7 Martie 2012

Cum a schimbat criza topul celor mai bine vandute ziare



La finalul anului trecut cele mai bine vandute zece cotidiene nationale platite din Romania vindeau in jur de 456.000 de copii pe zi, in timp ce la sfarsitul lui 2008, primul trimestru de criza, primele zece ziare ajungeau la 875.000 de exemplare in medie zilnic, arata cele mai recente date ale Biroului Roman de Audit al Tirajelor (BRAT).

Click!, Libertatea si Romania Libera au inregistrat cele mai mari vanzari in medie pe editie in ultimele trei luni din 2011, de altfel, cotidianul editat de Adevarul Holding fiind la sfarsitul anului trecut singurul ziar care mai trecea de 100.000 de exemplare vandute pe numar.

Daca in prezent Click! conduce de departe topul ziarelor in functie de vanzari, in schimb, in urma cu patru ani, pe primul loc in clasament se afla Libertatea cu 235.467 de unitati vandute pe editie.
Publicatia editata de Ringier Romania era urmata de Click! si Cancan, cele doua cotidiene din urma inregistrand vanzari de peste 100.000 de ziare per aparitie.
Cele mai mari scaderi
Cele mai mari scaderi ale vanzarilor in ultimii trei ani au fost inregistrate de catre Cancan (-70%), Evenimentul Zilei (-65,6%), Curierul National (-60%), Gazeta Sporturilor (-59,2%), Libertatea (-58,8%), Jurnalul National (-58,6%), Adevarul (-57,1%) si ProSport (-51,2%). Scaderi mai mici au fost inregistrate de Romania Libera (-30%) si Ziarul Financiar (37,8%). Pe de alta parte, ziarul ale carui vanzari au fost cele mai putine afectate este Click, vanzarile cotidianului detinut de Dinu Patriciu scazand doar cu 3,4%.

Criza nu a dus doar la scaderi semnificative ale ziarelor, ci si la inchiderea unor titluri printre care Business Standard, Ziua sau Gardianul. Pentru Gardianul nu mai sunt disponibile date de audienta de la inceputul lui 2008, in timp ce Gandul este in prezent o publicatie online. Pe de alta parte, in aprilie 2010 a fost lansat cotidianul Puterea.

Piata de presa scrisa este unul dintre cele mai lovite segmente de criza, atat din cauza vanzarilor tot mai mici, dar si a diminuarii semnificative a veniturilor din publicitate. Practic, daca in 2008, cel mai bun an pentru piata locala de publicitate, veniturile ziarelor si revistelor au fost de circa 82 de milioane de euro, anul trecut acestea au scazut la circa 24 de milioane de euro, conform datelor agentiei de media Initiative.



Citeste si