25 Septembrie 2009

Cum sa iti personalizezi afacerea: Diferenta intre un magazin si un concept store

Termenul de concept store a aparut recent in peisajul comercial mondial, iar de aproape cinci ani este folosit si in Romania. Mai mult decat un magazin sau un boutique, concept store-ul prezinta un stil de viata, cu elemente de decor unicat, produse in serii limitate cu semnatura de designer si evenimente exclusiviste.

Caracteristicile unui concept store

In cadrul unui concept store, toate elementele trebuie armonizate sub o tema bine definita, originala, care sa creeze acea obisnuinta de consum regasita in cazul produselor de lux.

“Interiorul trebuie sa fie primitor, dar impresionant, sa aiba elemente de decor unicat si sa creeze o ambianta prietenoasa. Produsele trebuie alese cu grija, pentru ca trebuie sa fie piese de autor, nu de serie, sa poarte semnatura unui designer, iar evenimentele nu trebuie sa fie numeroase, ci incitante si sa transmita publicului-tinta mesajele adecvate”, declara Silvia Serban (foto), proprietar Idelier.

In primul rand, se defineste un concept si in functie de acesta se amenajeaza spatiul, in general cu ajutorul unui designer de interior.

“Amenajarea poate fi moderna sau clasica si transmite o anumita stare clientelei; culorile sunt foarte importante, muzica, mirosul, serviciile, iar modul de abordare si servire trebuie sa fie adaptate clientilor, dar si foarte flexibile”, precizeaza Mihaela Buligoanea, asociat L`Armoire.

Printre caracteristicile unui concept store se mai numara si faptul ca nu expune spre vanzare produse de serie mare, de mass market, ci editii limitate sau piese unicat si o clientela fidela, bine definita, persoane care cauta sa aiba o imagine personala foarte pregnanta si distinctiva.

“Concept store-ul nu ruleaza acelasi volum de marfa ca un magazin obisnuit, insa e posibil sa aiba preturi mai mari deoarece clientul nu plateste doar calitatea materialului, croiala, accesoriile, ci trebuie sa isi asume ca alegerea, sa reprezinte o piesa unicat sau de serie mica, a carei realizare a implicat costuri speciale”, adauga Silvia Serban.

Conceptul adaptat s-a raspandit si in alte domenii de activitate precum restaurante, cafenele si chiar in randul operatorilor de telefonie mobila. In Romania, singurul exemplu din aceasta categorie este Orange concept store, inaugurat in anul 2006 si reamenajat in 2008 dupa noile tendinte in design.

Alexandrina Copaceanu, manager Orange concept store, considera benefica inaugurarea acestui magazin intrucat promoveaza atat produse si servicii de ultima generatie sau chiar de avangarda, cat si o imagine puternica a brand-ului.

“Alaturi de functia de proiectare a valorilor unui brand, un concept store reprezinta un spatiu multifunctional care poate imbina cu succes functiunile showroom cu cele ale unei zone de divertisment”, completeaza Alexandrina Copaceanu, care este de parere ca magazinele de acest tip sunt apreciate si au succes la public tocmai datorita faptului ca sunt locuri unice, iesite din tipare, care satisfac dorinta de nou, de diferit, sunt spatii personalizate, care se reinventeaza permanent.


Investitie: De la 100.000 euro la 1 milion euro

Silvia Serban marturiseste ca a pierdut sirul investitiilor in Idelier, care a fost infiintat acum patru ani, la inceput sub forma de showroom si abia in urma cu doi ani dobandind caracteristicile unui concept store.

“In patru ani am tot investit, renovat si updatat, iar valoarea investitiei a depasit pana acum, cu siguranta, suma de 100.000 euro”.

In Idelier, Silvia Seban propune clientilor haine si accesorii create de designeri romani si straini, obiecte de decor si cosmetice, toate in serii limitate, la preturi cuprinse intre 300 si 5.000 lei. La acestea se adauga consultanta de stil personal sau consultanta pentru amenajarea unui spatiu interior cu produsele din Idelier.

“Idelier ofera si relaxare pentru ca avem o cafenea in house si cu un meniu unic de cocktailuri si cafea. E mult mai placut sa faci cumparaturile savurand o cafea spectaculoasa, Caviar sau Meditation, la care avem exclusivitate pe Europa de Est, ori un cocktail”, considera Silvia Seban.

In cazul Orange concept store, investitia initiala s-a ridicat la aproximativ 1 milion de euro, insa s-au adaugat sume noi intrucat imaginea concept store-ului s-a schimbat de-a lungul celor doi ani de activitate.



Profilul consumatorilor

Silvia Serban observa ca cei care trec pragul magazinului Idelier sunt persoane cu venituri medii si mari, cu un simt estetic aparte, care vor sa aiba o imagine diferita de cea pe care si-ar construi-o cumparand articole vestimentare din mall sau din magazinele obisnuite.

Sunt oameni cu personalitati intense, care vor sa arate asta lumii. Si cum hainele transmit un mesaj foarte puternic despre o persoana, aleg un concept store unde produsele pot fi personalizate”, completeaza proprietara Idelier.

In ceea ce priveste clientela fidela a concept store-ului L`Armoire, Mihaela Buligoanea remarca faptul ca aceasta este compusa din doamne foarte ocupate, preocupate de imaginea proprie, pasionate de design, de lucrul bine facut, de croieli atipice si imprimeuri deosebite, iar cele mai cautate produse sunt rochiile de seara si cele de cocktail cu preturi situate intre 480 si 6000 lei.

In cazul Orange concept store clientii sunt persoane foarte diferite, de la cei care intra sa-si cumpere cartele reincarcabile sau telefoane pana la persoane interesate de ultimele noutati in materie de telecomunicatii si care doresc sa testeze terminalele si serviciile Orange inainte de a le cumpara.

“Totodata, Orange concept store este un loc preferat de tinerii care vor sa isi verifice emailurile sau sa navigheze gratuit pe laptop-urile conectate permanent la Internet. De asemenea, tinerii sunt cei care revin cel mai frecvent aici pentru a participa la diverse evenimente culturale – vizionari de filme in avanpremiera sau scurt metraje, stand-up comedy, concerte live – petreceri, concursuri, workshop-uri sau lansari”, precizeaza Alexandrina Copaceanu.


Criza scade valoarea medie a cumparaturilor

Cei care se gandesc la inaugurarea unui concept store trebuie sa ia in calcul faptul ca beneficiile nu sunt doar de ordin material. Silvia Serban crede ca cel mai important este ca, in timp, sa poti construi o comunitate a clientilor, sa aduni la un loc oameni cu interese asemanatoare, care pot comunica lejer pe diverse teme.

Fiind un segment de piata nou, concept store-urile au cunoscut efectele contextului economic actual prin reducerea numarului mediu de produse cumparate sau doar prin luarea unor masuri de precautie sau de redistribuire a cheltuielilor.

Silvia Serban marturiseste ca, odata cu declansarea crizei financiare, si-a analizat cheltuielile si a ajuns la concluzia ca erau nejustificat de mari. Asadar, incercand sa reduca cheltuielile, a reusit sa reinvesteasca suma ramasa in dezvoltare, publicitate si marketing, masura care a atenuat efectele negative ale crizei.

“Stabilirea unor cifre exacte in acest gen de afacere este aproape imposibila, avand in vedere genul de produse pe care le comercializam. In plus, piata romaneasca este relativa, nu am remarcat un profil concret al produselor preferate de clienti, iar afacerile oscileaza de la o perioada la alta, indiferent de contextul economic”, adauga Silvia Serban.

La aceste efecte, reprezentantii L`Armoire adauga faptul ca afacerile au stagnat, numarul de clienti a ramas constant, insa s-a redus numarul mediu de produse cumparate.





Citeste si