22 Iulie 2014

Numarul incidentelor cu impact in securitatea comunicatiilor s-a dublat. Cele mai multe conexiuni au fost de telefonie mobila



Numarul incidentelor cu impact semnificativ care au afectat securitatea si integritatea retelelor si serviciilor de comunicatii a crescut cu 53% in 2013, la 253, din care cele mai multe conexiuni au fost de telefonie mobila, aproape 10 milioane, potrivit autoritatii de reglementare in comunicatii, scrie Mediafax.

"Un numar de 253 de incidente cu impact semnificativ au afectat in anul 2013 securitatea si integritatea retelelor si serviciilor de comunicatii. Cele mai multe conexiuni afectate de aceste incidente au fost cele de telefonie mobila (aproape 10 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (peste 7,5 milioane de conexiuni afectate), serviciile de telefonie fixa (peste 2,3 milioane de conexiuni afectate), internet fix si retransmisia programelor audiovizuale (mai putin de 1 milion de conexiuni afectate)", a anuntat ANCOM.

Comparativ cu datele din 2012, numarul total de incidente raportate de furnizori a crescut de la 165 de incidente la 253 de incidente in 2013, iar durata medie a unui incident a scazut de la 8,65 ore in 2012 la 5 ore in 2013", se arata intr-un raspuns al ANCOM.

Potrivit datelor raportate de furnizori catre ANCOM, un incident cu impact semnificativ a afectat in medie aproximativ 80.000 de conexiuni, iar 80% dintre incidente au fost descoperite in momentul producerii lor. Incidentul mediu a durat 5 ore, in timp ce durata totala a incidentelor raportate pe anul 2013 este de 1.218 ore. Aproape 40% dintre incidente au avut cauze interne furnizorilor de comunicatii (erori de sistem software sau hardware, erori umane generate de configurarea si operarea gresita a echipamentelor), majoritatea de peste 60% fiind insa determinate de factori externi (intreruperea alimentarii cu energie electrica sau sectionarea accidentala a fibrei optice, fenomene naturale, furturi de cabluri etc.).

"Desi erorile de sistem si actiunea unor terte parti sunt responsabile pentru cele mai multe incidente raportate la nivelul anului 2013 (75%), incidentele cu cea mai mare durata de rezolvare au fost provocate de fenomene naturale si actiuni rau-intentionate. 89% dintre incidentele raportate ar fi putut impiedica sau perturba apelurile de urgenta la numarul 112, dat fiind ca cele mai multe dintre incidentele din 2013 au vizat serviciile de telefonie mobila", se arata intr-un comunicat al ANCOM.

Totusi, utilizatorii au putut apela numarul unic pentru apeluri de urgenta pentru ca apelurile au fost preluate de alte statii de baza din retea, neafectate de incident sau de un alt furnizor de telefonie mobila cu acoperire in zona, astfel incat nu au fost inregistrate probleme in acest domeniu.

Raportul ANCOM a fost realizat pe baza informatiilor raportate de furnizori pentru anul 2013, in urma intrarii in vigoare a Deciziei 512/2013, prin care furnizorii au obligatia de a notifica ANCOM cu privire la existenta unui incident cu impact semnificativ asupra securitatii si integritatii retelelor si serviciilor de comunicatii electronice, adica a acelor incidente care au afectat un numar mai mare de 5.000 de conexiuni timp de cel putin o ora.

Decizia ANCOM a fost adoptata in urma rapoartelor realizate de Autoritate in anii 2012 si 2013 pe baza unor studii de piata, care au indicat necesitatea unei proceduri nationale de raportare a incidentelor cu impact semnificativ.

Pentru asigurarea calitatii procesului de raportare si clarificarea unor detalii tehnice privind procedura de identificare si raportare a incidentelor de securitate, ANCOM va elabora pe parcursul acestui an un ghid de raportare a incidentelor de securitate ce afecteaza securitatea si integritatea retelelor publice de comunicatii electronice si servicii de comunicatii electronice destinate publicului.



Citeste si