26 Iunie 2009
Boeing vs Airbus: Rivalitate de 40 de ani
Acum patruzeci de ani, Show-ul Avioanelor de la Paris aprezentat in premiera modelul Boeing 747, cea mai are aeronava de pasageri. Dupa doar cateva luni, companiile aerospatiale din Europa au lansat pe piata modelul Airbus Industrie, un rival pe masura pentru Boeing. Rivalitatea continua si astazi, cele doua companii concurand pe aceleasi segmente de piata. Businessweek ne prezinta cele mai importante momente din istoria concurentei transatlantice.
Queen of the Skies
Compania a inregistrat venituri considerabile, vanzand peste 600 de avioane de acest tip.
De asemenea, Boeing 747 se construieste si acum, dupa cateva imbunatatiri.
Europa intra in joc
Fiind primul avion de aceste dimensiuni pus in miscare doar doua motoare, productia lui A 300 a inceput in 1974, iar modelul a fost vandut in 561 exemplare, pana in anul 2007, atunci cand s-a incetat productia.
Raspunsul americanilor
Versiuni imbunatatie ale acestui avion sunt inca in productie, un exemplu fiind 767-300ER, livrat companiei Japan Air Lines, in mai 2009.
Nasterea unui best seller
A urmat apoi constructia a doua versiuni mai mici A318 si A319, precum si a unei versiuni putin mai mari, A321.
Mai mult de 3.700 modele A 320 au fost livrate companiilor din intreaga lume, incluzand cel in care a calatorit Papa Benedict XVI, la inceputul acestui an.
Inca o provocare europeana
Pozitionat drept inlocuitor pentru McDonnell-Douglas DC-10, capacitatea de a zbura pe distante mai lungi si consumul scazut de combustibil reprezentau o inovatie in industria aviatica (desi un modelul mai mare, A340 nu a fost atat de apreciat).
Pana la sfarsitul anului 2008 se vandusera aproape 590 unitati, incluzand cel implicat in accidentul aviatic recent al companiei Air France.
Relansarea atacului
Acesta, avea un numar de pasageri situat intre cel ale modelelor 767 si 747 si performante deosebite de zbor.
De la inceperea productiei in serie, in anul 1995, aeronava a devenit unul dintre cele mai bine vandute modele ale companiei, cu 780 unitati distribuite in intreaga lume.
Datorita consumului redus de combustibil, Boeing 777 a surclasat modelul A340.