12 Octombrie 2007

SIAB 2007: La creme de la creme, cu savoare romaneasca

O data la doi ani reprezentantii industriei isi dau intalnire, la inceputul toamnei, cu pasionatii de automobile, nu pentru a numara bobocii, ci pentru a isi etala cei mai aratosi "pui", in speranta ca acestia isi vor lua zborul catre garajele romanilor. Acest eveniment, denumit Salonul International de Automobile Bucuresti, atrage sute de mii de vizitatori si tine prima pagina a gazetelor timp de zece zile.

Privire de ansamblu

Cel mai asteptat eveniment automobilistic din Romania a inceput. Organizat de aceeasi francezi implicati si in desfasurarea Salonului de la Paris, evenimentul a strans sub acelasi cort majoritatea importatorilor din Romania, exceptie facand doar francezii de la Peugeot, care nu au apreciat eforturile organizatorice ale conationalilor si au declinat invitatia pe motiv de locatie improprie. Acelasi gand, acompaniat de un cor de fluieraturi si de vorbe de bine, a starfulgerat si mintea celor care au trebuit sa indure traficul infernal de pe DN1 pana la fostul Metro Otopeni.

Fanaticii zeului Automobil vor trece peste acest aspect si se vor inchina modelelor expuse intr-o locatie destul de bine aranjata, dar nu la fel de bine ventilata. Alegerea corturilor ca si cadru de desfasurare este cu siguranta o idee mai fericita si aspectuoasa decat a hangarelor de la Romaero, dar aglomerarea atator modele, prezente de ceva vreme in showromurile importatorilor, intr-un spatiu mai mic, a stirbit din aura europeana a salonului de la Bucuresti.

Sa revenim, insa, la ce conteaza cu adevarat pentru cei care isi vor petrece mai multe ore in incinta acestei expozitii, automobilele. Chair si cei mai exigenti ochii, isi vor gasi delectarea in multitudinea de modele desfasurate. Din acestea voi prezenta o mica parte, cea a modelelor pe care le-am asteptat cu sufletul la gura...sau mai bine zis: la creme de la creme.

Audi R8

Vedeta show-ului, judecand dupa numarul de blitzuri care s-au reflectat in suprafetele sale fluide, a fost fara indoiala Audi R8. Super-sportiva din Ingolstadt a stralucit la standul Audi, fiind in permanenta inconjurata de fanii celor 4 cercuri inlantuite. Profilul de felina si farurile cu leduri, atintite parca, spre cei care o sord din ochi, au pus in evidenta R8. Privita din toate unghiurile, sportiva arata spectaculos, parand ca pozeaza pentru fotografii profesionisti sau de ocazie. Din aceasta cauza cei de la Audi nu au apelat la un model profesionist, care s-ar fi simtit probabil eclipsat de modelul din fibra si aluminiu.

Tot la standul marcii germane mai pot fi admirate Audi S5, varianta mai potenta a coupeului, si noul A4, care pare o varianta cu 4 portiere a aceluiasi coupe. Ultimul capitol al povestii de succes Audi, din segmentul sedanurilor de clasa medie, a fost expus vizitatorilor romani, din pacate acestia nu pot sa il "lectureze" de aproape, datorita tarcului in care organizatorii l-au inchis. Departarea ii da insa un aer de mister si solitudine, evidentiata si prin culoarea rosie, mai pasionala decat doi indragostiti intr-o dupa-amiaza de mai in parc.

BMW M3

Rosul este o culoare la moda printre expozanti la SIAB, cavalerul teuton cu platosa de fibra de carbon pe post de plafon, BMW M3, fiind prezentat in aceeasi tonalitate. Inconjurat de fetele superbe de la stand, modelul pare construit integral din testosteron, facand ca varianta fara indicativul M sa para doar o jucarie pentru fetite.

Adevarata barbatie se ascunde, insa, sub capota, propulosrul V8 de 4.0 litri dezlantuind 420 de armasari pur-sange, ce vor zburda in cel mai scurt timp pe Calea Dorobanti. Diferentele vizuale intre aceasta varianta si oricare alt Seria 3 sunt mai mult decat evidente, chiar si pentru fetele de liceu, care nu vor mai fi asa de usor de impresionat de catre junii cu 320d, branduite cu M.

Un alt model, prezentat in premiera si incadrat de, probabil, cele mai hot hostesse de la salon a fost Seria 1 Coupe. Prezentat chiar in varianta de top 135i, modelul poate fi considerat un frate mai mic al potentului M3, sau macar un verisor, prin prisma propulsorului biturbo de 3.0 litri, ce dezvolta 300 de cai putere.

Un aspect interesant al standului BMW, a fost amplasarea M3-ului vizavi de divizia AMG de la Mercedes, vizitatorii asistand involuntar la un duel tacit, dar cu cutitele pe masa, intre cei doi producatori germani, actori ai unei rivalitati indelungate.

Mini Clubman

Fiind un fan declarat al Mini, modelul pe care l-am asteptat cu nerabdare, dar in acelasi timp cu temerea ca un alt mit, pe langa cel cu Mos Craciun (care exista copii), imi va fi spulberat. Am numarat pasii pana la standul marcii britanice si am constatat ca modelul pe care il consideram un hibrid intre Cooper si Logan MCV, nu este atat de struto-camila si chiar are farmec si personalitate.

Privit frontal nu pare un "alt Mini", dar privit din orice alt unghi, modelul poate crea reactii adverse puristilor marcii, categorie in care ma includ. Totusi cresterea in dimensiune, consistenta in ceea ce priveste numarul de centimetri, nu scoate Clubman din segmentul modelelor compacte cu o lungime de pana la patru metri. Portbagajul, desi v-ati astepta sa fie unul generos, nu are decat 260 de litri, adica destul pentru sacul cu crose si minimul vestimentar, necesar pentru o iesire la clubul de golf.

Desi au anuntat ca pasagerii din spate vor beneficia de spatiu arhisuficient, oficialii au omis sa spuna ca acesta se obtine, doar daca soferul si pasagerul din fata sunt gimnaste din lotul Olimpic al Chinei. Daca soferul, insa, este un om de inaltime medie, cei din spate vor fi doar ceva mai putin incorsetati decat in Mini-ul normal.

Clubdoor-ul, adica usa in stilul Mazda RX8, este cel mai "cool" aspect al unui model care se doreste mai "trendy" decat vremurile in care traim. Desi inima mi-a mai revenit la loc, cifrele de vanzari vor dovedi daca britanicii reusesc sa revolutioneze segmentul hatchurilor de mici dimensiuni, sau au luat-o pe aratura. Sper insa sa se opreasca aici si pozele, care invadeaza siteurile de profil cu SUV-ul purtand logo-ul Mini, sa fie doar un exercitiu al unor minti nastrusnice.

Fiat 500

Modelul care mi-a adus un zambet pe fata si m-a facut sa uit de experienta, cu tenta aproape sexuala din autobuzul suprapopulat, pana la Metro Otopeni, a fost Fiat 500. Modelul cu siguranta nu va da pe spate consumatorul tipic de limuzine germane, dar exprima tinerete si bunavoie si daca va deveni o prezenta constanta pe strazile din Bucuresti, ambuteiajele vor fi cu siguranta mai vesele.

Introdus intr-o sfera, modelul este flancat de istorie, pe plasmele din jur ruland filmulete de epoca cu celebrul Topolino, stramosul actualului. Doar privind imaginile sepia, descoperi ca ai in fata, in 2007, cel mai reusit remake al unui producator auto, citadina italiana abundand in elemente clasice reinterpretate in cea mai moderna maniera posibila, fara a cadea in latura kitch.

Lansat cu mare fast in Italia, 500 a generat o a doua zi nationala pentru italieni, la SIAB, insa, a creat doar un entuziasm retinut printre vizitatori, acestia fiind mai interesati de Noul Bravo, un model de altfel foarte aspectos, pe care producatorul din Torino il vede ca "Meravigliosa creatura".

Revenind la cel mai mic model din gama Fiat, acesta va fi un vehicul de oras cu valente de accesoriu fashion, practicalitatea scazuta, datorita spatiului restrans, si pretul care va fi cu siguranta mai mare decat al concurentei, nerecomandandu-l pentru clientii conditionati de buget in cautarea unui model pentru toata familia.

AMG

Mercedes si-a adus la Bucuresti "trupele speciale" AMG: ofiterul E-Klasse, generalul S-Klasse, maresalul CL si amiralul ML. Aliniati ca la parada si purtand epoletii cu cele trei litere magice, Mercedesurile au atras privirile instantaneu.

Cu preturi demne de bugetul Marinei Americane, cele 4 modele au totalizat circa 2070 de cai putere, cu siguranta mai multi decat toate modelele de la standurile Kia, Hyundai si Dacia la un loc. Pentru a evidentia acest lucru modelele au fost asortate in ziua presei cu piloti de curse, in locul domnisoarelor omniprezente la celelalte standuri.

In incinta zonei Daimler-Chrysler s-a regasit si un alt model, remarcat prin abilitatea de protectie a pasagerilor, limuzina blindata S-Guard. Desi SIAB-ul nu a fost locul de desfasurare a unui atac, in cazul unui astfel de atentat locul in care va doriti sa fiti este aceasta limuzina, capabila sa reziste la proiectile de mici dimensiuni, grenade sau alti explozivi. De asemenea poate rula si cu pneurile gaurite si are un sistem de extinctie automat. Singura gaura care o va lasa va fi in buget, fiind cotata la peste 400.000 de euro.

Tunerul de casa al marcii germane, Brabus, si-a expus modelele in apropierea standului Mercedes. Vedetele, pazite strasnic de organizatori de amenintarea vizitatorilor prea insistenti, au fost cele doua C-Klasse si S-Klasse, 320 CDI, personalizate cu elemente specifice tunerului german, biroul mobil Viano Business Lounge si Jeep-ul Commander 3.0 CRD tunat de Startech, divizia germanilor pentru marci americane.

Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Lancer, ajunsa la volumul cu numarul X, si-a facut aparitia la acest salon invaluita de mult fum. Lansarea in premiera nationala in ziua dedicata presei la SIAB, acompaniata de lasere si muzica, a strans majoritatea ziaristilor pentru a imortaliza momentul, fiind unul dintre punctele de atractie pentru cei prezenti.

Modelul este un demn urmas al sedanului, recunoscut pentru abordarea mai mult decat sportiva a temei de masina polivalenta. Desi varianta lansata si cea care va fi disponibila pentru clientii romani dispune de motorizari, nu foarte spectaculoase cel putin ca putere exprimata in cifre, designul exprima dinamism chiar si pe podiumul construit special pentru SIAB.

Fata de precedenta generatie, dimensiunile Lancerului au crescut, fiind mai lunga mai lata si mai inalta. Cu riscul sa par subiectiv, acesta este cel mai aspectuos model prezentat la salonul nostru, ce poate fi cumparat cu o suma mai mica de 20.000 de euro de la SIAB in acest moment.

Asteptam insa, varianta cu mai multi cai, binecunoscuta dupa indicativul EVO, ce se anunta un mare succes, judecand dupa aspectul variantei, mai cuminte, si potentialul celor de la Mitsubishi in materie de motorizari.

Maserati GT

Cel mai elegant stand al salonului a fost cel de la Maserati. Cu o suprafata generoasa dominata de modelul GranTurismo, cei de la Autoitalia au dovedit ca stiu sa isi scoata in evidenta valorile. Cum era si de asteptat, accesul publicului in preajma bijuteriilor pe patru roti a fost ingradit de paravane de sticla.

Vedeta incontestabila a fost GT-ul, cu ale sale forme prelungi si fluide, secondata de modelele Coupe si Quatroporte. Din pacate fetele din palatul de clestar, construit pentru a adaposti modele italiene, nu au fost pe masura frumusetilor pe patru roti, conform aprecierilor negative ale vizitatorilor de sex masculin.

GT-ul este, pur si simplu spectaculos, fiind cel mai aspectuos Maserati al ultimilor ani si frizand perfectiunea in ceea ce priveste automobilele din clasa sa. Privit de aproape modelul pare chiar practic, avand o configuratie de 2+2 in ceea ce priveste modularitate interiorului. Un calcul simplu arata ca poate transporta 4 adulti in conditii optime, conform reprezentantilor Maserati din Romania.

Succesul de care s-a bucurat acest model a fost atat de rasunator incat si-a gasit un proprietar chiar in primele zile ale salonului, ba chiar si celelate modele au fost petite de romanii cu dare de mana, duminica seara fiecare Maserati avand agatat placuta SOLD (sau vandut, ca doar suntem in Romania).

Subaru Impreza

Modelul, care a facut istorie in motorsport si cu ochiul multor impatimiti de viteza de pe strazile din Romania, a fost dezvelit in fata presei in premiera in varianta WRX, stupoare insa, pentru cei care nu stiau Impreza va fi de acum incolo hatchback si va un aspect mai cuminte. Ceea ce este un lucru rau, pentru ca nimic nu va mai trada agresivitatea izvorata de sub capota, iar posesorii de Kia vor zambi cu egalitate la semafor, in timp ce Lanceristi isi vor rade in barba satisfacuti.

Designul placut, caracterizat de linii moderne si detalii bine lucrate, denota o maturizare a modelului cu care fiecare din noi si-a incercat talentele de pilot pe Playstation sau P.C. Totusi, Impreza WRX, pastreaza ceva si pentru generatia crescuta in lumea virtuala, lampile avand un aspect foarte futuristic, in timp ce pe capota a fost montata o priza imensa de aer, care contrasteaza cu liniile curbe ale capotei si ale grilei.

Interiorul este imbunatatit, ca si ergonomia plansei de bord, care a preluat aceeasi forma in V de la fratele de teren Tribeca. Un mare plus pentru scaunele care te imbratiseaza, suportul lateral fiind evident chiar si in modul stationar.

Pe langa acest model au mai fost expuse inca doua Impreza, dar toata atentia a fost atrasa de modelul dotat cu boxerul de 2.5 litri si 224 de cai. O alta prezenta inedita pe plaiurile noastre a fost simpaticul model Justy. De obicei daca spui Subaru, spui cai multi, miros de pneuri si mult macadam, in cazul de fata micutul model este destinat exploatarii urbane, avand un motor in 3 cilindri ce dezvolta doar 69 de cai, insuficienti pentru a iti potoli setea de adrenalina dar indeajuns cat sa rulezi in oras fara a te indrepta prea des catre pompa de benzina.


Citeste si