15 Decembrie 2020

Cum s-a adaptat industria de software din România în perioada pandemiei



Deși, la nivel mondial, criza sanitară a provocat un recul la nivel de business, companiile de tehnologie din România au identificat resursele de adaptare la noua realitate și au menținut trendul de creștere al sectorului IT & C de la noi, a cărui pondere în produsul intern brut a crescut de la 6,1% anul trecut la 7,1% anul acesta.

Dintr-o analiză a acestui sector, realizată de un furnizor major de soluții de business information din România, reiese cu claritate flexibilitatea industriei de înaltă tehnologie. Potrivit Roxanei Popescu, Managing Director la KeysFin, „este deja clar că, paradoxal, pandemia a reprezentat o oportunitate pentru acele companii care au venit cu soluții de digitalizare potrivite pentru nevoile multor industrii, obținând rezultate peste așteptări”.

NTT DATA, în creștere pe durata crizei

Între companiile care au înregistrat creșteri în zona proiectelor de dezvoltare software și application management se numără furnizorul de servicii şi soluţii software NTT DATA Romania, parte a concernului japonez omonim. „Ne-am adaptat la noul context şi, după un declin iniţial al numărului de proiecte, înregistrăm o revenire semnificativă. Dacă în urmă cu patru luni aveam 30 de poziţii deschise pentru recrutare, acum avem peste 75. Momentan avem pe rol câteva procese de vânzări de anvergură. Sperăm că vom reuşi să încheiem cu succes o parte dintre acestea şi să depăşim bariera de 100 milioane de euro. Ţinta pentru anul fiscal curent (n.r., 1 aprilie 2020 - 31 martie 2021) este de circa 110 milioane de euro. Atingerea acestui obiectiv depinde şi de posibilele limitări care vor apărea în contextul pandemiei“, a precizat Daniel Metz, CEO NTT DATA Romania.

Conform analizei KeysFin, în 2020, cea mai mare companie din sfera software din România a rămas Oracle România (cifră de afaceri de peste 200 milioane de euro), urmată de IBM România (peste 197 milioane de euro), Ericsson Telecommunications România (peste 161,3 milioane de euro), Bitdefender (circa 140,5 milioane euro), Endava România (circa 135,5 milioane de euro).

De asemenea, compania Zitec, lider pe piaţa IT & Digital Marketing din România, a gestionat foarte bine un an atipic pentru business și a înregistrat o creștere de peste 1,5 milioane euro a veniturilor faţă de aceeaşi perioadă din 2019, în bună măsură și datorită parteneriatelor cu Google Cloud, Microsoft sau Magento Commerce (Adobe). „În contextul unei situaţii dificile care a impus accelerarea digitalizării, ne-am susţinut clienţii şi partenerii, inclusiv din administraţia publică locală, în acest proces de transformare prin servicii şi soluţii personalizate şi cu aplicabilitate imediată. Printre proiectele de referinţă dezvoltate de echipa noastră în prima parte a anului se numără dezvoltarea unei aplicaţii de fidelizare a clienţilor pentru retailerul Decathlon, lansarea aplicaţiei mobile Avantaj2Go a Credit Europe Bank, dezvoltarea unui modul destinat platformei Magento 2 pentru Innoship, precum şi derularea campaniilor de digital marketing pentru toate cele trei branduri ale grupului Arctic în România: Arctic, Beko şi Grundig”, a remarcat Alexandru Lăpuşan, CEO şi co-fondator Zitec.

Starbyte, succes cu capital autohton

Printre revelațiile modului în care dezvoltatorii locali de software au răspuns la provocările pandemiei se numără și o companie locală cu capital integral autohton. Astfel, compania Starbyte SRL a început să dezvolte soluția de înrolare digitală 4Apply și să o adapteze la cerințele pieței, cum ar fi posibilitatea instituțiilor de a verifica în timp real dacă angajaţii sau vizitatorii poartă mască în mod corect. „Nevoia de a identifica în timp real persoanele care nu poartă mască a devenit o necesitate, dar şi o obligaţie morală pentru organizaţiile care au spaţii tranzitate. Soluţia noastră le oferă şansa de a reacţiona prompt şi de a preveni posibile infectări.

La Starbyte, inovaţia este mereu pusă în slujba utilizatorilor, aşa că vom dezvolta în continuare tehnologii utile şi uşor de implementat”, a declarat Adrian Băcăianu, director general Starbyte.

Conform Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS), sectorul IT&C din România are ca obiectiv atingerea în 2025 a pragului de 10% din PIB, precum și crearea celui mai mare hub de tehnologie a informației din Centrul și Estul Europei. Potrivit estimărilor lui Daniel Metz, piața de IT din România va funcționa la intensitatea de dinaintea pandemiei în primăvara anului viitor, în timp ce alte sectoare ale economiei ar putea avea nevoie chiar și de 36 de luni pentru o revenire.



Citeste si