10 Decembrie 2010

Cadourile sub forma de vouchere intra si pe piata de turism. Vezi cat castiga agentiile



Dupa modelul marilor retaileri, agentiile de turism din Romania incep sa puna accentul tot mai mult pe segmentul de vouchere cadou sau gift carduri, ca o alternativa la cadourile traditionale dar, in acelasi timp, usor de achizitionat, flexibil ca valoare si economic din punct de vedere al timpului petrecut pentru alegerea cadoului potrivit. Ce pondere ocupa insa vanzarea lor in cifra de afaceri a agentiilor de turism si care sunt tendintele pe aceasta piata de nisa?

Cum a aparut nevoia de gift carduri in turism?

Chiar daca unele agentii de turism au inceput sa ofere clientilor posibilitatea de a achizitiona vouchere de calatorie in urma cu trei ani sau abia cu cateva luni in urma, apropate toti jucatorii din piata au acum astfel de oferte.

“Nevoia a pornit de la clientii nostrii care solicitau produse turistice pe care doreau sa le ofere ca premii sau cadouri catre angajati, distribuitori sau parteneri. Produsul turistic inflexibil dat ca si premiu sau cadou, cum ar fi o vacanta de o saptamana in Mallorca de pe 5 pe 12 septembrie, nu era perceput intotdeauna ca un beneficiu total”, declara Sorin Vaduvoiu (foto), director executive Perfect Tour, care adauga si faptul ca, acelasi dificultati le intampinau clientii cand incercau sa cumpere o luna de miere pentru a da un cadou la o nunta si trebuiau sa faca investigatii cu privire la preferintele beneficiarului final.

De asemenea, el spune ca a lansat produsul "Gift Voucher" in anul 2007, iar conceptul a fost imprumutat de la marile magazine Macy's din Statele Unite.


Pondere in totalul vanzarilor

In ceea ce priveste clientii, jucatorii din piata intervievati de Wall-Street.ro spun ca cea mai mare parte a acestora sunt clienti corporate.

“Pana in acest moment cele mai solicitate vouchere de calatorie, au fost cele pentru cadouri corporate care au detinut si o pondere mai mare in volumul total al vanzarilor, respectiv 70 % fata de cei 30 % care au reprezentat vanzarile catre clientii individuali”, declara Madalina Pacuraru (foto), managing partner HasHas Travel.

Aceeasi tendinta este subliniata si de Simona Veteleanu, care spune ca in trei ani de la lansarea produsului agentia Travel Biz a vandut cateva sute de vouchere - in special in mediul corporate, dar cu o pondere in crestere si pentru clientii individuali - in valoarea totala de peste 250.000 de euro.

Principala tendinta observata este cea de crestere a cererii pe segmentul de individual, voucherele de calatorie fiind preferate din ce in ce mai mult in locul cadourilor traditionale. Pe segmentul corporate, dupa o scadere sensibila in ultimul an si jumatate, se observa o usoara revenire, datorata mai ales cresterii bugetelor de marketing alocate concursurilor si promotiilor”, completeaza Veteleanu.

De asemenea, ea spune ca voucherele sunt preferate tot mai mult de catre companii, ca mijloc de bonusare si fidelizare, pe fondul reorganizarii pachetelor salariale si mutarea accentului pe beneficiile non-financiare.

Sorin Vaduvoiu, preprezentantul Perfect Tour, spune ca vanzarile pe acest segment pentru anul 2010 depasesc 1,8 milioane de euro si sunt in crestere cu 50% fata de valoarea inregistrata in 2009.

“Evolutia in vanzari se datoreaza atat diversificarii canalelor de distributie a produsului - magazine de cadouri traditionale si online - cat si adoptarii unei strategii de marire a portofoliului de clienti corporate”, adauga Vaduvoiu.

Totodata, el spune ca ponderea ocupata de gift carduri in cifra de afaceri pe 2010 va fi in jur de 8 - 9% si se asteapta la o crestere de 10-15% pe acest segment in anul 2011.

Reprezentantul Travel Studio spune ca agentia vinde in medie aproximativ 50 de Gift Vouchere pe an pentru diverse experiente si destinatii, valoarea unui voucher osciland si ea, insa ca medie se situeaza la aproximativ 500 de euro.

Acest segment reprezinta o pondere de 10% din cifra de afaceri a agentiei, iar pentru vanzarile in 2011 estimeaza o crestere usoara, in cazul redresarii situatiei economice si politice in Romania.

In acest ultim trimestru al anului 2010 am observat o scadere a acestor produse, insa nu semnificativa fata de anii anteriori, cauza principala reprezentand-o cu siguranta puterea scazuta de cumparare a romanilor in aceasta perioada de criza”, subliniaza Marta Avram.


Variante de gift carduri

Voucherele pe care le ofera agentiile de turism sunt valorice, sumele fiind variabile, in functie de cerintele clientilor.

Pentru mediul corporate, sumele se invart de cele mai multe ori in jurul catorva sute de euro per voucher, putand sa ajunga chiar si la 1.500 sau 2.000 de euro, in cazul premiilor mari. Pe zona de individual sumele cerute pe vouchere sunt sensibil mai mici, situandu-se undeva in zona 150-400 euro, in marea majoritate”, declara Simona Veteleanu.

Pentru varianta cardul flexibil a optat si Perfect Tour, astfel ca pe voucher poate fi incarcata orice suma si nu exista limita minima sau maxima.

Pe de alta parte, Madalina Pacuraru spune ca, in acest moment se regasesc sapte modele diferite de gift carduri la Has Has Travel, 5 modele standard cu valoare prestabilita fixa, unul cu o valoare variabila in functie de bugetul fiecarui client si inca o varianta corporate care poate fi aproape integral customizabila.

Voucherele cu valoare fixa sunt Gold Travel Voucher - de 1.500 euro, Bronze Travel Voucher - 1.000 euro, Silver Travel Voucher - 700 euro si Pearl Travel Voucher - 500 euro.

Si Travel Studio are atat vouchere fixe cat si cu valori variabile, iar reprezentantii companiei spun ca cele mai apreciate sunt cele pentru experientele la volan si cele in aer, dar nu raman mai prejos nici cadourile la concerte si evenimente sportive: “Ocaziile cele mai frecvente de oferire a acestor Gift Vouchere am remarcat sunt aniversarile si de sarbatori”, remarca Marta Avram.




Citeste si