30 Martie 2015

Copilotul avionului prabusit in Franta voia ca "toata lumea" sa ii cunoasca numele



Fosta prietena a copilotului Germanwings suspectat ca a provocat deliberat prabusirea avionului Airbus A320 in Alpii francezi afirma intr-un interviu publicat sambata ca acesta i-a spus ca intr-o zi "toata lumea ii va cunoaste numele", relateaza AFP, in pagina electronica.

Intr-un interviu acordat cotidianului german Bild, Maria W., o insotitoare de bord in varsta de 26 de ani, declara ca atunci cand a auzit vorbindu-se despre accident, i-a "revenit in memorie" o fraza a lui Andreas Lubitz: "Intr-o zi voi face ceva care va schimba tot sistemul si toata lumea imi va cunoaste numele si isi va aminti de mine", noteaza Mediafax.

Daca el "a facut acest lucru" este "pentru ca a inteles ca din cauza problemelor sale de sanatate marele lui vis de a lucra la Lufthansa in calitate de capitan si pilot pe curse de lung curier era practic imposibil", sustine ea. Germanwings, compania germana careia ii apartinea avionul prabusit, este o filiala low cost a Lufthansa.

Tanara afirma ca s-a despartit de Andreas Lubitz "pentru ca devenea din ce in ce mai clar ca avea o problema. In timpul discutiilor claca si tipa la mine (...) Noaptea se trezea si striga «Cadem»", prada cosmarurilor. Vineri, ancheta a dezvaluit ca Lubitz a ascuns faptul ca avea concendiu medical in ziua accidentului.

Procurorul din Düsseldorf (vestul Germaniei), Christoph Kumpa, a anuntat ca a fost gasita dovada unui concediu medical rupt de Andreas Lubitz, dar pentru moment nu a fost gasit niciun bilet de adio care sa dezvaluie ca un act premeditat ar fi la originea catastrofei soldate cu 150 de morti. Aceste documente confiscate "sprijina ipoteza" potrivit careia barbatul "si-a ascuns boala fata de angajator si mediul profesional", potrivit magistratului.

Andreas Lubitz a suferit de o depresie grava

Documentele gasite arata "existenta unei boli si tratamente medicale corespunzatoare", a precizat Kumpa, care nu a dezvaluit natura bolii. Dar potrivit cotidianului Süddeutsche Zeitung, care nu citeaza nicio sursa, documentele ar fi semnate de un "neurolog si un psihiatru". In urma cu sase ani, cand se forma pentru a deveni pilot, Andreas Lubitz a suferit de o depresie grava, a dezvaluit cotidianul Bild, pe baza documentelor oficiale la care a avut acces. Pilotul, originar din oraselul Montabaur, in vestul Germaniei, era urmarit "medical periodic" de atunci, potrivit cotidianului.

Bild subliniaza ca aceste informatii au fost transmise de Lufthansa autoritatii germane de supervizare a transportului aerian (Luftfahrtbundesamt, LBA).
O clinica din Düsseldorf a dezmintit insa informatiile aparute in presa potrivit carora acolo s-ar fi tratat de depresie copilotul. Aceasta a recunoscut insa ca l-a primit pentru "diagnosticare", la 10 martie, fara alte precizari.

Prezentat de persoanele apropiate drept un sportiv si ca fiind "foarte competent", Andreas Lubitz si-a intrerupt formarea "pentru o perioada de timp" inainte de a o termina normal si de a-si incepe cariera de copilot in 2013, potrivit datelor oferite joi de directorul Lufthansa, Carsten Spohr. Oficialul a subliniat ca nu are dreptul sa spuna mai multe despre motivul intreruperii formarii. El a insistat asupra faptului ca Andreas Lubitz a trecut cu succes toate testele, inclusiv pe cele psihilogice, in momentul recrutarii.

Ancheta, condusa de justitia franceza, s-a extins joi in Germania, dupa descoperirea unui posibil act voluntar al copilotului, suspectat ca a prabusit aeronava impiedicandu-l pe comandant sa intre in carlinga dupa ce plecase pentru cateva minute. Catastrofa a provocat moartea a 75 de germani, dintre care patru aveau dubla nationalitate, si 52 de spanioli, dintre care patru cu dubla nationalitate, potrivit unui bilant al Ministerului german de Externe.

Vineri, la Montabaur, in landul Rhenania-Palatinat de la frontiera cu Franta, casa in care locuiesc parintii copilotului si unde si el locuia uneori, se afla sub protectia politiei. Primarul acestei mici localitati si-a declarat "compasiunea" fata de parintii copilotului, precum si fata de victime si rudele lor. Intr-un club de aviatie vecin, un membru, Dieter Wagner, a subliniat ca Andreas Lubitz era "un tanar absolut normal" si nu stia ca este bolnav. El a precizat insa ca nu l-a mai vazut "de cinci sau sase ani".

In Franta, primirea rudelor victimelor continua cu "un dispozitiv important de asistenta", 1.300 de locuinte si pana la 40 de interpreti "in opt limbi", potrivit autoritatilor locale. O cereminie religioasa va avea loc sambata la ora 10.30 (11.30 ora Romaniei) la Digne-les-Bains (sud), potrivit jandarmeriei. Circa 40 de persoane au continuat pana la ora 18.00 cautarile in zona accidentului, maturata de un "vant foarte pronuntat", potrivit jandarmeriei, pentru a incerca sa gaseasca a doua cutie neagra. Anchetatorii se straduiesc sa identifice cadavrele cat mai repede posibil.

Germanwings a anuntat un prim ajutor acordat rudelor victimelor de pana la "50.000 de euro per pasager", pentru a face fata cheltuielilor imediate. Acest ajutor este independent de compensatiile platite in numele responsabilitatii civile a companiei. Circumstantele accidentului au determinat joi mai multe companii aeriene sa decida prezenta permanenta a doua persoana in carlinga avionului, deja obligatorie pentru companiile americane.



Citeste si