24 Noiembrie 2011

Cum pot creste companiile de telecom prin inovatie in tehnologie si marketing



Lansarea serviciilor de socializare precum YouTube sau Facebook, dar si a dispozitivelor mobile au schimbat complet lumea IT si telecom in ultimii ani, iar acest lucru va continua si in urmatorii ani, au spus invitatii conferintei "Inovatie in IT: Solutii pentru IMM-uri", organizata ieri de Wall-Street.ro si Romtelecom. Vedeti cateva exemple despre cum au inovat companiile de telecom locale si cele internationale in era Web 2.0.

YouTube a pus bazele fenomenului Web 2.0, care pe langa extragerea de continut i-a facut pe oameni sa inceapa sa puna continut pe internet. Iar acest lucru a dus la o nevoie tot mai mare de banda de telecomunicatii, ceea ce a atras dupa sine inovatia tehnologica”, a explicat Victor Voicu, director coordonator pentru managementul produsului pe segmentul de business in cadrul Romtelecom.

El a adaugat ca lansarea terminalului iPhone in 200, pentru care au fost create foarte multe aplicatii online si pentru care este nevoie de tot mai multa banda mobila, a dus la dezvoltarea tehnologiei LTE (4G), care permite atingerea de viteze de pana la 100 de Mbps, de patru, cinci ori mai mult fata de maximumul atins de cea 3G, de 21,6 Mbps. Tehnologia 4G ar putea fi lansata in Romania la inceputul lui 2013.

“La nivel global, telecomul creste cu 2-3% la nivel global, dar IT-ul creste mult mai repede, cu peste 5%. America Latina are cel mai mare avans in IT (de 10,9%), in timp ce Asia-Pacific are cel mai scazut trend de crestere, de 3,8%. Europa de Est nu se afla nici pe de parte la nivelul celorlalte tari ca pondere a IT-ului in totalitatea serviciilor de IT si telecom si acest lucru arata ca exista o oportunitate sa ne dezvoltam pe IT. Iar operatorii de telecom trebuie sa tina cont de aceste trenduri si sa se indrepte in zona in care piata creste”, spune managerul companiei de telecomunicatii.

De la operator telecom la furnizor de servicii IT&C

De exemplu, odata cu lansarea diviziei de business in 2007, Romtelecom s-a concentrat pe transformarea dintr-un simplu operator de telecomunicatii care ofera servicii de telefonie, internet si televiziun intr-un integrator de servicii IT&C. Printre noile solutii lansate de companie se numara serviciile de tip call center, cele de mentenanta pentru cateva zeci de mii de PC-uri, servicii bazate pe cloud computing sau pe tehnologia machine to machine.

“Compania evolueaza de la servicii pe baza de voce, date si internet catre servicii avansate de IT, servicii de recuperare in caz de dezastre, hosting pentru centre de date, de aplicatii suport pentru IT si consultanta. Acum nu sutem foarte avansati in zona de consultanta, dar ne orientam catre acest lucru si alocam resurse pentru a putea creste odata cu piata”, explica Voicu.

In prezent, operatorul are in jur de 250.000 de clienti, dintre care 100.000 de companii mici si mijlocii si 1.000 de companii foarte mari.

Potrivit managerului Romtelecom, compania lucreaza cu peste 95% dintre companiile mari si in jur de 60-70% dintre firmele de tip IMM.

“In zona de IMM-uri am mers destul de bine, este una dintre zonele care au crescut in 2011. Au fost mai putine cereri de reziliere de contracte si mai multe oportunitati. Cifrele sunt in usoare crestere in 2011”, afirma oficialul operatorului. Cresterea a fost determinata in special de diversificarea portofoliului de produse.

Voicu a explicat ca in prezent sunt vizibile patru tendinte la nivel mondial: cloud computing, dezvoltarea de aplicatii business to business, mobilitate si servicii machine to machine.

“Cloud-ul devine o alternativa tot mai dorita de catre clienti ca urmare a costurilor relativ scazute comparativ cu cheltuielile pentru o aplicatie traditionala. Aplicatiile business to business se vor dubla in urmatorii trei ani la cifre care depasesc sute de miliarde de dolari datorita dezvoltarii mediului online. In privinta mobilitatii, clientii trebuie sa poata sa isi acceseze aplicatiile oriunde, oricand. Si este nevoie de convergenta intre tehnologiile fixe care inca domina la nivel de companii si tehnologia mobila. In zona de solutii machine to machine, noi suntem orientati pe zona de electricitate (smart metering), de aplicatii care controleaza consumul de energie eletrica.”, explica managerul.

Solutiile machine to machine sunt o tendinta populara in tarile Europei de Vest si America care incepe sa se dezvolte si in Romania.

Aceasta tehnologie permite utilizatorilor sa isi eficientizeze businessul avand informatii in timp real despre evolutia acestuia. De exemplu, managerul unui afaceri care comercializeaza automate de cafea poate afla ce fel de sortimente prefera clientii, cantitatea de lapte, zahar sau cafea din interior sau cand trebuie curatat aparatul, in timp ce administratorul unui business auto poate afla date despre trafic, starea vremii, kilometrii parcursi sau locurile de parcare disponibile.

Pentru a avea acces la astfel de servicii, utilizatorul are nevoie de un terminal inteligent care sa afiseze informatiile (telefon, tableta PC) oferite de operator.

"Operatorii sunt foarte interesati de acest domeniu pentru ca este un business cu o crestere mare, de aproape 35% anual la nivel mondial. Pana acum, in Romania, piata nu s-a putut dezvoltat din cauza lipsei de terminale inteligente", spunea in vara Angela Haraga, directorul general al furnizorului de echipamente telecom Nokia Siemens Networks Romania.

De la 6 la 200 de milioane de utilizatori in sapte ani. Cum inoveaza strainii in telecom?

In felul in care companiile pun problemna, in care se raporteaza la consumatori si in modalitatea de a-si promova serviciile si produsele, spune Iulian Circiumaru (foto), manager in cadrul companiei de consultanta PricewaterhouseCoopers (PwC).

El a oferit exemplul unui operator din Finlanda care a inovat in zona de marketing.

“Au facut un parteneriat cu diverse companii de advertising si au dat gratis minute si mesaje utilizatorilor companiilor respective, urmand ca operatorul sa isi obtina banii din aceste parteneriate. Tot ce au avut de facut utilizatorii a fost sa completeze un profil la care a avut acces compania de advertising. Si toate lumea a castigat: advertiserii au avut o conversie mai mare pentru ca au putut sa isi targeteze produsele si promotiile in mod focusat pe clientii companiei de telecomunicatii, operatorul a umplut un gol in piata, iar utilizatorii au avut minute si mesaje gratuite”, afirma managerul PwC.

In timp ce compania de telecom finlandeza a incercat sa atraga mai multi clienti prin oferirea de servicii noi cu ajutorul unor parteneriate in domeniul marketingului, in schimb, indienii de la Bharti Airtel au atras milioane de utilizatori dupa ce au decis sa isi reduca costurile care nu erau core business si s-au concentrat strict pe produse, servicii si clienti.

“Bharti Airtel avea in 2004 aproximativ sase milioane de utilizatori, iar acum are peste 200 de milioane in India si in regiune. Au externalizat reteaua catre parteneri precum IBM, au tranformat costurile fixe in costuri variabile si s-au concentrat pe partea de marketing, dezvoltare de produse, promovare. Si au castigat foarte multi clienti oferind la preturi mult mai mici jocuri pe mobil, muzica, diverse servicii care pentru pietele respective, piete emergente au fost servicii inovative cu adevarat”, mai spune Circiumaru.

Vezi galerie foto de la conferinta "Inovatie in IT: Solutii pentru IMM-uri".



Citeste si