18 Iunie 2008

Amazon joaca dur in razboiul cu editurile



Site-ul Amazon, unul dintre principalii vanzatori online cu o distributie rapida pe piata consumatorilor, a adoptat varianta literara a butonului nuclear pentru editorii revoltati care se opun cererilor, scrie International Herald Tribune.

In ultima dintre disputele legate de venitul provenit din vanzarile online, Amazon a scos pentru mii de carti publicate de Hachette Livre, de pe site-ul britanic, optiunea “cumpara cu un singur click”. Butonul permite inregistrarea utilizatorilor pentru a cumpara titlurile instant, cu transport gratuit.

Clientii pot inca sa cumpere respectivele carti, dar trebuie sa navigheze catre o piata deschisa din care vor fi trimisi catre o a treia parte ce vinde carti noi sau folosite. Si apoiacestia sunt nevoiti sa plateasca pentru transport. Conflictul vine dupa ce puterea de vanzare a cartilor pe site-ul Amazon a crescut, cu vanzarile online umflate de astfel de piata cartilor care este in crestere.

“Butonul de cumparare este arma lor cu doua taisuri si astfel ei impun o disciplina pe piata”, a declarat Paul Aiken, directorul executiv al Asociatiei Autorilor din America.

Reprezentantii Amazon au spus putine despre tactica lor, dar bloggeri au organizat o petitie prin care acuza Amazon, ca se transforma in “huliganul industriei de edituri”. Damien Peachey, purtatorul de cuvant al Amazon in Marea Britanie, a refuzat sa comenteze disputa dintre compania pe care o reprezinta si Hachette Livre, o subsidiara a companiei franceze media Lagardere, a doua editura in limba engleza, dupa Random House, divizie a Bertelsmann.

Acesta a mai adaugat ca nu vor dori sa discute in public relatiile lor cu editorii. In Marea Britanie, unde Amazon a deschis magazinul digital in 1998 si unde controleaza aproximativ 16% din vanzarile totale de carti, editorii participa annual la negocieri dure cu Amazon. Conflictul cu Hachette a fost facut public aceasta luna dupa ce seful executiv al editorului, Tim Hely Hutchinson, a trimis o scrisoare provocatoare catre autorii sai prin care explica ciudateniile provocate de butoanele de cumparare.

“Amazon se pare ca in fiecare an, se muta de la un editor la altul facand doar sa-i creasca cererea cu scopul de a-si mari castigurile prin cheltuielile noastre si uneori ale vostre” a spus Hely Hutchinson in scrisoare. Autorii vand cartile catre retaileri online la un pret redus fata de cel recomandat, dar Amazon vrea sa obtina mai mult decat 50%.

Disputa cu Hachette nu este prima in care Amazon a recurs la mutarea butonului “cumpara acum” (buy now) pentru anumite carti. In primavara a inceput sa invalideze butoane pentru cativa editori in Statele Unite care a rezistat cererilor Amazon, folosite de o companie subordonata BookSurge.



Citeste si