11 Iunie 2010

Va reusi iPhone 4 sa pastreze pozitia Apple pe segmentul smartphone?



Inainte de lansarea ultimei generatii de iPhone intrebarea care statea pe buzele analistilor, jurnalistilor si bloggerilor din industrie era daca iPhone va reusi cu noul model sa isi mentina pozitia pe care o are in segmentul smartphone-urilor.
Cand Apple a lansat primul model de iPhone in urma cu trei ani piata de smartphone-uri era complet diferita. Majoritatea terminalelor de acest tip erau dedicate utilizatorilor business si nu erau foarte usor de utilizat.

La momentul respectiv, iPhone a schimbat felul in care consumatorii vad aceaste terminale si se poate spune ca Apple este responsabila pentru felul in care arata smartphone-urile in prezent.

Totusi, concurenti importanti precum Google, Nokia, RIM si Microsoft au reusit sa lanseze rapid noi modele in piata. Desi avea un avans important in fata acestora, iPhone nu a reusit sa faca fata abundentei de oferte, si, de exemplu, in primul trimestrul din acest an telefoanele cu sistem de operare Android le-au depasit pe cele iPhone.

Desi apetitul de cumparare a fost destul de mare si chiar a muscat din cota altor jucatori importanti, cum ar fi Nokia si RIM, Apple trebuie sa lanseze un telefon care trebuie sa se dovedeasca net superior pentru a-si mentine pozitia din 2007.

Analistii considera ca iPhone 4, cu exceptia catorva functii si a schimbarilor de design, nu a facut pasi importanti in fata unor modele Android ca Motorola Droid Incredible, HTC Evo 4G sau Nexus One. Chiar si asa, una dintre mult asteptatele modificari, programul de video-chat FaceTime va fi limitat la retelele Wi-Fi, ceea ce inseamna ca utilizatorii nu vor putea initia astfel de apeluri prin reteaua unui operator telecom.

De aceea, iPhone trebuie sa mai faca un salt important in inovatie cel tarziu in urmatorii doi ani pentru a face fata evolutiei Android, unde ritmul de inovatie este destul de rapid.

Totusi, iPhone 4 are mai multe plusuri prin care isi va putea pastra clientii si astfel pozitia in piata. Printre acestea se afla noul sistem de operare care a fost laudat pentru functia multitasking. O alta functie care i-a multumit a fost durata de functionare a bateriei (aproximativ sapte ore de convorbiri 3G). Imbunatatirea rezolutiei ecranului, care permite citirea si conexiunea Wi-Fi, de asemenea, ar putea sa ii multumeasca pe viitorii cumparatori de iPhone 4.

Ben Reitzes, analist Barclays Capital, a declarat ca noile functii ale iPhone 4 vor convinge actualii utilizatori sa cumpere noul model. De asemenea, Katy Huberty, din partea Morgan Stanley, a declarat ca prezentarea lui Steve Jobs a fost “irezistibila” pentru consumatori.
“Combinarea noului aspect cu noile soft-uri vor fi un important catalizator pentru vanzarile de iPhone 4. Multitudinea de functii, rafinamentul si calitatea in care a fost construit se fac remarcate”, a declarat Shaw Wu, analist Kaufman Bros, citat de Business Week.

Chiar si asa iPhone trebuie sa mai faca un salt important in inovatie cel tarziu in urmatorii doi ani pentru a face fata evolutiei Android unde ritmul de inovatie este destul de rapid.

Analistii spun ca noul iPhone ar putea continua crestea Apple, insa este putin probabil sa aiba un impact major asupra cotei de piata globale a telefonului situata la 15,8% in spatele Nokia si Research In Motion, potrivit IDC, scrie The Wall Street Journal.

Charles Golvin, analist Forrester Research, se asteapta ca telefonul sa fie popular in randul actualilor consumatori de Apple, insa nu se poate pronunta cati noi abonati va aduce operatorilor telecom.

Golvin crede ca cererea pentru iPhone ar putea fi ajutata mai mult de noile planuri de date ale operatorilor mobili, cum s-a intamplat in cazul telefoanelor Motorola in SUA.

Stimularea apetitului pentru consumatori este cruciala pentru noul iPhone. De la lansarea primului terminal iPhone, smartphone-ul cu ecran tactil a devenit cea mai importanta operatiune a Apple, acumuland 40% din veniturile totale ale companiei, mai mult decat computerele Mac, potrivit ultimelor rezultate trimestriale.

Analistii se asteapta ca Apple sa vanda aproximativ 36 milioane de iPhone-uri in anul fiscal ce se incheie la 30 septembrie, in crestere cu 73% fata de anul anterior (20,8 milioane unitati). Apple a raportat o crestere de trei cifre a vanzarilor de iPhone, iar Steve Jobs a anuntat ca iPhone-ul cu numarul 100 milioane va fi vandut in aceasta luna. Analistii mai avertizeaza ca iPhone 4 va intampina competitia telefoanelor cu sistem de operare Android.

“Explozia Android din ultimii doi ani a fost fenomenala si a permis producatorilor sa creeze alternative ieftine ale iPhone. Aceste telefoane sunt mai mult decat clone ale iPhone”, crede Adam Leach, analist Ovum, citat de BBC .

“Riscul pentru Apple il reprezinta ca aceste terminale ofera mai multa libertate datorita continutului disponibil si vor atrage consumatori, spre deosebire de iPhone, care permite doar continut autorizat Apple”, mai spune analistul.



Citeste si