7 Ianuarie 2013
Cum vor evolua bugetele de publicitate in 2013. Ce spun managerii din media buying
Investitiile in publicitate vor stagna la nivelul anului trecut, insa acestea depind foarte mult de evolutia consumului, au declarat managerii celor mai mari cinci agentii de media de pe piata locala.
Dan Balotescu, managing partner Media Investment
O prima tendinta este mixul dintre online si offline. Jucatorii care vor avea un cuvant greu de spus sunt cei care au continut si titluri cunoscute in offline, dar au si resurse si influenta in online.
Alt trend este expansiunea Google. Cu un potential tehnologic si financiar precum cel al Google, dublat de un interes clar manifestat pentru Romania in ultimii ani, expansiunea este garantata.
A treia tendinta este dezvoltarea produselor mobile, potentialul pietei fiind tot mai mare, avand in vedere cresterea penetrarii smartphone-urilor.
Alexandra Olteanu, managing director Initiative
Astfel, piata de media va fi in jurul valorii de 290-300 de milioane de euro. Mediul digital, asa cum ne-a obisnuit, va inregistra o crestere, restul vehiculelor media intregistrand mici reculuri de la un an la celalalt.
Tendintele care vor caracteriza piata sunt vizibile de mai multa vreme, iar acestea sunt orientarea catre digital, integrarea sustinuta de tehnologie a mediilor de comunicare si cresterea social media.
Alexandra Iavorschi, managing director Starcom MediaVest
Mai important decat orice tendinta, va fi o atitudine generala de precautie, aceasta stare de fapt va afecta atat valoarea bugetelor de media cat si mixul de canale propus de agentii si acceptat de clienti.
Cred ca vom avea in continuare un mix dominat de TV si digital, dar vom fi probabil martorii unui proces de sofisticare in modul in care aceste medii vor fi folosite pentru a comunica cat mai relevant produsul si beneficiile sale specifice.
Bogdan Prajisteanu, CEO MEC Romania
Rata inflatiei care s-ar putea plasa in afara tintei BNR (3% in 2012, 2,5% in 2013), accentuarea volatilitatii fluxurilor de capital in contextul deteriorarii evolutiei mediului extern, posibilitatea blocarii accesului la fondurile europene constituie riscuri pe termen scurt in economie. Consecintele ar putea fi simtite in scaderea puterii de cumparare, in reducerea consumului si, implicit, in investitiile in publicitate.
Maria Tudor, CEO Zenith Romania
Suntem tot mai mult prinsi in angrenajul global, adica deciziile se iau la nivel central si afecteaza major pietele locale.
Pretul conteaza mai presus de tot si creste rolul departamentului de achizitii in procesul de marketing si comunicare. Un alt trend este focusul pe social media si mobile, dar nu pe zona de paid, ci pe owned si earned.
Tot o tendinta importanta este elasticitatea comunicarii si return on investment (ROI) pe termen scurt si foarte scurt.