11 Aprilie 2008
Marriott: De la un bar cu 9 scaune la peste 3.000 de hoteluri in intreaga lume
Intr-o dimineata, la ora 10:02 un barbat a trecut pragul baruletului pe care-l tineau J. Willard si Alice Marriott si a comandat o halba rece. Cand a pus moneda de cinci centi pe tejghea ca sa plateasca, Marriott i-a dat-o inapoi cu un zambet: “Este din partea casei. Sunteti primul nostru client”. “Va doresc noroc” i-a raspuns omul, ridicand halba. - 20 mai 1927
Marriott
Anii '20: Visuri mari
Deoarece se apropia vremea rece, J. Willard s-a straduit sa obtina acordul special de la A&W pentru a extinde menu-ul dincolo de bauturi racoritoare, iar Alice Marriott si-a folosit cunostintele de limba spaniola pentru a-l fermeca pe mai marele Ambasadei Mexicului din vecinatate in scopul nobil de a obtine cateva retete. Cand zvonul despre tamale, chili con carne si Bar-B-Q a ajuns la urechile prietenilor, numele noului magazin a venit de la sine - Hot Shoppes.
Familia Marriott a inceput sa studieze cele mai circulate strazi, cautand locatii pentru noi restaurante si intr-un an au deschis inca doua in D. C., unul din ele fiind chiar primul drive-in de pe Coasta de Est. Au urmat mai multe restaurante deoarece Hot Shoppes si-a cistigat renume printre familii, studenti, oameni de afaceri si turisti, lantul fiind inregistrat oficial in 1929.
Anii '30: Nu exista limite!
In 1937, pe cind vizita al optulea Hot Shoppes, plasat exact peste drumul dinspre Hoover Air Field (unde se afla azi Pentagonul), J. Willard Marriott a observat un numar neobisnuit de mare de clienti care cereau comenzi la pachet. A inteles atunci ca echipajele si pasagerii doreau sa ia cu ei mincarea la drum; in scurt timp un camion Hot Shoppes livra cutii cu mincare pentru companiile Eastern, American si United Airlines. Asa a inceput divizia de catering a Marriott-ului, “In-Flite Catering”, care urma sa devina cel mai mare business de catering aerian din lume.
Anii '40: Orizonturi deschise
La sfarsitul razboiului, in august 1945, Statele Unite erau gata sa se relaxeze, sa sarbatoreasca, sa manance in oras. In 1947 Marriott a lansat un program foarte ambitios de expansiune, crescind numarul de locatii de la 22 la 80, si extinzindu-se in 12 state in doar 10 ani. Pana in 1948 – la doar 21 de ani de la primul Hot Shoppes – J. Willard a fost ales presedinte al Asociatiei Nationale a Restaurantelor, iar businessul Marriott a devenit un punct de referinta permanent in peisajul american.
Anii '50: O noua directie - Inceputul afacerii hotelurilor Marriott
Anii '60: Dezvoltarea intr-o noua directie
Au aparut o multime de alte locatii, In-Flite inflorea iar Hot Shoppes reprezenta “nava amiral” a diviziei restaurante; lor li s-au alaturat nou-venitii Franklin Stove, Big Boy si Phineas Rib. Pana la sfarsitul anilor 1960, cei care doreau sa ia masa in oras, puteau alege din cel putin sase marci diferite de restaurante Marriott, toate amplasate in apropiere de casa. De asemenea, divizia locuinte temporare a deschis primul hotel international la Acapulco, in Mexic.
Anii '70: Riscuri si recompense
In 1972, la 40 de ani, Bill Marriott a fost numit CEO al companiei. Prin anii '75 Bill si coporatia Marriott au obtinut primele contracte de administrare a hotelurilor, prima proprietate europeana la Amsterdam, in Olanda si doua parcuri tematice Great America, unul in California si altul in Illinois. In 1977, anul celei de-a cincizeci-a aniversare a companiei, pentru prima data vinzarile au atins cifra de 1 miliard $, iar Marriott a sarbatorit evenimentul punind temelia unui nou sediu spatios langa Democracy Bolevard in afara Washington D.C.
Anii '80: Eforturi marite
In 1984 compania s-a extins pe piata vacantelor time-share, iar in 1987 Marriott a achizitionat Residence Inn si a intrat pe segmentul economy al locuintelor inchiriate Fairfiled Inn. Pana la sfarsitul deceniului, compania avea un portofoliu de mai mult de 500 de hoteluri si deschidea in medie doua noi proprietati pe saptamana. In mai putin de 10 ani Marriott a investit in constructii mai mult de 6 miliarde $, facind una din cele mai mari companii imobiliare din lume.
In 1985, compania a deschis cel mai mare si mai provocator hotel de pana acum – New York Marriott Marquis – cu 1900 camere – proiect care a inceput revitalizarea Times Square-ului, si astazi este in continuare o perla a coroanei. La sfirsitul anului 1989 o recesiune majora loveste piata imobiliara a SUA ceea ce determina oprirea constructiilor in serie ale Marriott-ului; compania si-a continuat drumul deschizind Warsaw Poland Marriott – prima afacere occidentala dupa caderea regimului comunist in Polonia.
Anii '90: Spiritul de a servi
Anul 2000 si mai departe
Recesiunea economica din noul secol si evenimentele teroriste tragice de la 11 septembrie 2001 au trimis industria calatoriilor si a ospitalitatii intr-un con de umbra nemaintilnit pina acum. In urma pierderii angajatilor si a proprietatii New York Marriott World Trade Center si suferind pagube semnificative la New York Marriott Financial Center, din New York, Bill Marriott a aparut la televiziune pentru a incuraja americanii sa–si reia obiceiul de a calatori.
“In ultimele sapte decenii, ne-am incercat norocul in citeva noi domenii de afaceri, totdeauna in cautarea unor noi cai de dezvoltare. Uneori am avut succes. Alteori ne-am poticnit. Intr-un fel sau altul, am incercat sa tinem minte un adevar simplu: schimbarea este pentru afaceri ceea ce este oxigenul pentru viata. Intr-un cuvant este vitala” - Bill Marriott.
Anul 2000 si mai departe
1. Cele mai influente personalitati din lumea afacerilor
2. LVMH, Bulgari, Hermes: Mostenitorii luxului
3. Cel mai renumit ciocolatier roman