Piata electro - IT creste cu 13% in 2018, sustinuta de sectorul telecom
Piata romaneasca de bunuri de folosinta indelungata a ajuns la 3,4 miliarde de euro in 2018, reprezentand o crestere de 13% comparativ cu anul anterior. Principalul motor al acestei cresteri a fost sectorul telecom, cu un avans de 23% in valoare, pana la 1,4 miliarde de euro. Telecom este astfel cel mai important sector din piata, cu o pondere de 42%.
La nivel de trimestru patru, piata romaneasca de electro-IT a ajuns aproape de 1,2 miliarde de euro, impulsionata de evenimente promotionale precum Black Friday si Craciun. Comparativ cu T4 2017, piata a crescut cu aproape 7%, principalele motoare fiind sectorul electrocasnicelor mari si cel al echipamentelor de birou, cu rate de crestere de 12%, respectiv 13%.
TelecomPiata telecom include telefoanele inteligente si mobile, phablets (smartphone-uri cu dimensiunea display-ului > 5.4 inch), casti si wearables. In timp ce vanzarile de telefoane mobile pierd rapid cota de piata, smartphone-urile si phablets beneficiaza de rate de crestere de peste 300%. De asemenea, categoria de wearables este in plina expansiune (+45% fata de T4 2017), condusa de gadget-urile noi lansate intr-un rapid ritm.
Comparativ cu 2017, intregul sector a crescut cu 35%. Daca ne uitam la performantele trimestriale, T4 2018 a marcat un avant de 10% comparativ cu aceeasi perioada din 2017, in timp ce, in cadrul sectorului, piata de phablets a crescut cu 287%.
Electrocasnice mariElectrocasnicele mari sunt al doilea sector ca valoare din piata locala de bunuri de folosinta indelungata. Acestea s-au bucurat de o crestere anuala in valoare de aproape 12%, ca efect al evolutiilor pozitive ale unor produse ca: uscatoarele de rufe, +45% fata de 2017 si masinile de spalat vase (+18%).
Trimestrial, uscatoarele de rufe au crescut cu 52%, in timp ce congelatoarele s-au clasat pe locul al doilea cu o crestere in valoare de 18% fata de T4 2017. Toate celelalte produse din acest sector au cunoscut un trend crescator, cuptoarele cu microunde ramanand relativ constante in valoare (doar +0,6%).
ElectronicePiata de electronice a inregistrat o valoare de 539 de milioane de euro in 2018, fiind al treilea sector ca pondere din intreaga piata electro-IT si marcand o crestere de aproape 7 procente in comparatie cu 2017. 85% din intreaga valoare a sectorului (sau 458 milioane de euro) revine vanzarilor de televizoare, o categorie de produse care da si tendinta de crestere a sectorului, cu acelasi plus de aproape 7% fata de 2017.
Putem vedea aici si categorii in scadere, precum media playere-le portabile (-26% versus 2017) sau video playere-le care au pierdut 21%.
Ce s-a intamplat in T4? Tendinta este aproape similara. Pentru televizoare, ultimele trei luni ale anului au adus 40% din vanzari, in timp ce cresterea in comparatie cu T4 2017 a fost aproape inexistenta (0,2%).
Sistemele home cinema au avut o evolutie buna, +2% fata de T4 2017, impreuna cu sistemele audio, cu o crestere de peste 12%.Toate celelalte categorii au marcat scaderi in T4 2018, cea mai severa fiind pentru cea din cazul video playere-lor (-36%).
ITPiata IT a crescut cu aproape 8% pana la 485 milioane de euro. In cadrul acesteia, categoria cea mai importanta este cea de Mobile Computing (laptop-uri), deoarece reprezinta 55% din valoarea intregului sector, in crestere cu 7,5% fata de 2017. Cu toate acestea, computerele si accesoriile continua sa se bucure de o crestere sanatoasa de 14%, precum si monitoarele, cu 16% crestere versus 2017.
Tabletele reprezinta grupul de produse cel mai puternic afectat de cresterea phablets si laptop-urilor. Valoarea vanzarilor a ajuns la 50 milioane de euro in 2018, cu 7,5% mai putin decat cu un an inainte. Si pentru sectorul IT trimestrul al patrulea reprezinta cea mai buna perioada a anului, aducand 34% din vanzarile anuale totale. Cresterea fata de T4 2017 a fost de 1%.
Mobile Computing reprezinta 55% din vanzarile trimestriale ale sectorului si aproape 5% crestere versus T4 2017. Cea mai mare crestere a fost insa inregistrata de camerele video, 9,5%, pana la o valoare de 3 milioane de euro.
Computerele au fost responsabile de aproape 18% din vanzarile trimestrului, in scadere cu peste 8 procente fata de aceeasi perioada a anului 2017, la o valoare de 30 de milioane de euro. Aceeasi situatie a fost inregistrata si in cazul tabletelor, cu o scadere a vanzarilor de 9%, pana la 16 milioane de euro.
Electrocasnice miciCu o valoare in 2018 de 245 de milioane de euro, electrocasnicele mici reprezinta putin peste 7% din totalul pietei electro-IT si o crestere de 7 procente versus 2017.
Aspiratoarele sunt vedeta sectorului, o categorie de produse in care lansarile si inovatiile de produse au ridicat valoarea vanzarilor cu peste 12%, pana la 61 de milioane de euro si detin o cota de piata de 25% din totalul categoriei.
Putem remarca rate mari de crestere pentru produse cum sunt aparatele de ras, +14%, pana la 26 de milioane de euro, aparatele de preparare a bauturilor calde, 26% crestere si 39 milioane de euro sau friteuzele, cu o crestere de 41%, dar cu o baza mica, de doar 2 milioane de euro in 2018.
Categoriile care pierd din valoare sunt storcatoarele si masinile de tocat carne: -17%, respectiv -9%.
La nivel de trimestru, aspiratoarele au crescut cu peste 17%, pana la 22 de milioane de euro, in timp ce aparatele de preparare a bauturilor calde inregistreaza vanzari de 17 de milioane de euro, reprezentand o crestere de aproape 34% versus T4 2017.
Care sunt produsele care marcheaza cele mai mari rate de crestere din acest sector? Statiile de calcat (peste 57% fata de T4 2017), multicooker-ele (56%) si friteuzele (50%), dar la baze foarte mici, cu vanzari de doar 1 milion de euro pentru fiecare tip de produs la nivel de trimestru.
Segmentul echipamentelor de birou si al consumabilelor, care cuprinde toate tipurile de dispozitive multifunctionale si de imprimare, a avut o crestere sanatoasa de 15% in 2018, pana la 37 de milioane de euro. Cu 13 milioane de euro, trimestrul al patrulea reprezinta 34% din valoarea vanzarilor anuale si 13% peste acelasi trimestru din 2017.
FotoSectorul include camere digitale, cu o valoare de 23 milioane de euro in 2018 si 10% sub anul 2017. Odata cu tabletele, se pare ca si cresterea categoriei phablets a avut un impact negativ asupra camerelor foto. La nivel de trimestru, sectorul a atins 7 milioane de euro, cu peste 10% mai putin in comparatie cu T4 2017.