15 Iunie 2016

Cum putem dezvolta branduri internationale de tehnologie: de la atragerea de finantare la investitii in stiinte sociale



Investiti in produse sau servicii inovatoare, oferiti salarii bune angajatilor si pregatiti-va foarte bine cifrele inainte de un pitch. Acestea sunt doar cateva dintre sfaturile oferite de antreprenori din IT&C si de investitori celor care vor sa se dezvolte la nivel international in domeniul tehnologiei, in cadrul celei de-a sasea editii a conferintei Inovatia in IT&C, organizata de Wall-Street.ro in parteneriat cu Telekom.

Teodor Blidarus, ANIS: Trebuie sa dezvoltam stiintele sociale. Nu poti vinde fara SEO sau marketing bun

Industria de software si servicii IT va ajunge anul acesta la circa 3,6 miliarde de euro fata de 3 miliarde anul trecut, iar in 2017 veniturile acestui domeniu vor fi de 4 miliarde de euro.

„Iar acestea sunt estimari conservatoare. Oamenii competenti si preturile competitive sunt printre resursele noastre, iar pe masura ce industria si piata se maturizeaza lumea asteapta sa venim cu valoare adaugata. Serviciile trebuie sa mearga in zona de inovatie, de valoare adaugata. O sa vedem ca acele companii care produc software business to business au o capitalizare mult mai mare, dubla decat cele care fac software pentru consumer. La nivel mondial, aproape 90% din ce inseamna tranzactii cu licente sunt dinspre SUA catre restul lumii. Singura companie care face ceva semnificativ in acest sens este o companie germana care se numeste SAP”, a afirmat Teodor Blidarus, presedinte al Asociatiei Patronale a Industriei de Software si Servicii (ANIS) si managing partner al companiei de software Softelligence.

Blidarus a adaugat ca decizia cea mai importanta pe care a luat-o in ultimii ani ani a fost lansarea unei platforme pentru fluidizarea unor aplicatii de business.

„Practic, ceea ce companiile faceau inainte cu zece programatori, acum pot face de zece ori mai repede sau mai ieftin. Mereu trebuie sa te uiti care mai sunt resursele cu care poti sa cresti. Aceasta platforma a insemnat o investitie de 300.000 de euro, practic tot profitul nostru din acel an, dar acum aceasta platforma genereaza venituri de peste un milion de euro si peste 60% din profitul companiei”, a explicat managerul Softelligence.

Pentru ca business-urile romanesti sa atraga tot mai multi clienti din toata lumea, ar trebui ca in scoli sa punem accentul pe stiinte exacte, dar sa investim si in stiintele sociale.

"Ne mandrim ca avem matematicieni, ca avem specialisti in vanzari, dar venim cu un bagaj in care asociem ideea de vanzari cu bisnita. Oamenii spun: << A, esti din vanzari, deci stii sa aburesti lumea>>. Este greu de crezut ca se poate intampla peste noapte o schimbare. Dar trebuie sa dezvoltam componenta de stiinte sociale. Este un studiu al BNR din care a reiesit ca cea mai mare pondere din angajari va fi pentru specialisti in stiinte sociale, este o tendinta la care trebuie sa punem umarul cu totii. Nu putem sa vindem global, daca ingnoram ideea de SEO (n.red. optimizarea pe motoare de cautare online) sau daca nu avem un marketing bun".


Cristian Badea, Mavenhut: Caut o doza de lene la programatori, pentru ca astfel ei cauta sa isi optimizeze timpul

MavenHut Games este o companie de jocuri pentru Facebook, producatorul creand jocul Solitaire care se adreseaza in special femeilor. Astfel, aproximativ 80% dintre utilizatorii jocurilor Mavenhut sunt femei. Acestea sunt in general casnice, cu varsta de 45 de ani, din SUA.

El a adaugat ca in prezent exista o tendinta prin care barbatii de 15-30 de ani care se jucau pe Facebook migreaza catre tablete si telefoane mobile, in timp ce publicul care ramane fidel jocurilor pe Facebook este cel format din femei de 40 de ani.

Anul trecut compania a licentiat Solitaire Arena si Solitaire 3 Arena, cele mai populare produse ale sale, catre RockYou, companie din San-Francisco care in vara lui 2015, la momentul tranzactiei, avea o comunitate de 92 de milioane de jucatori.

„In prezent nu mai cautam finantare, avem fondurile necesare pentru a creste”, a explicat Badea pentru Wall-Street.ro.

Mavenhut are 30 de angajati.

„Omul care in urma cu cativa ani facea PR pentru noi, acum se ocupa de 70% din venituri. De asemenea, omul care in primul an se ocupa de HR, acum gestioneaza 30% din veniturile noastre. Eu caut o doza de lene mai ales la promagatori, intrucat astfel ei cauta sa isi optimizeze acel timp, sa gaseasca o scurtatura”, a afirmat managerul.

El a adaugat ca daca ar fi sa lanseze un nou business ar incerca o zona care sa fie mai putin tehnologizata.

„Dupa zece ani de software incep sa fiu destul de mult atras de lucrurile mai putin tehnice. Vad partea de brick&mortar tot mai interesanta. Cu siguranta nu o sa sta mereu in fata calculatorului, nu o sa stau mereu cu telefonul in mana”, a mai spus Cristian Badea.


George Lemnaru, Green Horse Games: Este important ca omul sa aiba un salariu bun, nu cred in ideea de bonusare

"Cand am incercat sa atragem prima data finantare ni se zicea: <<Gaming? Pe bune? Pe Facebook? Dar Facebook moare>>. Asta ni se spunea in 2013. Daca ar fi sa dau un sfat unui antreprenor care vrea sa obtina o investitie este sa se gandeasca la perioada in care incearca sa atraga finantarea ca la o relatie pe termen foarte lung. Noi in jur de 6-7 luni am iesit cu un investitor, am povestit unde vrem sa ajungem", a explicat George Lemnaru, fondator

Anul trecut Green Horse Games, producator de jocuri care se adreseaza pasionatilor de fotbal, a atras o finantare din partea fondului de investitii Catalyst Romania.

In prezent pentru companie lucreaza 11 oameni.

"Pentru mine, cel mai important este ca angajatii sa aiba capacitatea sa fie azi mai buni decat ieri si mai slabi decat ar putea fi maine. De asemenea, tu ca angajator trebuie sa te asiguri ca oamenii lupta pentru interesul tau. Sa le oferi capacitatea de crestere, o atmosfera placuta, pentru ca petrecem mai mult timp la serviciu decat acasa. Si sa le dai stabilitate, bunastare financiara. Este important ca omul sa aiba un salariu bun, nu cred in ideea de bonusare. Nu merge, nu este o modaliate de eficientizare a costurilor. Ofera-i omului un salariu bun", a mai spus antreprenorul.


Cristian Apostol, Telekom: In atragerea unui investitor, principala problema este echipa, nu produsul

Cel mai important in atragerea unui investitor este echipa, iar aceasta trebuie sa fie foarte omogena. De asemenea, conteaza ca produsul sa fie atractiv.

"Conteaza si prezentarea, au fost si prezentari neconventionale pe care le-am vazut in cadrul competitiilor noastre. Imi aduc aminte de niste tineri din Muntenegru care erau foarte nonconformisti, erau foarte pasionati si au mers mai departe. A contat mai mult decat daca slide-urile au mers in ordine sau daca s-au sincronizat. Conteaza prezentarea, dar nu neaparat, cel mai mult conteaza pasiunea. De asemenea, in general problema principala nu este produsul, ci faptul ca se destrama echipa", a afirmat Cristian Apostol, ebusiness development manager in cadrul Telekom Romania, cel mai mare operator de telecomunicatii de pe piata locala.

El a adaugat ca lipsa unui raspuns rapid catre start-up-urile care se inscriu in programele de antreprenoriat ale grupului Telekom, nu inseamna ca sunt respinse, uneori fiind vorba doar de o amanare.

"Uneori amanam raspunsul, iar revenirea, insistenta unui start-up se finalizeaza adesea cu succes pentru acesta. Este bine sa ne scrie curand dupa un eveniment de pitching. In cadrul unei companii mari perseverenta ajuta destul de mult", afirma Apostol.

Printre proiectele Telekom Romania pentru start-up-uri se numara colaborarea cu Hub:raum Krakow (incubatorul pentru start-up-uri al Deutsche Telekom), dar si sustinerea ChallengeUP, un proiect al Deutsche Telekom, Cisco si Intel prin care start-up-urile sunt sustinute sa isi dezvolte ideile. Editia din 2016 a ChalllengeUP este dedicata solutiilor Internet of Things.

De asemenea, compania are o pagina dedicata pe www.telekom.ro, unde star-tup-urile pot sa isi trimita ideile in vederea unui potential parteneriat cu Telekom. De asemenea, de aici pot afla informatii despre programele dedicate, evenimente, instrumente de finantare. Pentru piata locala, operatorul de telecomunicatii a lansat Localhub.ro, o platforma dedicata IMM-urilor, inclusiv start-up-uilor, unde isi pot lista afacerea si o pot promova.


Bogdan Putinica, Enea: Cand mergi la un pitch, pregateste-ti foarte bine cifrele

„Sa iti stii cifrele de business este ceva critic intr-o corporatie. Daca te duci la un pitch cu <<poate>>, nu obtii nimic. Insa, o prezentare dezastruoasa, daca este construita pe un control perfect al cifrelor, poate merge foarte bine in fata unui investitor”, a afirmat Bogdan Putinica, vicepresedinte senior la nivel global in cadrul grupului suedez de software si servicii Enea Software.

El a adaugat ca la inceputul unei afaceri este foarte important sa existe cat mai multa egalitate intre antreprenori si angajati in ceea ce priveste timpul de lucru.

„Egalitarianismul de inceput de drum este foarte bun. Este foarte usor ca sef sa te duci acasa, iar echipa sa stea la birou. Cand tu nu esti acolo, practic legatura dintre tine si echipa se rupe foarte usor si te transformi in <<tu>> si <<ei>>. Sustinerea pe care le-o oferi angajatilor in momentele de criza conteaza enorm. Ma refer la proiecte facute in criza, la proiectele care trebuie livrate maine. Sunt multe analogii cu armata, cu generalii care conduc din spate sau din fata”, afirma Putinica.


Bogdan Coman: Pe Kickstarter este foarte important sa obtii 30% din venituri in primele cinci zile

„Kickstarter (plaforma prin care companiile pot obtine finantare de la oameni din lumea intreaga) este ceva foarte complicat, trebuie sa iti creezi un grup de oameni care iti folosesc sau stiu produsul si sa tii foarte bine de acest grup pana cand dai drumul campaniei de strangere de fonduri. De asmenea, este foarte important ca in primele 5 zile sa faci 30% din veniturile pe care ti le-ai stabilit”, a afirmat Bogdan Coman, fondatorul Aliens by Daria, compania care urmeaza sa lanseze produsul Woogie.

Woogie este un robot de tip asistent personal pentru copiii intre 6 si 12 ani, acesta fiind creat atat pentru a-i educa pe micuti, cat si pentru a-i distra.

Pentru a dezvolta business-ul, compania are nevoie in prezent de o finantare de 150.000 de dolari, dupa cum declara in urma cu o saptamana Bogdan Coman pentru Wall-Street.ro

„Spunea cineva la un moment dat ca atunci cand ia in calcul sa acorde o finantare se uita daca fondatorii vin impreuna. Daca vin de prea multe ori impreuna inseamna ca nu au incredere unul in celalalt, ca se verifica unii pe altii”, a explicat Coman.

De asemenea, in toamna antreprenorul are de gand sa inscrie compania pe platforma de crowdfunding Kickstarter, pentru a obtine 400-500.000 de dolari, banii fiind necesari pentru fabricarea Woogie si lansarea comerciala a acestuia in primavara anului viitor.

„Foarte multa lume, in special jurnalisti, ma intreaba de ce nu lansam acest produs in romana. Nu este nimic gresit sa creezi un produs global, nu stiu de ce avem acest nationalism. Nu este un produs creat pentru Romania”, a mai spus Coman.

Woogie se va adresa in primul rand tarilor in care se vorbeste limba engleza deoarece continutul disponibil in aceste device-uri va fi in engleza. Robotul va costa aproximativ 139 de dolari.




Citeste si