27 Februarie 2009
Sportul celor bogati, afectat de criza financiara si in Romania
Comunitatea jucatorilor de golf din Romania nu depaseste cinci sute de persoane, ceea ce face din afacerile cu terenuri si cluburi de golf un business de nisa cu o evolutie atipica. Astfel, chiar daca anul 2008 a fost unul bun pentru jucatorii de pe piata, in ultimele luni s-au simtit efectele crizei financiare, ceea ce a determinat propunerea unor oferte promotionale sau chiar scaderea preturilor la anumite servicii pentru perioada viitoare.
"Golful, hobby sustinut de activitati si servicii adiacente"
In acelasi timp, Emil Manoiu, director la Clubul Diplomatic Bucuresti, declara ca, pe parcursul anului 2008, numarul clientilor a crescut la clubul pe care il conduce, ramanand insa la un nivel mult prea scazut pentru a reprezenta o afacere de succes in sine. In luna decembrie, el a observat insa si efectele crizei financiare, inregistrandu-se o stagnare a cererii.
“In Romania, practicarea golfului reprezinta o activitate accidentala, numarul de jucatori este mic, iar sportul este vazut doar ca un hobby sustinut de activitati si servicii adiacente”, adauga Manoiu.
Marian Coroiu, secretar al clubului Tite Golf Resort din Timisoara, declara ca efectele crizei financiare nu s-au simtit la cererea de servicii oferite de clubul de golf sau numarul de membri inscrisi, dar situatia va fi mult mai usor de analizat in primavara, intrucat clubul nu-si desfasoara activitatea in timpul iernii.
“2008 a fost insa un an bun in care s-a organizat structura si s-a adoptat un nou plan de dezvoltare”, adauga Coroiu.
"Golful este profitabil doar prin dezvoltari imobiliare"
“Oriunde in lume, golful este profitabil prin dezvoltari imobiliare in apropierea terenurilor. Cum criza actuala a afectat in primul rand acest domeniu, golful, din punct de vedere investitional nu reprezinta o atractie in acest moment”, este de parere Marian Coroiu.
Acelasi punct de vedere este impartasit si de ceilalti jucatori de pe piata, care considera ca momentul nu este propice pentru dezvoltarea afacerilor in general, fie ca este vorba de golf sau de multe alte domenii.
“Atat in acest domeniu de activitate, cat si in multe altele, a fost criza mereu in Romania. Noi am redus preturile in aceasta perioada si oferim pachete speciale, dar demersul nu este influentat doar de criza financiara ci, mai ales, de faptul ca sezonul nu este favorabil desfasurarii acestei activitati”, declara Ramona Vintila, Marketing Manager Lac de Verde.
De asemenea, pentru a se mentine impotriva curentului de criza, cei de la Lac de Verde mizeaza pe introducerea unor programe promotionale noi. Astfel, la reducerile de pret se va adauga gratuitatea pentru copii pe parcursul a doua zile in fiecare saptamana, motivul principal fiind atragerea clientilor tineri, care reprezinta clientii din viitor, si familiarizarea lor cu acest sport putin cunoscut in Romania.
Evolutia pietei in 2009
Un alt aspect care da incredere celor care activeaza in acest domeniu este organizarea in septembrie 2009 a primului Open al Romaniei, la care vor participa peste o suta de jucatori si care se va desfasura la Lac de Verde, a doua editie urmand sa aiba loc la Paul Tomita Golf Club.
Chiar daca este de parere ca activeaza pe o piata mult prea slab dezvoltata in Romania pentru a face previziuni pentru anul 2009, Emil Manoiu considera ca un semn bun il constituie cresterea sustinuta a ponderii membrilor romani in numarul total al clientilor ce apeleaza la serviciile Clubului Diplomatic Bucuresti.
“Intrucat nu am avut cresteri spectaculoase nu ne asteptam nici la regresii, iar daca lucrurile vor evolua conform planului, ne asteptam chiar la o crestere a afacerilor cu 20 la suta in 2009”, adauga Marian Coroiu.
Cititi mai multe cu privire la practicarea golfuluii in Romania