23 Februarie 2006

Vanzarile online nu tenteaza intreprinzatorii europeni

In anul 2005, tehnologia informatiei si comunicatiile (IT&C) si-au consolidat rolul pentru mediul de afaceri in toate tarile dezvoltate si mai ales in Uniunea Europeana. Mijloacele “e-business” care s-au strecurat de ceva timp in activitatea de zi cu zi a companiilor devin de nelipsit, pentru cele mai multe dintre ele.

Mai exista totusi companii, din categoria celor mici si microintreprinderilor, care afirma ca nu folosesc internetul sau programe software speciale pentru afaceri.

Potrivit “Raportului European 2005 in domeniul e-business”, realizat de “Observatorul e-business” din cadrul Directoratului General pentru Intreprinderi si Industrie al Comisiei Europene, companiile mari folosesc in proportie de 100% mijloace electronice in afaceri. “Prapastia” ramane, ca si in anii anteriori, semnificativa intre acestea si celelalte companii. Procentajul este de 70% la firmele de dimensiune medie si de numai 36%, la microintreprinderi.

Raportul a inclus analiza a zece sectoare economice din tarile europene. Per ansamblu, concluziile sunt considerate satisfacatoare, cel putin pentru orgoliul europenilor: performantele sunt apropiate de principala economie concurenta, cea a SUA. In schimb, in interiorul UE, “intensitatea folosirii mijloacelor e-business” difera foarte mult intre statele membre si intre diferite industrii.

Expertii europeni au concluzionat, la finalul cercetarilor, ca “sectorul de activitate si dimensiunea firmei influenteaza, mai mult decat locatia acesteia, adoptarea instrumentelor IT&C in afaceri”. Astfel, in timp ce industria auto se lauda cu o intensitate de 98% de utilizare a tehnologiei electronice, sectorul constructiilor ramane cel mai “rudimentar”, folosind astfel de mijloace numai in 30% din activitati.

In categoria domeniilor care se bazeaza intens pe e-business mai sunt incluse industria farmaceutica, aeronautica, de masini si echipamente, tipografica. Desigur, pe primul loc se situeaza domeniul serviciilor IT cu 100% intensitate de utilizare a mijloacelor electronice. Concluziile studiului releva faptul ca pentru firmele europene din domeniile de top – auto, fermaceutic, aeronautic – performanta se datoreaza achizitiilor online, care au devenit o obisnuinta, facand parte din activitatile zilnice.



Citeste si