11 Septembrie 2009

Decoratiunile de lux intra in camera profiturilor modeste



Piata decoratiunilor interioare de lux este un domeniu care evolueaza in tandem cu industria constructiilor si a imobiliarelor, iar efectelor provocate de blocajele din cele doua industrii se adauga si variatia sezoniera.

Piata decoratiunilor de lux, intre scaderi si stagnare

Criza financiara a afectat piata decoratiunilor interioare de lux, un segment in curs de dezvoltare in Romania, cel putin pana acum. In acest context, jucatorii din domeniu apreciaza ca principalul motiv al acestei evolutii pe o piata cu o valoare de aproximativ 3 milioane de euro il constituie declinul inregistrat in industria constructiilor si imobiliarelor.

“Piata decoratiunilor interioare a evoluat negativ in aceasta perioada, iar veniturile obtinute in magazinele Silver Decor din Bucuresti si din tara au scazut cu 40 de procente in prima jumatate din 2009, fata de perioada similara a anului trecut”, declara Andrei Ichim (foto), director general Silver Decor.

Tendinta este remarcata si de Aura Allain, proprietar Casa Enrique, care declara ca a observat o scadere de 15 procente in ceea ce priveste cererea la showroom-ul companiei.

Desi intreaga perioada de la inceputul crizei financiare a fost una dificila pentru industrie, Andrei Ichim considera ca declinul a fost vizibil pentru prima oara in perioada ianuarie-martie 2009.

In acelasi timp, Aura Allain sustine ca cea mai grea perioada pentru afacerea pe care o conduce a fost inregistrata in lunile aprilie-mai, atunci cand numarul de proiecte personalizate pe spatiu a cunoscut o scadere de peste 20 de procente.

In ciuda contextului general, nu toti jucatorii din domeniu au trecut printr-o perioada de declin in primul an de criza financiara. Ioana Tinca, manager Interior Store sustine ca, pana in acest moment, nu a observat o scadere a vanzarilor pentru afacerea pe care o conduce.

In prima jumatate a anul 2009 nu am inregistrate scaderi sau cresteri semnificative, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Piata mobilierului si a decoratiunilor de lux se confrunta intotdeauna cu o scadere in sezonul de iarna comparativ cu lunile in care piata constructiilor functioneaza normal. Din luna mai vanzarile au inceput sa creasca, comparativ cu primele luni ale anului, iar pe ansamblu, vanzarile companiei au crescut cu 3-5% in prima jumatate din 2009, fata de aceeasi perioada a anului trecut”, adauga Ioana Tinca.


"Incercam sa mentinem preturile la nivelul de anul trecut"

In ceea ce priveste evolutia preturilor la obiectele de decor interior de lux, antreprenorii in domeniu incearca sa mentina nivelul de anul trecut. De cele mai multe ori insa nu pot controla acest aspect al afacerii, intrucat cresterile sau contractiile sunt impuse de producatorii din strainatate, de la care se importa produsele comercializate.

“Incercam sa mentinem preturile la nivelul de anul trecut - intre 20 euro pentru o farfurie si 5.000 euro pentru un tablou - la modelele pe care le producem, pentru a putea mentine si calitatea, mai ales pentru ca lucram doar pe comanda si nu suntem supusi riscului de a ramane cu produse nevandute din cauza pretului”, declara Aura Allain.

In cazul importurilor insa, preturile afisate in Romania sunt preturi de catalog, impuse de catre producatori.

“Preturile pentru produsele Silver Decor sunt impuse de catre producatorii din Belgia iar, in comparatie cu 2008 sunt produse care s-au scumpit si produse care s-au ieftinit. Cel mai ieftin produs pleaca de la 1 euro iar cel mai scump poate ajunge pana la 10.000 euro - un candelabru facut pe comanda din cristal de Bohemia -, completeaza Andrei Ichim.

De asemenea, Ioana Tinca este de parere ca preturile sunt in general stabile pentru segmentul de piata al decoratiunilor interioare de lux, iar in functie de producator, nivelul poate creste cu 5-10 procente: “In anul 2009, pretul anumitor produse comercializate de compania noastra a crescut cu pana la 10 procente. Astfel, avem mici obiecte decorative al caror pret porneste de la 40-50 de euro, dar poate ajunge pana la 650 de euro pentru acceasi categorie de produse”.



Clienti mai pretentiosi cand vine vorba de alegeri de lux?

Avand uneori preturi de mii de euro, articolele de decor interior de lux se adreseaza unui public cu venituri peste medie si mari, iar Ioana Tinca declara ca nu a observat schimbari majore in comportamentul cumparatorilor. Mai mult decat atat, romanii au inteles scopul acestor produse, au invatat sa puna pret pe calitatea si designul lor.

Cu toate acestea, consumatorul roman este mult mai atent pe ce cheltuie banii si mult mai pretentios. Asadar, Aura Allain a observat ca, in ultimul an, perioada de decizie dintre primul contact si incheierea tranzactiei s-a marit, insa nu au existat cazuri in care comenzile lansate sa fie anulate de catre clienti.

“Produsele au preturi mari in comparatie cu cele obisnuite de pe piata asa ca, sunt rare cazurile in care clientul ia decizia de cumparare imediat cum vede un obiect care ii place. Oamenii vin de mai multe ori si facem chiar planuri de amenajare personalizate pe spatiu”, completeaza Aura Allain, care declara ca cele mai cautate produse in showroom-ul Casa Enrique sunt tablourile si obiectele de sticla fuzionata.




Ce inseamna "lux" in decor interior

Chiar daca multe persoane asociaza produsele “de lux” cu “foarte scump”, specialistii in domeniu nu considera ca aceasta este criteriul principal, urmarind si alte caracteristici ale obiectelor de decor interior atunci cand le incadreaza in categoria premium.

Important este ca acel produs sa fie exclusivist - nu il vezi in zece restaurante, douazeci de cafenele si la cinci prieteni acasa - precum si posibilitatea de a personaliza obiectul respective de decor”, este de parere Andrei Ichim, care declara ca selecteaza modelele pe care le comercializeaza in magazine pe baza informatiilor primite din piata, precum si la recomandarea arhitectilor din Belgia, tara de unde le importa.

La aceste caracteristici, Ioana Tinca adauga calitatea produselor, a materialelor si materiilor prime din care acestea sunt realizate, a finisajelor, dar si mana de lucru specializata.

Tot pe calitate mizeaza si Aura Allain, care considera ca un produs de decor interior de lux are o calitate intrinseca si o durata de viata si de uzura psihica mult mai mare decat a produselor obisnuite din aceeasi categorie.

“Produsele care fac parte din categoria de lux au o durata de viata mult mai mare, nu trebuie schimbate la o anumita perioada de timp si, de cele mai multe ori, pot fi lasate drept mostenire de la o generatie la alta intrucat rezista in timp si isi pastreaza valoarea”, completeaza proprietara Casa Enrique.


Strategii de criza

Pentru a diminua efectele negative ale crizei, specialistii in domeniu intervievati de Wall-Street au luat o serie de masuri, care exclud insa alterarea calitatii produselor.

Astfel, Andrei Ichim declara ca cea mai buna strategie in aceasta perioada este reducerea cheltuielilor si a bugetul pentru publicitate, intrucat considera ca cei care au nevoie de amenajare in aceasta perioada cauta companiile specializate si nu ii poti convinge prin reclame sa isi decoreze casa.

Aceeasi metoda a fost aleasa si de Aura Allain la Casa Enrique, care a preferat sa canalizeze acest tip de cheltuieli pentru activitatile ce presupun contactul direct cu potentialii clienti. De asemenea, a recurs la preturi promotionale, cu 10 puncte procentuale mai mici decat cele de catalog si a continuat afacerile cu marje de profit mai reduse.

“In conditiile in care preturile la materii prime nu scad, iar noi dorim sa pastram calitatea produselor pe care le producem si le comercializam, eforturile se indreapta spre pastrarea costurilor si continuarea cu marje de profit mici”, completeaza Allain.

In plus, Ioana Tinca crede ca o masura de diferentiere pe piata in conditii de criza si, implicit, diminuarea efectelor negative, este reprezentata de oferirea de servicii personalizate, de consiliere in amenajarea, in functie de caracteristicile spatiilor.




Citeste si