18 Iulie 2008

Relaxarea la birou: O investitie prea mare pentru managerii din Romania?

Metodele de relaxare la birou reprezinta o practica consacrata in strainatate si extrem de noua in Romania. Aceasta ar trebui sa fie o veste buna pentru managerii autohtoni intucat este demonstrat faptul ca cinci minute de relaxare pe ora cresc productivitatea si randamentul angajatilor, insa cati sunt dispusi sa investeasca in sanatatea personalului - cea mai valoroasa resursa a unei companii?

Contextul actual

Tot mai mult in ultima perioada, oamenii incep sa devina constienti de stresul pe care il acumuleaza intr-o zi de lucru la birou, in fata calculatorului si cauta metode prin care sa se elibereze de presiune, dar si de complicatiile ce pot sa apara odata cu aceasta.

Una dintre cele mai inovative si eficiente metode de deconectare este masajul ”on call “, consacrat in strainatate si care incepe sa devina practic si la noi in tara, oferind angajatilor romani ocazia sa simta pe pielea lor efectele unui masaj la birou, comandat prin telefon.

Serviciul este destinat in special celor care au job-uri ce presupun munca in fata calculatorului, multe ore petrecute la birou si prezinta drept beneficii prevenirea bolilor profesionale cauzate de sedentarism, crescand in acelasi timp puterea de concentrare si calitatea muncii desfasurate.

”Masajul la birou" are o durata de 10-15 minute si nu necesita un spatiu special amenajat, fiind necesar doar de scaunul unul special al terapeutului ce ocupa o suprafata de cel mult 1.5 metri patrati.

Beneficiile acestei terapii

Suportul teoretic al acestui tip de terapie de relaxare la birou este asemanator cu domeniul kinetoterapiei. Romania dispune de specialisti ce pot oferi servicii de calitate in ceea ce priveste anumite metode de relaxare la birou. Acestia pot fi absolvent ai facultatii de kinetoterapie in cadrul universitatilor sau academilor de educate fizica si sport sau absolventi ai Facutatii de Balneo-Fizioterapie din cadrul facultatilor de Medicina”, declara George Stanciu, coordonator MasajDeZI.

Din punct de vedere practic sunt cateva detalii specifice, legate de mediului de lucru de la birou si anume:
-beneficiarul este imbracat;
-durata terapiei este de apoximativ 10-15 minute;
-se face pe un scaun special construit;
-manevrele sunt mult mai dinamice spre sfarsit astfel incat beneficiarul terapiei sa isi revina din starea de relaxare care adesea se aprofundeaza mai mult la anumite persone; -cateva elemente simple de kiropraxie;
-gimnastica medicala;
- masaj specific zonelor;
- shiatsu (masaj antistres).

Unii terapeuti indica folosirea unor exercitii simple de respiratie in timpul terapiei (pranayama), cu scopul de a amplifica efectele masajului si de ventilare a creierului sporind astfel vigilenta. Mai exista, de asemenea, cateva elemente ce tin de specificul si personalizarea terapiei in functie de factorii intampinati si de nevoile fiecarei persoane in parte.

Masajul "on call' in Romania

Chiar daca destul de tarziu, aceste metode au inceput sa fie cunoscute si apreciate si in Romania, acest segment de piata inregistrand o crestere semnificativa mai ales in ultimul an. Cu toate acestea, la noi in tara nu exista inca o cultura solida in acest sens, atat din cauza lipsei de informatie, cat si a comoditatii managerilor.

”In ultima perioada a crescut numarul de terapeuti ce ofera astfel de servicii. Incerc sa fac cunoscut acest tip de terapie de aproximatix 3 ani. La vremea respectiva aceasta metoda nu si-a gasit cererea, asa ca am continuat sa studiez mai mult domeniul imbogatindu-l cu informatii din kinetoterapie si metode complementare de relaxare si medicina naturista Ayurveda.

Problema cea mai mare este legata de lipsa cunoasterii acestui gen de servicii, in sensul ca, sintagma de masaj la birou nu este asociata ca alternativa pentru problemele de stres, dureri de spate sau diferite efecte negative ale tipului de viata sedentar. Cu alte cuvinte fenomenul nu este cunocut. Majoritatea persoanelor ce resimt aceste efecte negative apeleaza la cu totul alte metode specifice de relaxare la birou sau raman neputincioase disconfortului de care se face vinovat timpul crescut petrecut asezat, de cele mai multe ori gresit, in fata biroului, la volan sau in spatele ghiseelor”, este de parere George Stanciu.

Metode complementare de relaxare

Pe langa masajul “on call” (masajul pe scaun special), specialistii recomanda clientilor elemente de gimnastica medicala si respiratii specifice(pranayama). Toate acestea contribuie la o stare de tonus fizic si psihic crescut. In timpul sedintelor se ofera, de asemenea, un anumit tip de consultanta, legat de aceasta sfera de activitate si scopul terapeutic precum ergonomie sau terapie ocupationala sau sfaturi legate de alimentatie.

Totodata este recomandata odihnirea ochilor la fiecare ora petrecuta in fata calculatorului, consumul de ceaiuri, cum ar fi cel verde sau alb, iluminarea incaperilor in care se desfasoara activitatea cu lumina naturala, cat mai mult posibil, amenajarea spatiului cu plante verzi si ascultarea unui gen de muzica relaxant.

Productivitate crescuta

Un aspect esential pe care managerii nu il iau in considerare atunci cand aleg sa nu practice astfel de metode de relaxare la birou, sau pur si simplu ignora fenomenul, este acela ca productivitatea angajatilor creste, fiind stimulate creativitatea si ingeniozitatea. De asemenea, multi dintre angajati vor aprecia aceasta initiativa, devenind mult mai atasati si devotati locului de munca.

“In Romania exista o deschidere fata de acest tip de terapie, insa nu este cunoscuta, cu atat mai putin incercata. Sunt insa si manageri interesati de sanatatea si de sporirea tonusului angajartilor. Sunt sigur ca s-ar face eforturi in directia asta, daca s-ar cunoaste mai bine efectele pe termen scurt si lung al acestor servicii atat pentru sanatatea angajatilor, cat si a companiei in sine. In plus, ar motiva angajatii cel putin prin interesul si respectul care le este aratat. In cazul acesta, firma ar putea avea un randament ridicat”, adauga George Stanciu.

Situatia in tarile dezvoltate

In strainatate, mai ales in Statele Unite si Marea Britanie, dar si in alte tari dezvoltate din Europa, acest tip de terapie este la maturitate si continua sa se extinda. Companii din toate domeniile de activitate cum ar fi banci, hipermarket-uri, intreprinderi din industria IT, au contracte cu firme prestatoare de astfel de servicii. Chiar si la evenimente sau demonstratii diverse pot fi intalniti terapeuti lucrand pentru amplificarea bunei dispozitii.

“Pe baza terapiilor de masaj japonez, unde isi are radacina acest tip de tarapie, s-au facut numeroase studii, aici fiind dezvoltat si conceptul de scaun ergonomic de masaj. Merita mentionat de asemenea faptul ca, din 1984, angajatii companiei Apple din Statele Unite beneficiaza de astfel de servicii. Extinderea acestui tip de relaxare la birou arata interesul crescut al managerilor occidentali fata de acesta practica si, implicit, pentru beneficiile pe care le genereaza”, declara George Stanciu.

Totodata, este cunoscut faptul ca angajatii din Japonia au amenajate spatii speciale in care pot sa se odihneasca sau chiar sa doarma pentru cateva minute, atunci cand se simt prea obositi pentru a-si continua activitatea.

Tarifele percepute de compania MasajDeZI pentru acest tip de terapie sunt cuprinse intre 6 si 9 euro/persoana, iar in intervalul unei ore pot beneficia de terapie si efectele acesteia aproximativ patru persoane. In functie de numarul de ore sau persoane pretul scade catre valoarea minima de 6 euro. MasajDeZi



Citeste si