. “Cand am venit in Astra (in urma cu doi ani) am observat ca produsele erau in afara pietei fie prin faptul ca nu aveau tarifele potrivite, fie ca nu aveau cele mai potrivite clauze contractuale. Restructurarea produselor ne-a reusit in primul rand pentru segmentul de bancassurance, colaboram la acum cu 7 banci, si putem vorbi de restructurare si pe segmentul corporate”, afirma Scarlatescu.

Pentru forta de vanzari, produsele sunt atat cele traditionale de asigurari de viata, cat si produse adaptate fortei de vanzari non-life a companiei. Cele de viata au fost adaptate sa semene cu cele pe care le vand de obicei si care se pot plia foarte bine prin cross-selling pe auto sau property in vederea acomodarii mai bune a retelei de distributie cu vanzarile de life, a adaugat Scarlatescu.

“Am dezvoltat foarte mult sistemul de corporate, desi piata de asigurari a avut de suferit in anul acesta atat de dificil pentru orice companie, ne-am dezvoltat foarte bine astfel ca numarul de grupuri asigurate a crescut semnificativ. Daca anul trecut aveam 358 de grupuri asigurate (50 in 2007) anul acesta avem deja 380 pana in octombrie, primele medii pe grup nu sunt atat de mari, dar din punctul de vedere al cotei de piata si al numarului de clienti atrasi catre asigurarile de viata si sanatate dezvoltarea este notabila”, a adaugat Scarlatescu.

Ea a adugat ca portofoliul este destul de eterogen in prezent, iar prima medie este de la 15-30 milioane de lei pe grup, dar in portofoliul asiguratorului sunt si grupuri cu prime de circa 50.000-80 000 de euro. “Exista o apetenta mai mare a fortei de vanzari pe segmentul corporate, insa stabilitatea este data de portofoliul de retail. Astfel, ne-am concentrat pe produsele de retail, care se vand prin forta de vanzari specializata life (in numar mic deocamdata), dar si prin cea majoritara de non-life”, spune ea.

Astra are o retea de 10.000 de agenti, in mare parte dotati cu unitati de vanzare mobile pe care pot face ofertari sau emite electronic asigurarile generale. Compania mai are 238 de agentii la nivelul intregii tari si peste 50 de sucursale, unde a angajat in proportie de 80% cate un inspector specializat pe segmentul asigurarilor de viata.

Asiguratorul are 4.700 polite individuale emise anul acesta, 8.100 de noi clienti de bancassurance, 34.000 de clienti pe politele de grup si 2.700 de contracte emise pe sanatate.

“Colaboram cu peste 30 de brokeri pentru produsele de viata si sanatate. La banci, demarasera deja operatiunile cu bancile cand am venit la conducerea acestei directii, acum lucram cu 7 banci, si suntem pe cale sa incheiem cel de-al optulea contract, deci putem spune ca avem un portofoliu in dezvoltare, care a inceput de putin timp si nu trebuie sa scapam din vedere ca este al unei companii recunoscute pentru activitatea segmentului non-life”, a concluzionat Cornelia Scarlatescu.





Citeste si