24 August 2005

Gazda perfecta din spatiul virtual

Peste jumatate din afacerile online au esuat sau au fost aproape de colaps din cauza serviciilor deficitare de gazduire pe care le-au ales. Cauzele tin, de cele mai multe ori, de necunoasterea propriilor necesitati, dar si de interpretarea gresita a ofertelor de webhosting. Daca termenii FTP, CGI sau MySQL nu va spun mare lucru, atunci ar trebui sa cititi cele ce urmeaza. Va ajutam sa gasiti solutia viabila de gazduire pentru website-ul dumneavoastra.
Marele avantaj al industriei e-commerce este faptul ca va puteti mentine afacerea deschisa non-stop, 24 de ore din 24, si 7 zile pe saptamâna. Un „dotcom” se adreseaza unui numar relativ infinit de utilizatori din toata lumea. Pentru aceasta, este nevoie de un computer care sa functioneze fara întrerupere si care sa poata afisa paginile website-ului tuturor utilizatorilor interesati. Exista firme care au computere extrem de performante si conexiuni puternice la Internet.

Webhosting se traduce prin serviciu de gazduire pentru un website. În Romania, exista peste 200 de companii care ofera astfel de servicii. Preturile încep de la 2 euro lunar si nu au limita maxima.

„Decalogul“ cautatorului de webhosting
Alegerea unei oferte de webhosting este complicata. Vi se ofera reduceri de taxe ori gratuitati. Promisiunile companiilor de webhosting ridica însa tot atâtea întrebari. Iata cateva al caror raspuns trebuie sa-l cunoasteti inainte de a lua o decizie. Dupa cum veti constata, unele raspunsuri le puteti afla simplu, navigand pe Internet. Pentru cele mai multe insa, va fi nevoie sa discutati cu ofertantul.

1 Cum arata website-ul furnizorului?
Are un design profesionist? Paginile sale contin greseli gramaticale, erori de programare? Informatiile pe care le prezinta sunt aruncate în pagina de parca oricum n-o sa le citeasca nimeni? În majoritatea cazurilor, starea website-ului reflecta si calitatea serviciilor.

2 Care este dimensiunea spatiului oferit?
Ofertele de webhosting pun de multe ori în centru spatiul oferit clientului. Daca aveti un website mediu ca dimensiuni, nu va fi nevoie de mai mult de 50 de Mb spatiu pe harddisk-ul ofertantului. Cautati la început ofertele cu spatiu redus. Puteti opta ulterior pentru spatiu suplimentar.

3 Ce include spatiul pus la dispozitie?

Uneori, spatiul include atât dimensiunea fizica a fisierelor din care este compus website-ul, cât si spatiul alocat bazei de date. Exista chiar si oferte care includ conturile de e-mail în spatiul oferit. Diferentele pot fi importante, asa ca e bine sa va lamuriti asupra acestui aspect înainte de încheierea unui contract.

4 Care este traficul alocat tipului de abonament achizitionat de dumneavoastra?
Iata o intrebare-cheie, pe care trebuie sa o formulati avand in minte faptul ca, în general, nu exista „trafic nelimitat”, chiar daca unele companii de gazduire va spun altfel.

Atunci cand o pagina a site-ului este afisata pe computerul unui utilizator, se produce un schimb de informatie între computerul utilizatorului si serverul pe care este gazduit website-ul. Se transfera poze, text si alte elemente constitutive ale paginii. Acest transfer poarta denumirea generica de „trafic”. Daca anticipati ca un numar mare de utilizatori va accesa website-ul dumneavoastra, atunci nu uitati ca traficul suplimentar se plateste.

5 Se realizeaza backup la fisiere/baze de date?
Salvarea de siguranta a fisierelor website-ului (back-up) si a bazei de date a acestuia pot fi solutii de urgenta în multe situatii. De acest serviciu depinde repunerea website-ului în functiune dupa un atac informatic. Tot back-up-ul va salveaza de ispravile angajatilor neatenti. Va sfatuim sa insistati pentru aceasta facilitate.

6 Care este sistemul de operare al serverului?
În functie de limbajul de programare în care a fost conceput website-ul dumneavoastra, acesta poate avea nevoie de o anumita platforma pe care sa ruleze. De regula, se face distinctia Microsoft vs. UNIX.

7 Daca oferta de gazduire include si un nume de domeniu, care este statutul acestuia?
Sunt situatii, si nu putine, în care numele de domeniu oferit bonus la încheierea unui contract de gazduire este doar închiriat beneficiarului. Numele ramåne în continuare în proprietatea companiei de gazduire, fapt ce creeaza dependenta de aceasta in cazul dezvoltarii afacerii.

8 Este accesibil in permanenta serviciul cu clientii al companiei de gazduire?
Problemele cu serverul de webhosting pot aparea la orice ora si trebuie solutionate operativ. Un serviciu de depanare disponibil doar opt ore pe zi si numai in zilele lucratoare nu va este prea util, mai ales daca vizati si piata externa (ex.: SUA, Canada), cu fusuri orare diferite.

9 Serverul ofertantului suporta servicii de criptare a modalitatii de preluare a informatiilor? Este oferit un serviciu de contorizare a utilizatorilor care acceseaza site-urile gazduite?
Este util sa stiti ce facilitati va pot fi puse la dispozitie daca veti dori sa colectati anumite informatii, cum ar fi numere de carduri de credit.

10 Care este procedura de urmat în cazul în care serviciul de gazduire nu functioneaza si care sunt reducerile/despagubirile acordate pentru nefunctionarea serviciului?
La noi, unele dintre societatile de gazduire nu ofera compensatii pentru perioadele de nefunctionare a serviciului. Altele ofera reduceri ale abonamentului lunar, corespunzatoare perioadei pentru care serviciul de gazduire a fost nefunctional.
Pachetul minimal
Va recomandam sa cautati un serviciu care va asigura cel putin urmatoarele facilitati (poate nu veti avea nevoie de toate de la inceput, dar pe masura dezvoltarii afacerii, o sa observati ca vor deveni extrem de utile):
- panou de control al e-mail-urilor, conturilor de FTP, bazelor de date MySQL si al altor setari ale contului dumneavoastra;
- statistici detaliate ale traficului înregistrat de website; facilitati POP si Webmail cu sistem de filtrare a spam-ului (daca este posibil);
- suport al serviciului de gazduire prin intermediul telefonului; posibilitatea de upgrade pentru serviciile alese.

Pentru alte facilitati de care ati putea avea nevoie la serviciul de webhosting, ar fi bine sa consultati un specialist (preferabil dezvoltatorul website-ului).

Mutarea poate fi costisitoare

Daca furnizorul de webhosting are probleme, afacerea dumneavoastra va avea de suferit. Un client care nu va gaseste website-ul online zile întregi ar putea crede ca ati dat faliment. Iar in internet, concurenta este întotdeauna la un click distanta. Dar, daca trebuie sa va gasiti un alt furnizor de webhosting, prudenta este cheia succesului, pentru ca altfel puteti ajunge din lac in put. În astfel de situatii, problemele pe care le puteti avea sunt legate de taxa de punere in functiune a serviciului sau taxa de mutare a DNS-ului la noua companie de webhosting. De asemenea, vi se poate solicita un pret mai mare decât cel obisnuit, data fiind urgenta solicitarii dumneavoastra. În cel mai fericit caz, schimbarea companiei de webhosting va îndeparteaza de utilizatori pentru trei sau patru zile.

Topul problemelor

1. Companiile de webhosting sunt tentate deseori sa încarce pâna la refuz capacitatile de gazduire. Un numar mare de clienti gazduiti de acelasi server poate sa duca la disfunctionalitati ale serviciului. În astfel de situatii, paginile website-ului dumneavoastra vor fi încarcate cu greutate, spre nemultumirea utilizatorilor. O alta situatie nedorita este aceea în care serviciul ofera doar expunere metropolitana, fara a functiona la parametri optimi în alta parte.
2. Unul dintre clientii companiei de webhosting a facut spam si a fost inclus în listele de filtrare antispam. La noi, se obisnuieste uneori ca mai multi clienti sa „împarta” acelasi server de e-mail. De aceea, exista situatii în care sanctiunile impuse unui client îi ating si pe ceilalti „colocatari” ai serverului în cauza. Filtrele antispam pot opri newsletter-ele dumneavoastra, cu toate ca nu aveti nici o vina. Website-uri precum www.spamhaus.org va dau posibilitatea sa aflati daca au fost înregistrate astfel de plângeri.
3. Furnizorul este, în realitate, un reseller al unei companii din strainatate. S-au consemnat situatii în care furnizorul român îsi reziliaza întelegerea cu partenerul din strainatate, iar clientii sunt privati de serviciu.
4. Functionarea proasta a serviciului de relatii cu clientii.
5. Nerespectarea confidentialitatii clientilor de catre compania de webhosting.
6. Schimbarea „din mers” a politicii de functionare a serviciului, odata cu schimbarea
proprietarului companiei de webhosting.



Citeste si