13 Aprilie 2011

Top 10 modalitati prin care Steve Jobs a schimbat lumea tehnologiei



Steve Jobs este unul dintre directorii executivi cei mai renumiti din intreaga lume. A construit o companie de la zero, incepand dintr-o singura camera a locuintei sale si, in timp, a reusit sa o aduca, dupa ce cativa ani a fost nevoit sa o paraseasca, la standarde spre care tind multi concurenti, scrie eWeek.com.

Este co-fondator al Apple

Cea mai mare contributie adusa de Steve Jobs lumii tehnologice este insasi crearea Apple, la mijlocul anilor ’70. In prezent, compania influenteaza existenta a milioane de oameni de pe mapamond. Daca Steve Jobs ar fi ales un alt drum, cel mai probabil lumea tehnologiei din prezent ar arata cu totul altfel, fiind posibil ca tehnologia sa nu evolueze atat de repede (comenteaza mai jos – cum crezi ca ar arata IT-ul fara Apple? Ce ar fi diferit?)

Design al produselor ce a inspirat

In intreaga cariera, Steve Jobs a pus stampila de “premium” pe mai toate produsele companiei. El a realizat ca, la fel ca in lumea bijuteriilor, oamenii tind sa achizitioneze mai repede produse frumos ambalate, care au finisaje amanunt realizate. Totodata, Jobs a observat ca produsele concurentilor nu exceleaza in acest domeniu. Mai mult, timpul a dovedit ca “designul prinde” atat in randul clientilor persoane fizice cat si in cazul companiilor.

Politica de succes a secretizarii

Steve Jobs a realizat ca nelasand oamenii sa vada ce pregateste compania nu numai ca nu va indeparta atentia catre concurenti ci, din contra, va atrage din ce in ce mai mult interes catre produsele Apple. Marketing-ul companiei este unul desavarsit si, spun unii analisti, Apple investeste foarte putin in el comparat cu alti concurenti, bazandu-se pe curiozitatea oamenilor, speculatii si word of mouth. In prezent, companii precum Microsoft, Motorola sau Samsung incearca sa devina mai opace, pentru a atrage curiozitate mai mare din partea clientilor.

Se pot face bani frumosi (si) din hardware

Pe vremea cand Microsoft domina categoric segmentul software, pana la sau chiar depasind pragul monopolului in anumite regiuni ale lumii, multi se intrebau daca alta companie va reusi sa ii tina piept. Oamenii considerau ca software-ul erau forta dominanta in tehnologie si nimeni si nimic nu va schimba acest lucru. Dar Steve Jobs le-a dovedit acestora ca gresesc, lansand produse hardware cu software “la pachet”, care modifica si in prezent perceptia asupra pietei de tehnologie.

Moartea CD-urilor

Cand Apple s-a lansat pe piata ca o companie de computere, putini au putut sa prevada ca aceeasi companie va revolutiona si lumea muzicii. Lansarea iPod-ului si serviciului iTunes (inca nedisponibil in Romania – n.r.) a reusit insa acest lucru. Steve Jobs a vazut o oportunitate deloc exploatata in lumea digitala si a capitalizat pe marginea ei. Facand iTunes un serviciu usor de folosit a reusit aproape de unul singur sa grabeasca apusul erei CD-urilor de muzica. Intreaga industrie s-a modificat datorita lui.

Redefinirea smartphone-urilor

Apple nu a fost prima companie care a intrat pe segmentul gadget-urilor touch-screen. Dar cu siguranta a reusit sa modifice aceasta nisa, devenind in foarte scurt timp un etalon pentru utilizatori dar si pentru concurenti care, o perioada, anuntau in lant “iPhone killers”. Device-ul anterior numit a fost lansat in 2007 si a reusit sa debusoleze si sa concureze umar la umar cu companii ce prinsesera deja radacini in industrie, precum RIM, Nokia sau Samsung. Mai mult, Apple a inspirat Google, companie care a intrat si ea pe segmentul sistemelor de operare pentru mobile prin Android.

Tabletele pot fi un model de business viabil

De-a lungul a mai multi ani, Microsoft impreuna cu vendorii parteneri au incercat sa impuna pe piata tabletele PC ca mainstream. Dar, in cea mai mare parte, clientii principali au ramas foarte nisati – medici sau cercetatori. Odata cu lansarea iPad-ului, totul s-a schimbat. In 2010, Apple a vandut 15 milioane de unitati. Gartner estimeaza ca in 2011 se vor comercializa, la nivel global, 70 de milioane de tablete PC, Apple urmand sa domine piata.

Exista o aplicatie pentru orice

Atunci cand companiile dar si persoanele fizice decid sa achizitioneze o tableta sau un smartphone, multi se uita daca magazinul de aplicatii este solid si cate aplicatii sunt disponibile pe platforma respectiva. Steve Jobs a vazut o oportunitate majora pe acest segment si a intrat pe piata in 2008. De atunci, miliarde de aplicatii au fost downloadate din App Store si alte magazine virtuale concurente. Aplicatiile mobile sunt de viitor, si Steve Jobs este primul ce a sesizat acest lucru.

Vizionar dispus sa riste

De-a lungul anilor, Steve Jobs a fost dispus sa riste. A pariat pe mouse, cand multi nu intelegeau de ce ai nevoie de el. A introdus USB-ul in Mac-uri cand inca sistemul nu intrase bine pe piata. A incercat ceva nou pe nisa smartphone-urilor cand altii investeau sume importante in aceleasi tehnologii. Simplu spus, Steve Jobs are abilitatea de a evalua tehnologiile curente, sa determine cum va arata viitorul in functie de acestea si sa extrapoleze pe baza lor. In cele mai multe cazuri, riscurile pe care si le-a asumat prin introducerea de noi device-uri au fost de succes.

Mac OS X

Desi multe dintre discutiile privind compania Apple graviteaza in jurul hardware-ului, nu este de neglijat si importanta sistemului de operare pentru Mac-uri. Bazat pe NeXTSTEP, sistemul de operare folosit de compania NeXT a lui Jobs, Mac OS X a devenit una dintre cele mai stabile si impresionante platforme software din lume. Desi unii probabil nu vor fi de acord, platforma a servit, probabil, drept inspiratie pentru cele mai recente sisteme de operare ale Microsoft Windows.

Mac OS X inca nu se ridica la cota de piata a Windows, dar a reusit sa se impuna prin inovatie si a schimbat viziunea clientilor asupra sistemelor de operare.




Citeste si