13 Mai 2022

Constanța, în cursa pentru a livra cerealele din Ucraina pe piețele mondiale



Forţată să intre de urgenţă în acţiunea de blocare a porturilor ucrainene de către Rusia, România este într-o cursă contra cronometru pentru a livra cerealele din Ucraina pe pieţele mondiale înainte ca următoarea recoltă să provoace blocaje, transmite Reuters, citată de Agerpres.

Ucraina, al patrulea mare exportator mondial de cereale, a fost forţată de invazia rusească să îşi redirecţioneze livrările de cereale pe calea ferată via graniţele de vest cu Polonia, Slovacia sau România, sau prin intermediul barjelor prin micile porturi de la Dunăre.

Însă Ucraina trebuie să mute 20 de milioane de tone de cereale înainte de următoarea recoltă, care este la mai puţin de trei luni, pentru a evita blocajele şi o criză alimentară globală.

Comisarul european al Transporturilor, Adina Vălean, a apreciat că este vorba de o provocare gigantică şi joi a anunţat că Executivul comunitar va colabora cu guvernele statelor membre UE pentru a pune la punct noi rute de transport pentru cerealele din Ucraina.

Amploarea acestei provocări este evidentă în portul Constanţa, unde doar 1% din ţinta UE, adică aproximativ 240.000 de tone de cereale din Ucraina au reuşit să treacă până acum, a declarat directorul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa, Florin Goidea.

Operatorul portuar Comvex a reuşit să încarce aproximativ 180.000 de tone de cereale din Ucraina la bordul a patru nave, printre care se numără şi nava cargo Nordic bc Munich care zilele trecute tocmai a încărcat 33.000 de tone de porumb ce au ca destinaţie Egiptul.

"Suntem în măsură să intermediem aceste bunuri graţie unor mari eforturi. Însă aceste eforturi sunt insuficiente pentru a gestiona peste noapte astfel de volume importante. În mod clar este nevoie de mai multe echipamente", a declarat preşedintele Comvex, Viorel Panait.



Citeste si