12 Decembrie 2008

Piata luxului in 2008, intre agonie si extaz

In anul crizei financiare mondiale, industria luxului din Romania este marcata de intrarea pe piata a unor brand-uri de prestigiu precum Louis Vuitton si marci importante in sistem multibrand - Burberry, Dior, Bottega sau Ferragamo. Specialistii in domeniu contactati de Wall-Street analizeara evolutia pietei luxului in anul 2008 si ne prezinta atat cele mai afectate segmente, cat si cele mai puternice in fata crizei economice.

Din septembrie, scaderi constante pe piata de lux

Specialistii in industria luxului impart anul 2008 in doua perioade din punctul de vedere al evolutiei acestui segment de piata. Astfel, prima jumatate a anului a fost caracterizata de o crestere a cererii, in timp ce, in a doua jumatate a anului 2008, au inceput sa se faca simtite si in acest domeniu efectele crizei financiare mondiale.

“In perioada ianuarie-iunie, am remarcat o crestere a pietei de lux, in special pe segmentele de moda, accesorii, bijuterii si ceasuri. Incepand din septembrie asistam insa la o scadere constanta a pietei de lux”, declara Oliver Petcu, Managing Director la CPP Management Ltd, companie de consultanta specializata in industria luxului.

Deasemenea, Petcu este de parere ca aceasta scaderea a fost cauzata de criza economica, limitarea accesului la credite, dar si de faptul ca cei mai bogati romani si-au castigat averile in domeniul imobiliar.

“Inca din 2007 acest segment a crescut enorm; pe de-o parte pentru ca piata era pregatita, iar pe de alta parte si pentru ca aveam ceva de recuperat, noi fiind putin in urma in ceea ce priveste felul in care luxul era reprezentat in Romania”, declara Madeleine Florescu, proprietara Madison Parfumery, prima parfumerie de lux din Romania.

Madeleine Florescu observa insa o diferenta majora pe plan international intre pietele dezvoltate si cele emergente. Astfel, daca in tarile din Asia industria luxului si-a continuat ritmul de crestere, pe pietele dezvoltate aceasta a stagnat sau a cunoscut doar o crestere modesta.

Nivelul preturilor pe piata de lux a fost constant

In ceea ce priveste obiceiurile de consum ale celor fideli acestei industrii, Madeleine Florescu declara ca a observat in anul 2008 la Madison Parfumery o deschidere entuziasta pentru a experimenta noile produse. Aceasta tendinta a fost insotita insa, in luna octombrie, de o anumita retinere a clientilor in a achizitiona sau a investi in produse noi.

“Atunci, presa acoperea intens tulburarile de pe pietele externe si cred ca un sentiment de grija a afectat emotional multi dintre clienti”.

Pe parcursul anului 2008, nivelul preturilor produselor si serviciilor de lux a fost relativ constant, multe din brand-urile reprezentate local in special pe segmentele bijuterii, ceasuri, cosmetice fiind aliniate la preturile internationale.

“Nu acelasi lucru il putem spune despre segmentul de moda si accesorii, acesta fiind dominat de magazine multibrand, care deseori vand peste RRP, recommend retail price regional”, adauga Petcu.

De asemenea, daca avem in vedere exclusiv industria parfumurilor si a accesoriilor de lux, Madeleine Florescu declara ca pretul acestora a crescut in acest an si continua acelasi trend.

Cele mai cautate produse si servicii de lux in 2008

Cea mai mare crestere a cererii in industria luxului din Romania s-a inregistrat in anul 2008 pe segmente precum cel auto sau fashion.

“In 2008 am asistat la intrarea pe piata a Louis Vuitton, dar si a numeroase brand-uri importante in sistem multibrand - Burberry, Dior, Bottega Veneta, Ferragamo”, mentioneaza Oliver Petcu.

De asemenea, in domeniul auto, anul a fost marcat de intrarea pe piata romaneasca a doua brand-uri auto de lux, Ferrari in luna mai si Bentley in august, de la care se astepta o crestere a vanzarilor.

Unul dintre domeniile in care vanzarile nu par a fi afectate este cel al bijuteriilor, romanii fiind constienti de siguranta investitiei in aur si pietre pretioase.

De asemenea, un alt segment neafectat este cel al calatoriilor si vacantelor de lux, conform CPP Management. Romanii aloca bugete considerabile acestor activitati si in 2008, iar aceasta tendinta este remarcata si la nivel international, destinatiile exotice inregistrand chiar cresteri la nivelul cererilor de rezervari.

Un alt domeniu extrem de atractiv este cel al pietei de produse organice, o serie de marci internationale fiind interesate de Romania. Este vorba despre supermarket-uri, restaurante si cafenele cu produse exclusiv organice.

Scaderi de 20-25% in 2009

Pentru anul 2009, estimarile privind piata luxului nu sunt optimiste, insa masura in care va fi afectat fiecare segment in parte va fi diferita.

“Criza internationala care se face resimtita si in Romania va afecta piata de lux, iar scaderile vor ajunge pana la 20-25% in 2009”, declara Oliver Petcu.

Astfel, cele mai afectate sectoare vor fi auto, imobiliar, mobilier, design interior, moda, ceasuri - cu exceptia celor din aur, iar segmentele cel mai putin afectate vor fi cel al bijuteriilor - in special cele din aur si pietre pretioase si accesoriilor - genti si pantofi din piele.

“Vom vedea si in Romania, la fel ca si in alte piete importante, trend-ul denumit international mix & match. Spre exemplu, un consumator de lux, care pana acum purta numai produse de lux, isi va include in listele de preferinte produse ale unor brand-uri mass market. Vom vedea din ce in ce mai des persoane care poarta accesorii ale unor marci celebre precum Prada, asortate cu produse mass market”, este de parere Oliver Petcu.

Cu toate acestea, Madeleine Florescu considera ca aceasta industrie are un caracter aspirational, care il va include mereu intr-o zona protejata pentru ca satisfactia investitiei in lux este inegalabila, iar atat calitatea, cat si experienta care dainuie in timp sunt factori care adauga atractivitate acestui segment.

“In octombrie am simtit o incetinire a ritmului vanzarilor, dar, pana acum, noiembrie si decembrie sunt pe masura asteptarilor. Chiar daca in prima parte a anului ar fi de asteptat o perioada mai grea, ma gandesc ca de regula, in timpul sau dupa o criza, banii trec dintr-o parte in alta si deci, nu dispar. Deci nu ma astept la catastrofe.”, conchide proprietara Madison Parfumery.


Citeste si