25 Martie 2010

Outsourcing, 2010: Proiecte publice blocate si crestere modesta

O problema stringenta pentru industria de outsourcing din Romania ramane sectorul public, sarac in proiecte si in 2010, comparativ cu anii anteriori, in special din cauza crizei economice, spun reprezentanti ai industriei locale de profil, consultati de Wall-Street.

Guvernul trebuie sa fie mai activ in atragerea de investiti

Problemele din sectorul public nu vor ajuta industria de externalizare anul acesta, multe proiecte fiind blocate din lipsa fondurilor de finantare.

"Pana acum, numarul de proiecte de outsourcing in sectorul public a fost extrem de mic, aproape de zero. Tinand cont de conjunctura economica si de gradul de deschidere al autoritatilor publice, desi ne-au demonstrat in anii precedenti ca sunt capabili de surprize, nu credem ca anul 2010 va aduce schimbari majore din aceasta directie", arata Marius Tulea, directorul general al furnizorului de solutii IT Crescendo.

De aceeasi parere este si Monica Jiman (foto), director operational si vicepresedinte pentru dezvoltarea afacerilor din cadrul Pentalog, care considera sectorul public un domeniu inca greu de abordat. "Lista companiilor care lucreaza pentru acest sector este restransa si neschimbata", spune ea.

Ceea ce nu se intelege in Romania, conform lui Voicu Oprean, directorul general al companiei de software transilvanene Arobs, este ca externalizarea elibereaza resursele interne si permite structurilor sa se axeze pe domeniul lor principal de activitate.

Apoi, indiferent ca este vorba de sectorul public sau de cel privat, externalizarea eficientizeaza activitatea unei companii si, nu in ultimul rand, duce la reducerea costurilor operationale.

''Exista inca mentalitatea ca externalizarea suplimenteaza cheltuielile, insa foarte putini sunt cei care plaseaza aceste cheltuieli in contextul general al activitatii pe care o desfasoara, astfel incat sa-si dea seama de adevaratele beneficii ale acestor investitii, de faptul ca tocmai aceste investitii ii ajuta sa isi controleze si sa isi reduca costurile'', explica Oprean.

Pentru a creste cota de piata dobandita la nivel mondial in ceea ce priveste outsourcing-ul, Guvernul si autoritatile locale din Romania trebuie sa fie mai active in atragerea de investitii, in crearea unui mediu de business stabil si nu in ultimul rand in adoptarea de masuri fiscale si facilitati pentru programatori menite sa stimuleze companiile care activeaza in domeniu sa se dezvolte, la fel cum se intampla si in tarile concurente din regiune, este de parere seful Arobs.

Romania, un punct de atractie pentru multinationale

In prezent, pe piata locala de externalizare a serviciilor IT exista un potential mare, potrivit Monicai Jiman.

"Avem experienta, cunostintele si resursele necesare unei dezvoltari in domeniul IT", arata si reprezentantul dezvoltatorului de software pentru aplicatii mobile si distribuitor de echipamente GPS.

Romania este si va ramane cel putin in urmatorii ani un punct de atractie atat pentru companiile multinationale care intentioneaza sa-si extinda activitatile in zona, cat si pentru companiile autohtone care se vor specializa pe anumite nise care au legatura cu externalizarea serviciilor din domeniul IT, este de parere seful Arobs, Voicu Oprean (foto).

Intrarea unor jucatori noi pe plan national nu este exclusa. Conform lui Tulea, indiferent de piata, intotdeauna va fi loc de companii noi.

''Piata din Romania nu a ajuns inca in stadiul de maturitate, lucru care ne face sa credem ca vor mai fi intrari in aceasta industrie, insa din a doua jumatate a anului'', adauga el.

Referitor la ce este nou in piata de externalizare de servicii IT, se poate spune ca lucrurile nu sunt total diferite fata de cum erau ele inainte de criza.

"Ceea ce s-a schimbat este geografia competitivitatii si a specializarii pe diverse domenii. In prezent, in informatica industriala nu exista somaj, insa nu este aceeasi situatie in cea tertiala. Portofoliul activitatilor romanesti s-a concentrat in ultima vreme mai mult pe informatica tertiara, ceea ce ne pune intr-o pozitie dificila", opineaza reprezentanta Pentalog.


Industria locala de outsourcing poate ajunge la 85 mil. euro in 2010

In contextul actual au aparut primele semne de revigorare in industria de outsourcing locala. Totusi, iesirea din criza se va face progresiv si, deocamdata, este prematur sa se discute despre o reala redemarare a acestui sector, considera Jiman.

La fel, in momentul de fata este dificil de prognozat o valoare totala a pietei romanesti de externalizare, intrucat aceasta este foarte fragmentata. Romania are companii mari in acest sector, autohtone sau multinationale, cat si foarte multe companii mici.

Conform surselor din piata, citate de Crescendo, industria locala de outsourcing era estimata in 2009 la circa 70 milioane euro, in crestere fata de anul precedent, iar pentru 2010, compania de aplicatii si solutii IT&C vede o crestere a pietei de aproximativ 15 – 20%, pana la 80 – 85 milioane euro.

De asemenea, primele semne de crestere vor veni din tarile vest-europene, dupa cum afirma Monica Jiman. ''Romania va beneficia de ameliorarea pe care o inregistreaza tarile din Europa de Vest (in special Franta, Germania), care au ramas inca orientate catre zona de est a continentului european. Insa trebuie totusi sa nu uitam ca, daca ne raportam la Franta, Africa de Nord reprezinta o reala concurenta, iar in ceea ce priveste Germania, presiunea asupra preturilor este ridicata'', completeaza ea.

De cealalta parte, Oprean crede ca exista si multe premise care pot influenta evolutia pietei de outsourcing din Romania, astfel incat aceasta sa inregistreze cresteri. Ultimul studiu A.T. Kearney, numit “Global Services Location Index”, arata ca Romania a urcat in anul care a trecut de pe locul 39 pe locul 19 in topul primelor 50 de tari furnizoare de servicii de outsourcing, inaintea unor state mai dezvoltate, precum Rusia, Cehia, Ungaria, Polonia sau Ucraina. In realizarea acestui top au fost luate in considerare aspecte legate de specializarea si pregatirea resurselor umane din domeniul IT, abilitati legate de comunicare (utilizarea principalelor limbi de circulatie internationala), mediul de business si facilitatile financiare oferite de fiecare tara in parte acestui segment.

"In plus, clientii externi au crescut complexitatea proiectelor pe plan local, insa, in acelasi timp, ei au exercitat o mai mare presiune pe reducerea preturilor si cresterea eficientei. Concurenta mare generata de firmele din India si China a impus in anumite cazuri repozitionari de preturi", considera directorul general Arobs Transilvania Software.

Iar in momentul de fata, companiile din Romania, fie ele medii sau mari, au fost si vor fi determinate sa se uite la costuri si sa ia masuri in asa fel incat sa asigure nivelul asteptat de servicii la costuri controlabile. "Pentru ca ideea de costuri mici nu este ceva la care sa te raportezi cand vine vorba de acelasi nivel de servicii", dupa cum spune Marius Tulea (foto).

Mai mult, conform vicepresedintelui pentru dezvoltarea afacerilor in cadrul Pentalog High Tech, Romania este astazi o locatie middle-cost, iar clientii se orienteaza din ce in ce mai mult catre locatii low cost si extrem low cost, drept pentru care trebuie compensat acest lucru printr-un inalt nivel de expertiza.

La nivelul costurilor actuale din Romania, suntem obligati sa fim mai buni decat India, decat tarile din sud-estul Asiei sau din Africa de Nord, conchide ea.



Citeste si