6 Noiembrie 2009

Ovidiu Buta: Moda este un business, dar business-ul trebuie facut cu arta

Ovidiu Buta, unul dintre cei mai cunoscuti critici de moda in Romania, colaborator al renumitelor case de moda printre care se numara nume precum Doina Levintza, Irina Schrotter, YSL, Alexander McQueen sau Roberto Cavalli povesteste pentru Wall-Street desre efectele crizei asupra industriei modei.

Efectele crizei in industrie

La mai bine de un an de la instalarea crizei, Ovidiu Buta admite ca moda a fost unul dintre segmentele cel mai puternic lovite de contextul economic, iar principalul efect pe care l-a observat este schimbarea completa a felului in care cumparam astazi.

“S-a trecut de la compulsive shopping la no shopping. Opulenta a disparut (dar acesta nu este un lucru rau), iar marcile au trebuit sa se intrebe, cu seriozitate, cine sunt ele cu adevarat, care sunt punctele lor forte si care sunt cele slabe si sa reactioneze in consecinta”.

Ovidiu Buta sustine ca una dintre solutiile castigatoare in fata turbulentelor economice, care trebuie aplicata cat mai repede de catre toti jucatorii din piata, este adoptarea unei strategii definite pe termen scurt si definirea propriei identitati vizuale.

“Fiecare trebuie sa isi verifice cat mai atent cheltuielile si sa caute modalitati diferite de prezentare a colectiilor (expozitie, show room etc.). De asemenea, este esential sa se concentreze pe calitate, creatie si finisaje, deoarece clientul este mult mai atent cum isi cheltuieste banii”, adauga Ovidiu Buta.


Moda privita ca business

Desi acum este critic de moda, Buta s-a pregatit sa devina scenograf, inainte de a-si indrepta privirea asupa domeniului modei, pe care l-a descoperit din intamplare.

“Am fost invitat sa raspund unor intrebari de catre revista Dialog Textil si, a doua zi, a venit intrebarea: ‹Nu vrei sa lucrezi pentru noi?›. Asa am intrat in moda scrisa”, isi aminteste Buta.

Acum este cunoscut ca stilist de moda si critic, scrie, lucreaza in televiziune, dar si pentru campanii publicitare si se regaseste in aceeasi masura in fiecare dintre aceste ipostaze, insa nu se regaseste in niciuna dintre titulaturi: “Sunt un om care vorbeste despre moda, iar asta poti sa o faci in diverse feluri, fie prin scris, fie prin imagini”, considera Ovidiu Buta.

In plus, crede ca aceasta pasiune se poate transforma intr-un business personal si in Romania, conditia esentiala fiind sa oferi sau sa scrii ceva original, oricare ar fi aria de activitate din care faci parte.

“In aceasta meserie, in afara de un gust pronuntat pentru estetic, se cauta viziunea personala”, completeaza stilistul.

Recent, Buta a intrat in tabara celor criticati, lansand o colectie de incaltaminte care ii poarta semnatura, insa marturiseste ca este un proiect punctual pe care l-a privit ca pe o provocare creativa.

“Nu am renuntat la ceea ce fac si nici nu am de gand sa fac acest lucru, din contra, vreau sa ma intorc la critica adevarata”, spune Ovidiu Buta.

Cititi si articolul Un business pe tocuri: Arta de a da personalitate pantofilor







Citeste si