26 Iunie 2013

Ei sunt tinerii romani din IT care s-au luptat cu Europa ca sa isi promoveze start-upurile



Cinci echipe formate din romani au fost printre cele 24 de echipe care au ajuns in finala de start-upuri tehnologice a Intel Business Challenge Europe, competitie care a avut loc saptamana trecuta in Dublin, capitala Irlandei. Dintre acestea, o echipa in care s-a aflat si o romanca a reprezentat Marea Britanie, iar cealalta a reprezentat Bulgaria, aceasta fiind si singura care s-a calificat in finala globala care va avea loc in California in octombrie.

Gameleon

“Chiar si bunica ar putea sa faca un joc atata timp cat poate sa foloseasca un mouse”, a afirmat Victor Popescu, CEO si cofondator al Gameleon, o platforma prin care oricine, inclusiv o persoana fara cunostinte tehnice, isi poate crea rapid propriul joc. Tot despre Gameleon, Popescu mai spune ca este o solutie pentru democratizarea productiei de jocuri sau un fel de “Wordpress pentru creatorii de jocuri”.

Desi sunt romani si lucreaza din Bucuresti, Victor Popescu (dreapta) si Vlad Radu (stanga) au reprezentat Bulgaria in finala Intel Business Challenge Europe, o competitie de start-up-uri tehnologice. De asemenea, ei sunt si singurii romani dintre cele cinci echipe europene are s-au calificat in finala globala a acestui concurs, etapa care are loc in octombrie in Berkeley, California.
Cum se face ca, desi sunt romani, reprezinta Bulgaria?Cei doi tineri au participat anul trecut la mai multe evenimente prin care puteau atrage atentia investitorilor si astfel au ajuns la fondul de investii Eleven din Bulgaria. Fond care pentru a face investitia si-a dorit ca Gameleon sa fie infiintata in Bulgaria, iar ca echipa de antreprenori sa stea cateva luni in tara vecina.

Practic, compania a fost fondata in Bulgaria in luna ianuarie a acestui an, iar de atunci si pana la finalul lunii mai, Gameleon a primit in doua etape o finantare de 50.000 de euro din partea celor de la Eleven.
Deocamdata proiectul este in varianta Beta si are in jur de 800 de utilizatori, acestia testand serviciile oferite pe site. O cifra de afaceri de 250.000 de euro Modelul de business se bazeaza pe doua tipuri de venituri: o taxa de licentiere de 250 de euro pe an pentru acei dezvoltatori care vor sa si vanda jocurile pe care le creeaza prin intermediul Gameleon si o taxa per tranzactie.

“Atunci cand creezi un joc ai nevoie de imagini, sunete, poze, grafica, modele 3D, iar cand cineva isi face un joc poate sa le ia de la alti utilizatori care le-au realizat deja,si, astfel, noi luam o parte din tranzactie. Probabil, in jur de 10% din veniturile noastre vor fi din aceasta piata”, explica Vlad Radu (foto stanga).

Fondatorii Gameleon estimeaza ca in aproximativ trei luni vor incepe sa taxeze dezvoltatorii de jocuri care vor sa isi si comercializeze produsele. Cei doi antreprenori mizeaza pe o cifra de afaceri de circa 250.000 de euro pentru primul an de functionare din momentul in care vor incepe sa isi taxeze clientii.

“Estimam sa avem 10.000 de oameni care se inregistreaza pe site si aproximativ o mie sa plateasca taxa de 250 de euro pe luna”, mai spune Vlad Radu


PollutionTrack

Un aparat cat doua degete care masoara in timp real poluarea din locul in care te afli...practic vorbim despre un aparat care atunci cand va fi lansat va fi si mai mic si pe care il vom putea folosi atunci cand ne plimbam prin parc ori alergam sau pur si simplu atunci cand suntem acasa si vrem sa aflam calitatea aerului pe care il respiram.

Proiectul PollutionTrack a fost realizat de Dan Tudose (29 de ani), Daniel Octavian Rizea (24 de ani) si Alex Olteanu (26 de ani).

"Ideea mi-a venit in urma cu 4-5 ani cand eram student la masterat, pentru ca nu exista un astfel de dispozitiv care sa masoare poluarea in timp real, langa tine. Exista dispozive care ofera date despre imaginea de ansamblu, dar nu despre pozitia ta, despre aerul pe care il respiri", afirma Dan Tudose (foto sus dreapta), unul dintre cei trei tineri care au creat acest start-up si care totodata este profesor la Facultatea de Automatica si Calculatoare din cadrul Universitatii Politehnica din Bucuresti. Functioneaza cu baterie si se conecteaza la telefonul mobil Practic, aparatul are trei senzori prin care poate masura poluarea: un senzor este pentru de monoxid de carbon, unul pentru dioxid de azot si cel din urma pentru contaminanti de interior, cum ar fi componentele gazoase ale tigarilor.

Acesta functioneaza cu baterie si se poate conecta prin Bluetooth la telefon mobil, pentru telefon existand o aplicatie de Android pe care utilizatorul poate vedea datele in timp real.

Prototipul costa 100 de euro. La lansarea, pretul s-ar putea injumatati In prezent un astfel de prototip costa in jur de 100 de euro, dar in momentul lansarii pretul ar putea ajunge la in jur de 40-50 de euro.

In ceea ce priveste modelul de business, antreprenorii isi doresc ca pentru inceput sa dea drumul platformei pentru a forma o comunitate si apoi sa formeze parteneriate, acestia avand deja discutii cu doua companii, una din Hong Kong si una din SUA.

De exemplu, un astfel de produs poate fi incorporat in cadrul unor produse precum Nike Fuel Band, o bratara care monitorizeaza activitatea fizica a utilizatorului, pentru ca utilizatorii sa stie ce trasee sa aleaga atunci cand fac jogging.

"Sau putem sa punem dispozitivele in mijloacele de transport in comun, sa strangem date dintr-un anumit oras si apoi sa le oferim locuitorilor din acel oras pe baza de abonament. De exemplu, am fost abordati de biciclisti pentru ca acestia vor sa isi faca niste trasee verzi. Prototipul il avem, este functional, iar acum vrem sa trecem la productia in masa a produsului", spune Daniel Octavian Rizea (foto sus stanga).

Fondatorii Pollution Track estimeaza venituri de circa 300-400.000 de euro pentru primul an.

Valoarea investitiei de care este nevoie pentru a lansa produsul pe piata variaza in functie de modelul de business ales. De exemplu, daca vor alege sa puna senzorii in oras, investitia va fi in jurul a 60-70.000 de euro, iar costurile se vor amortiza cu un abonament de circa 10 euro per utilizator. Dupa cum spun fondatorii PollutionTrack, o mare parte din investitie ar urma sa fie facuta in design.

CareerKIT

Si-a dorit ca studentii si tinerii absolventi sa aiba mai multe sanse sa se angajeze. Astfel, Loredana Mihaela Simedre a creat CareerKIT, o platforma prin care tinerii vor avea acces la cursuri premium oferite de companii de training, multinatinationale si organizatii studentesti, dar la un pret accesibil de 12 euro pe an.

“A mai avut un proiect pentru tineri si am observat ca ei sunt foarte interesati de traininguri premium si mai ales de posibilitatea de a a face networking. Iar la aceste traininguri participa foarte multi oameni din zona de top si middle management”, a explica tanara.

Loredana Mihaela Simedre (foto) a mai avut si site-ul jobmate.ro, care a fost inchis, iar in momentul inchiderii avea in jur de 50.000 de vizitatori lunar si 25.000 de persoane inregistrate.
“In al doilea am vom extinde serviciul catre programele oferite de angajatori si catre organizatiile studentesti de top”. Site-ul va fi functional pana la finalul anului Deocamdata proiectul este in studiul de idee, dar site-ul va fi functional pana la finalul anului.

Pentru a lansa proiectul este nevoie de o investitie de circa 400.000 de euro, din care in jur de 250.000 de euro vor merge catre marketing, pentru ca partenerii din domeniul trainingului isi doresc o foarte buna promovare a acestui serviciu.

“Restul banilor vor fi investiti pentru realizarea site-ului, astfel incat acestea sa permita organiarea de competitii complexe si transparente”, a explicat Simedre.

Ea estimeaza ca in primul an afacerea sa va genera venituri de circa 0,6 milioane de euro.




LiveTouch

“O solutie care vrea sa aduca pub-urile in secolul 21”, asa descriu Teo Pavel (foto dreapta) si Adrian Flucus (foto stanga), cei doi antreprenori care au fondat start-upul LiveTouch.

Proiectul lor ar trebui sa inlocuiasca mesele actuale din pub-uri, cluburi, cafenele si chiar restaurante cu mese interactive, cu ecran tactil, cu ajutorul acestora clientii avand posibilitatea de a face comenzi direct de pe masa, fara chelneri. Mesele pot lua orica forma posibila. Fara chelneri? Mese cu NFC incorporat
“Nu eliminam chelnerii, dar facem tot posibilul ca lucrurile sa fie mult mai rapide. Nu mai astepti meniul, nu mai astepti sa vina sa ti se ia comanda, sa primesti nota de plata. Pentru nota de plata, apesi <<Done>>, chelnerita afla ca ai terminat, face o comanda in sistemul pe care il are pentru imprimarea bonurilor si, asa, nu mai apar nici probleme legate de faptul ca iti incurca comanda sau apar produse in plus. Am vorbit cu proprietarii de restaurante, cafenele si puburi, iar raspunsul lor a fost mai mult decat pozitiv”, afirma Teo Pavel (31 de ani), unul dintre cei doi fondatori ai Live Touch si cel care detine si compania de design web Just Design.

El adauga ca s-a gandit prima data la ideea de a lansa o astfel de masa in urma cu opt ani, insa la acel moment o masa ar fi ajuns sa coste in jur de 10.000 de euro. O masa costa 590 de euro In prezent, costul unei astfel de masa costa aproximativ 590 de euro, dar produsele vor putea fi cumparate de la inceputul anului viitor.

Pavel a afirmat ca lucreaza de aproximativ un an si jumatate pentru crearea acestor mese, dar nu a precizat valoarea investitiei.

El a mai spus ca pentru a lansa produsul pe piata are nevoie de 20.000 de euro astfel incat inainte de comercializare sa poata testa cum functioneaza un bar cu 20 de astfel mese.



LifeInU

“Este o problema imensa cu care se confrunta spitalele si femeile vor profita foarte mult de aceasta solutie”, afirma Elena Corina Celoiu (21 de ani) despre LifeInU, un sistem care poate monitoriza de acasa sarcinile cu risc crescut precum cele in care pacientele au presiune arteriala mare ori diabet.

In aceste cazuri de sarcina, femeile trebuie sa mearga aproape zilnic la spital pentru monitorizare, iar LifeInU este o solutie cu ajutorul careia numarul de vizite pe care femeile insarcinate trebuie sa le faca la doctor scade, datele fiind trimise catre medici prin telefon.

Printre cei doi confondatori ai start-upului LifeInU se numara si Elena Corina Celoiu (foto stanga), o romanca in varsta de 21 de ani care studiaza informatica la universitatea King's College din Londra. De altfel, LifeInU a reprezentat echipa Marii Britanii la competitia Intel Business Challenge Europe.

Pentru aceste business lucreaza o echipa formata din cinci oameni. Au nevoie de o investitie de 800.000 de euro“Am lucrat sase luni la acest proiect si ne-am investit propriii bani, iar acum avem nevoie de o finantare de circa 800.000 de euro”, a a mai spus Celoiu.

Antreprenorii spera sa termine protipul sistemului de monitorizare in septembrie, acesta urmand ca din 2014 sa fie disponibil la cumparare.

“Costul unui astfel de produs va fi de 400 de euro si va putea fi cumparat online. Pentru primul an, daca am ajunge la in jur de 1.000 de clienti ar fi minunat”, a declarat Tomas Portesil (foto dreapta), cofondator al LifeInU.




Citeste si