5 Octombrie 2007
Bucurestiul, luat cu asalt de marile branduri de lux
Bucurestiul cunoaste, in ultima vreme, o intensificare a penetrarii brandurilor internationale, multe dintre acestea fiind reprezentate in nou dezvoltatele magazine de tip multi-brand retail (Victoria 46, Jolie Ville Galleria si The Place Concept Store). Numarul magazinelor sub franciza de tip mono-brand a ramas neschimbat, nefiind adus niciun brand nou din 2006.
Victoria 46
De la deschiderea sa, ce a avut loc in primavara acestui an, si pana in prezent, Victoria 46, care isi tine planurile de viitor secrete, a efectuat cateva schimbari in randul brandurilor, pentru unele dintre ele doar reducand comenzile. Au aparut insa si marci noi in portofoliu, printre care: YSL, Givenchy si Missoni. Potrivit unui studio CPP, care citeaza surse din piata, Victoria 46 inregistreaza cele mai bune vanzari pe McQueen, Chloe si Cavalli. Specialistii CPP trag un semnal de alarma in privinta unuia dintre aspectele cele mai importante ale industriei de lux: relatia cu clientii, care nu este inca la un nivel de lux, o parte din personal provenind de la Mango si Castro, branduri de tip mass market.
Jolie Ville Galleria
Jolie Ville a semnat recent un contract de inlocuire a cinematografului multiplex cu un SPA World Class, programat sa se lanseze la sfarsitul anului 2007, miscare prin care se doreste atragerea unui numar mai mare de clienti, dar reputatia mall-ului precum si neplacerile cauzate de proiectele imobiliare din apropiere tin inca departe adevaratii consumatori de lux…cel putin pentru o vreme. Jolie Ville Galleria multi-brand a schimbat de cateva ori mixul de branduri, printre cele prezente acum numarandu-se: Ferre, Valentino Red, Emilio Pucci, Versace Jeans, Just Cavalli, John Galliano, Moschino Jeans.
The Place Concept Store
In scurta sa existent, de circa jumatate de an, The Place a inlocuit si a redus comenzi pentru unele dintre brandurile detinute. Cu toate acestea, magazinul nu a atras foarte multi clienti cu potential financiar, fie pentru ca acestia nu stiu inca de prezenta sa, sau pur si simplu nu sunt satisfacuti de oferta. Aspectul vitrinei, care ar fi putut sa fie mai exclusivist tinand cont de publicul tinta, este compensat de nivelul bun al relatiei cu clientii, mai ales ca proprietara, Iulia Dobrin, se implica personal in fidelizarea clientilor.
Multi si mono brand
Segmentul de moda barbateasca s-a dezvoltat in anul 2007 cu Alsa Boutiques care si-a mutat magazinele Zanga si Pal Zileri intr-o locatie diferita, separand cele doua branduri in spatii dedicate. Zenga si Zileri au fost printre primele branduri de lux introduse pe piata la inceputul anului 1993 si prin eforturi sustinute de marketing au crescut si au loializat consumatorii, ajutate fiind si de cresterea economica.
Magazinele mono-brand aduse in franciza piata romaneasca sunt: Max Mara, Ermenegildo Zegna, Canali, Pal Zileri, Hugo Boss, Escada Sport, Escada, Guess, iar cele ne-francizate sunt: La Perla, Le Silla, Blumarine.
Specialistii CPP mai evidentiaza lipsa unor branduri internationale puternice pe segmentul rochiilor de seara, al costumelor pentru femeile de afaceri si al rochiilor de mireasa, pe care activeaza numai de branduri locale.
Magazine recent inchise: Escada Couture, Ferre/Valentino
In ceea ce priveste chiriile de pe Calea Victoriei, intr-adevar acestea cresc constant, in special datorita cererii mari venite din partea bancilor si a farmaciilor, care sunt dispuse sa plateasca aproape oricat pentru o locatie buna. Cel mai bun exemplu este cel al spatiului ocupat pana nu de mult de Escada, care a fost luat de detinatorul francizei L’Occitane, noul magazin L’Occitane fiind programat sa se deschida in toamna anului 2007 - a doua locatie de sine statatoare din centrul Bucurestiului.
Accesorii
Magazine de sine statatoare de accesorii: Lancel, Caesare Paciotti, la Perla, Le Silla;
Magazine multi brands: Distinto, The Place, Victoria 46, ElleGanza, Exquisit, Jolie Ville Galleria;
Exista branduri ideale pentru piata romaneasca?
In categoria branduri nepotrivite pot intra, in opinia sepcialistilor CPP: Escada – prea conservator, Lancel, marca de pielarie si accesorii mult prea clasica pentru piata locala si Vivien Westwood – prea excentric. De aici si scurta istorie a brandului Vivien Westwood in Romania, magazinul fiind inchis in doar sase luni de la deschidere.
Preferintele consumatorilor se pot schimba in timp, lucru care va fi cu siguranta influentat atat de strategiile brandurilor, cat si de cresterea gradului de informare si de educare a consumatorilor.
Pot brandurile romanesti de lux sa concureze cu cele internationale?
In Romania s-au remarcat de putin timp cativa designeri valorosi, cu potential si creativitate. Succesul va depinde doar de modul in care isi administreaza business-ul, de deciziile pe care le vor lua, precum si de sistemul de distributie pus la punct. Concurenta brandurilor locale cu cele internationale se va putea observa in momentul in care piata din Romania va fi una matura, iar competita intensa. Cu siguranta unele branduri romanesti au un mare potential, insa acesta trebuie valorificat.
In ce masura falsurile afecteaza industria de lux din Romania
Din cauza produselor contafacute, multe marci internatonale sunt reticente in a patrunde pe piata romaneasca, desi sunt interesate de Romania. Astfel, se poate observa o rezerva a brandurilor internationale pentru piata locala, tinand cont si de faptul ca marea majoritate a consumatorilor nu poate face diferenta intre un produs copiat si unul original. Din punct de vedere legislativ, nu exista un cadru legal si nici actiuni care sa combata piata falsurilor.