20 Ianuarie 2011

Principalele tendinte din IT&C si media in 2011



Sectoarele de Tehnologie, Media si Telecomunicatii (TMT) si impactul lor asupra modului in care traim, muncim si ne distram s-au schimbat profund in ultimii zece ani. In plus, aceste industrii au manifestat o tendinta de convergenta in ultimul deceniu, iar astazi tehnologia, media si telecomunicatiile sunt mai interconectate si mai interdependente ca oricand, potrivit lui Ahmed Hassan, partener coordonator audit Deloitte Balcani si liderul echipei specializate in industriile TMT.

Previziunile pe 2011 in sectorul tehnologiei

1. Sfarsitul unei ere: peste jumatate din computere nu mai sunt PC-uri

Peste 50% din unitatile vandute la nivel global nu vor mai fi PC-uri. Daca vanzarile de PC-uri ar putea ajunge la aproape 400 de milioane de unitati, Deloitte estimeaza ca vanzarile combinate de telefoane ‘smart’, tablete si netbook-uri vor depasi 400 de milioane de unitati.

2. Diversitatea sistemelor de operare: nu exista inca un standard pentru telefoane ‘smart’ sau tablete

Pana la sfarsitul lui 2011, niciun sistem de operare instalat pe aceste dispozitive nu va acumula o cota de piata dominanta. Unele vor ajunge la peste 5%, dar niciun jucator individual nu va deveni standardul de facto, asa cum s-a intamplat pe alte segmente ale pietei de computere.

3. Companiile adopta tabletele, care nu mai sunt simple jucarii

Peste un sfert dintre computerele tip tableta vor fi achizitionate de companii. Chiar daca unii analisti le considera jucarii destinate consumului de media si consumatorilor de masa, peste zece milioane de tablete vor fi achizitionate in 2011 de catre companii. Acest volum este de asteptat sa creasca in 2012 si in anii care vor urma.

4. eGov: de la optiune la obligatie

Utilizarea aplicatiilor eGov are ca prim obiectiv imbunatatirea productivitatii activelor tehnologice existente, dar administratiile nu trebuie sa neglijeze capacitatea tehnica de a imbunatati gradul de atractivitate al tarii in fata investitorilor straini, dar si a talentelor cheie. Comunicarea digitala eficienta si canalele de tranzactionare pot pozitiona pozitiv o tara, intr-un mod comparabil cu avantajul pe care il confera existenta unei infrastructuri fizice bine puse la punct. Multe guverne, mai ales din tarile industrializate, se vor concentra in continuare pe costuri, dar beneficiile strategice pe termen mediu ale guvernarii digitale ar trebui sa ramana o prioritate.

5. Reglementarile online se inaspresc, dar modulele cookies raman

Chiar daca schimbarile privind protejarea intimitatii in mediul online nu vor afecta semnificativ veniturile din 2011, companiile ar trebui sa investeasca mai mult in infrastructura menita sa asigure protectia utilizatorilor online, pentru a contrabalansa instrumentele si initiativele industriei de a imbunatati auto-reglementarea si a anticipa legislatia viitoare.

6. Ingramadirea electronilor: bateriile nu se conformeaza Legii lui Moore

Progresul tehnologic in productia de baterii poate parea lent, dar chiar si o imbunatatire de 5% poate atrage castiguri semnificative in timp. Industria trebuie sa inoveze in continuare atat tehnologiile bazate pe litiu, cat si cele non-litiu. O conditie cheie este stabilirea unor asteptari si planificari realiste.

7. Hidrogenul face un pas inainte: sursa alternativa la energia alternativa

Deloitte preconizeaza ca hidrogenul va avea un succes senzational in 2011. Cu toate astea, succesul nu va veni pe piata auto, asa cum era de asteptat, ci pe piata altor aplicatii, precum generarea de energie curata in regim standby pentru industria telecom sau pentru stivuitoarele de interior, unde densitatea energiei generate de hidrogen si beneficiile de mediu contrabalanseaza restrictiile actuale impuse de costuri ridicate si lipsa unei infrastructuri de alimentare.

Previziunile in media

1. Statutul „vedeta” al televiziunii se consolideaza

Televiziunea isi va consolida statutul de super-media, sfidand profetiile pesimiste privind demodarea sa.
Astfel, audienta din intreaga lume va urmari cu 140 de miliarde mai multe ore de televiziune in 2011, iar veniturile din serviciile pay TV in statele BRIC vor creste cu 20%; valoarea publicitatii TV la nivel mondial va creste cu zece miliarde de dolari si numarul de telespectatori va creste cu 40 de milioane.

In ultimii cinci ani, televiziunea a asistat la cresterea veniturilor din publicitate, de la 174 miliarde de dolari in 2007, la 191 miliarde de dolari estimati in 2011 – un contrast puternic prin comparatie cu veniturile din publicitate in scadere raportate de ziare (de la 126 miliarde de dolari, la 92 miliarde de dolari, in acelasi interval de timp). O crestere estimata de 6% in 2012 ar duce veniturile generate de publicitatea televizata dincolo de pragul de 200 miliarde de dolari, mai mult decat dublul publicitatii atrase de publicatiile tiparite, care reprezinta al doilea mare canal publicitar.

2. Dispozitivele DVR devin tot mai populare

Potrivit Deloitte, aparatele digitale de inregistrare video (DVR) vor atinge o rata de penetrare de peste 50% in gospodariile unde exista televizoare pe doua piete importante din lume, pana la sfarsitul anului. Cu toate acestea, analistii considera ca publicitatea televizata nu va fi aproape deloc afectata. Chiar daca DVR-urile reprezinta o tehnologie prin care audienta poate evita pauzele publicitare, majoritatea proprietarilor de astfel de dispozitive vor continua sa urmareasca in direct cea mai mare parte a programelor televizate.

3. Consumul TV ramane predominant pasiv

Pentru majoritatea oamenilor, televiziunea continua sa fie o experienta pasiva. Audienta apreciaza ca are posibilitatea de a alege, dar nu si-o manifesta intotdeauna. Interactiunea – chiar si in randul celor care au la dispozitie multiple modalitati de a controla ceea ce urmaresc – s-a limitat in general la selectarea canalelor prin intermediul telecomenzii sau, pentru utilizatorii mai sofisticati, la selectarea din meniul DVR-ului al unui continut inregistrat anterior. Este putin probabil ca progresul tehnologic sa schimbe aceste obisnuinte de consum in viitorul apropiat. Tehnologia faciliteaza, dar nu obliga.

4. Publicitatea in retelele sociale, modesta ca valoare

Retelele sociale sunt estimate sa depaseasca pragul de un miliard de membri. Totodata, ele ar putea atrage peste 2.000 de miliarde de mesaje publicitare. Totusi, veniturile din publicitate aferente vor ramane modeste, la o valoare de 4 dolari per membru, insumand aproape cinci miliarde de dolari (sub 1% din veniturile publicitare globale).

5. Jocurile intra online, iar audienta creste

Deloitte preconizeaza ca in 2011 industria globala de computere și jocuri video va continua sa creasca, insa in baza unor surse de venit mai diversificate. Industria mizeaza pe venituri din vanzarea de software de 52 miliarde de dolari, anul acesta, cu 6% peste nivelul de anul trecut, in timp ce segmentul hardware se asteapta la 13 miliarde de dolari, cu 19% mai putin.

6. Industria muzicala mizeaza pe experienta ‚live’

Sectorul muzical live, in frunte cu organizatorii de festivaluri, va incepe pe cont propriu sau in parteneriat sa aprofundeze rolul de selectare si dezvoltare a talentelor, rol care pana nu demult era asumat de casele de discuri. Segmentul ‚live’ va identifica, investi, dezvolta si comercializa noua generatie de artisti care va umple stadioanele, printr-o multitudine de abordari, de la concursuri de talente organizate in cadrul festivalelor muzicale, pana la crearea unor facilitati speciale pentru cultivarea noilor talente.

7. Distributia de muzica devine sezoniera si temporara

Deloitte se asteapta ca veniturile generate de muzica distribuita digital sa depaseasca anul acesta veniturile aferente vanzarilor fizice pe cel putin o piata importanta, cel mai probabil Statele Unite. Acest moment indelung anticipat va fi determinat cu precadere de scaderea accentuata a vanzarilor de CD-uri si mai putin de o crestere semnificativa a abonamentelor si descarcarilor de muzica in format digital.

Despre telecomunicatii

1. Migrarea ieftina spre 4G: vor opta in schimb operatorii pentru 3.5 G?

Implementarea retelelor wireless de noua generatie - Long Term Evolution (LTE) - ar putea sa nu se ridice la nivelul asteptarilor industriei. Acest lucru este determinat de viabilitatea sustinuta a celor mai recente tehnologii wireless 3G, cum este High Speed Packet Access (HSPA+), si a dispozitivelor care functioneaza in acest regim. Deloitte preconizeaza ca mai putin de 30 de operatori LTE din sase tari vor oferi servicii comerciale de acest fel pana la sfarsitul anului (130 de operatori derulau teste pe aceasta tehnologie la sfarsitul lui 2010).

2. Wi-Fi, alternativa la rețelele celulare in banda larga pentru fluxul de date

Volumul datelor incarcate sau descarcate pe dispozitive portabile prin intermediul retelelor publice Wi-FI va creste intr-un ritm mai rapid (25 - 50%) decat cel inregistrat in retelele celulare in banda larga. Cea mai mare parte a acestei cresteri va fi reprezentata de fisiere video; este posibil ca tehnologia Wi-Fi sa devina reteaua implicita pentru aplicatiile video.

3. Viitorul Wi-Fi: acces extins

Deloitte estimeaza ca in acest an, 25% dintre marii retaileri nord-americani vor oferi clientilor acces Wi-Fi gratuit in magazinele lor. In 2012, procentul ar trebui sa creasca pe acest continent, urmand sa se extinda si in restul lumii.

4. Convorbirile video: in continuare, consum de nisa

In 2011, conversatiile video vor fi mai ieftine, de o calitate mai buna si mult mai accesibile decat pana acum. Utilizarea acestui serviciu va creste sustinut. Cu toate acestea, marea majoritatea a convorbirilor - atat pentru utilizatorii de business, cat si pentru cei individuali, in retele fixe sau mobile - vor fi in continuare de voce. Cea mai mare parte a celor care vor dori sa isi vada interlocutorul vor opta pentru intalniri fata in fata, in locul unei videoconferinte.



Citeste si