21 Septembrie 2007
Dilema industriei de lux: franciza sau multibrand?
Romania ramane una din cele mai atractive piete pentru brand-urile de top industria de lux internationala. Afinitatea pentru produsele de lux branded precum si serviciile de tip "luxury" aduc Romania in locul 2 in regiune, dupa Ucraina, locul 3 revenind Bulgariei, la egalitate cu Serbia si Croatia, conform specialistilor CPP.
Privire de ansamblu
Din punct de vedere al penetrarii brand-urilor si serviciilor de lux, clasamentul este dominat tot de Ucraina, urmata de Bulgaria, care a depasit Romania in ultimele 14 luni, la acest capitol, dublandu-si numarul de francize si magazine de tip multibrand in aceasta perioada, mai arata specialistii CPP. In timp ce Armani a refuzat o noua propunere de franciza in Romania in ultimele 6 luni, franciza Emporio Armani din Sofia inregistreaza recorduri de vanzari la nivel regional. Aceeasi situatie se intalneste si la brand-urile reprezentate in sistem multibrand, vanzarile Dolce Gabbana, Versace, Yves Saint Laurent si Fendi fiind cel putin duble fata de nivelul inregistrat in Romania. In timp ce magazinele din Sofia s-au axat pe brand-urile de top precum DG, Versace, Armani, Prada, Valentino, magazinele din Bucuresti merg pe strategia unur brand-uri de nisa, lucru care explica in continuare nivelul scazut al vanzarilor la Bucuresti.
Privire de ansamblu
Important de stiut si inteles ar fi avantajele si dezavantajele a doua concepte extrem de populare pe piata produselor de lux: franciza si multibrand. Ce inseamna deci pentru aceasta industrie o afacere in franciza sau una de tip multibrand?
Franciza vs. multibrand
Cu toate aceste avantaje, detinerea unei francize este insotita si de o serie de dezavantaje cum ar fi: costuri initale mari, amortizarea investitiei in 3-4 ani de la infiintare, respectarea strategiei globale de marketing a brandului, ceea conduce la costuri ridicate ca urmare a conditiilor impuse, cheltuieli salariale mari cu personalul, costuri cu redecorarea spatiului cam o data la 3 ani, astfel incat sa fie redata cat mai fidel identitatea francizei. In plus, orice brand international care se respecta impune conceptul de good representation of the brand, ceea ce se traduce prin obligativitatea achizitionarii din toate liniile brandului de produse, chiar si intr-o cantitate mica si neputinta ajustarii volumului de comenzi de la un sezon la altul.
Franciza vs. multibrand
Pe de alta parte, printre dezavantajele unui magazin de tip multibrand se regasesc: lipsa suportului de marketing, lipsa exclusivitatii ce face ca in momentul aparitiei pe piata a francizei, brandul respectiv sa se retraga din multibrand, lipsa decorului, a mobilierului, a interiorului, care poate induce o lipsa de incredere in randul clientilor, care poate fi dusa la extrem pana la impresia ca magazinul comercializeaza produse contrafacute, stocuri limitate.
Franciza sau multibrand...
Asadar, in cazul in care se doreste un business dezvoltat pe o perioada mai mare de timp, in care profitul vine treptat, iar miza pe un brand se dovedeste un succes, o afacere in sistem de franciza pare cea mai buna alegere.
In cazul unei investitii initiale mai mici, se poate construi un magazin de tip multibrand, in care brandurile se pot schimba, riscand pierderea unei coerente, dar ajustandu-se costurile.