19 Aprilie 2024

Franța obligă retailerii să avertizeze cumpărătorii când reduc cantitatea ca să nu mai crească prețurile la raft



Autoritățile franceze au decis că retailerii trebuie să informeze cumpărătorii atunci când produsele au fost reduse în dimensiune fără o reducere corespunzătoare a prețurilor, în efortul de a fenomenul numit în limba engleză „shrinkflation”, relatează Reuters.

Evident, termenul se referă la faptul că mulți producători și/sau retaileri au redus pachetele, gramajul și volumul unor produse pentru a nu mai opera creșteri de prețuri la raft. În realitate, prețurile cresc, dar retailerii și producătorii mizează pe faptul că mulți cumpărători s-au obișnuit cu un anumit prag de preț.

Un fenomen constatat nu doar în Franța, ci în mai multe țări din întreaga lume, inclusiv în România. Nu de puține ori, cumpărătorii români s-au plâns în perioada în care guvernul a decis plafonarea prețurilor la alimentele de bază că reducerea prețurilor unor produse nu a fost reală, deoarece au găsit la raft ambalaje și cantități mai mici.

Evident, scopul a fost acela ca produsul vândut la raft să se încadreze în plafonul de preț.

Autoritățile franceze au decis să combată acest fenomen, iar din luna iulie, comercianții francezi vor trebui să afișeze la raft timp de două luni că produsele alimentare și alte bunuri de larg consum vin într-un ambalaj mai mic.

"Acest fenomen este o fraudă, îi punem capăt. Vreau să reconstruiesc încrederea consumatorilor, iar încrederea merge mână în mână cu transparența", a declarat ministrul de Finanțe Bruno Le Maire într-un comunicat.

Prețurile alimentelor au devenit o problemă politică majoră în Franța anul trecut, după ce inflația alimentară a atins un record de 16% în urma negocierilor anuale privind prețurile dintre furnizori și comercianții cu amănuntul.

Ca reacție, guvernul a adoptat o lege prin care să grăbească negocierile pentru acest an și să facă presiuni asupra companiilor pentru a limita creșterea prețurilor.

În Franța, Carrefour a aplicat voluntar avertismente de preț pentru unele produse în septembrie anul trecut pentru a pune presiune pe marii producători de bunuri de larg consum precum Nestle, PepsiCo și Unilever înaintea negocierilor anuale privind prețurile.



Citeste si