9 Ianuarie 2013
Piata de comunicare in 2013: ce spun sefii celor mai mari jucatori
Piata de comunicare se va stabiliza anul acesta sau ar putea scadea cu in jur de 3-5%, totul depinzand de evolutia consumului. Pe de alta parte, domeniul care isi va continua cresterea este digitalul, au declarat managerii celor mai mari grupuri de comunicare din Romania.
Mihaela Nicola, CEO The Group
”Cautare” este cuvantul care va caracteriza domeniul in 2013. Cautarea de canale, de forme, de continut relevant, de oportunitati. Cautarea fondului pe care sa construim forme noi. Cautarea noului tip de rol pentru agentiile specializate, pentru cei care n-au inteles deja ca specalizarile traditionale vor disparea: nu mai exista publicitate, PR sau onlinea...toate s-au transformat in comunicare.
Acum cautam cu totii structura optima a unei agentii de comunicare.
Manuela Necula, CEO Ogilvy Romania
Dincolo de cifre insa, piata trece prin modificari structurale. Schimbarea comportamentului consumatorilor, ca urmare a prezentei tot mai puternice a mediului digital in vietile acestora, face ca interactiunea lor cu brandurile sa ia forme noi, iar adaptarea la acestea este cruciala. In privinta pietei de media, in 2013 vom asista cel mai probabil la o scadere a pietei de media cuprinsa intre 3-5%, singurul mediu de crestere fiind cel digital.
Fotografie realizata de Mircea Dragos (fotografii-profesionale.ro).
Bogdan Enoiu, CEO McCann Worldgroup Romania
2012 a fost an electoral, iar in anii electorali se simte o oarecare nervozitate pentru predictibilitate si orice om de afaceri, si nu numai, apreciaza stabilitatea in general. Dar asa e viata, o permanenta lupta si un risc permanent.
Fotografie realizata de Stefan Panfili (www.mtmtka.com).
Veronica Savanciuc, presedinte & CEO Lowe Romania
Dupa 2011, tendinta de scadere s-a mentinut, dar cu un procent mult mai mic. Piata de media va inregistra si in 2013 o scadere, in acelasi interval de 2 - 4%.
Cele mai importante trei tendinte care vor caracteriza piata locala de comunicare in 2013 sunt cresterea digitalului, in general, atat pe segmentul serviciilor de media, cat si al celor de creatie si PR, ascensiunea serviciilor de mobile marketing si convergenta TV- digital atat din perspectiva consumatorului cat si a pietei de publicitate.
Radu Florescu, CEO Centrade Saatchi & Saatchi
Ca tendinte, in primul rand ar fi trecerea, tot mai puternica, spre digital. O a doua ar fi orientarea jucatorilor din piata spre oferirea de solutii de comunicare integrate, adresate mai multor medii de comunicare. A treia ar fi componenta de mobile, odata cu cresterea pietelor de smartphone-uri si tablete, inclusiv pe partea de aplicatii, insa nu e neaparat definitorie pentru 2013, ci mai degraba pentru urmatorii doi, trei ani.
Fotografie realizata de Mircea Dragos (fotografii-profesionale.ro).
Teddy Dumitrescu, CEO Publicis
Chiar daca unii factori de incertitudine vor disparea in 2013 (alegerile din USA, alegerile din Romania), climatul economic nefavorabil din zona euro va continua sa isi produca efectele si in Romania.