16 Mai 2014

Zece lucruri pe care sa nu i le spui niciodata unui jurnalist



Presa poate sa imbunatateasca semnificativ reputatia si credibilitatea unei personalitati sau a unei companii, insa o abordare gresita in discutia cu un jurnalist poate la fel de bine sa distruga imaginea intervievatului. Debbie Levan, specialist PR cu peste 20 de ani de experienta in domeniu, a evidentiat o serie de situatii care ar trebui sa fie evitate in relatia cu presa.

1. Vreau sa imi dau acordul pe ce scrii

Bineinteles ca oricine isi doreste sa fie pus intr-o lumina favorabila de catre jurnalist. Din “nefericire” insa, pentru jurnalisti conteaza mai mult loialitatea fata de de audienta sau editor, decat cea fata de persoana intervievata.

Desigur intervievatul controleaza informatia pe care o furnizeaza jurnalistului, insa nu poate controla si ce face jurnalistul cu ea. Nu cereti sa vedeti articolele inainte de publicare pentru a le aproba, ca si cand ati avea dreptul sa faceti asta.


2. "Off the record"

Bineinteles ca oricine isi doreste sa fie pus intr-o lumina favorabila de catre jurnalist. Din “nefericire” insa, pentru jurnalisti conteaza mai mult loialitatea fata de de audienta sau editor, decat cea fata de persoana intervievata.

Desigur intervievatul controleaza informatia pe care o furnizeaza jurnalistului, insa nu poate controla si ce face jurnalistul cu ea. Nu cereti sa vedeti articolele inainte de publicare pentru a le aproba, ca si cand ati avea dreptul sa faceti asta.


3. "No comment"

Pe scurt, expresia “no comment/nu comentez” miroase a vinovatie si sugereaza ca intervievatul are ceva de ascuns.

Exista numeroase metode prin care se poate raspunde la o intrebare dificila din partea presei fara a se apela la aceasta expresie, care mai degraba va infunda persoana careia ii este adresata intrebarea.


4. Minciuna

Chiar daca te simti sub o presiune extrema din partea presei, aceasta nu este o scuza pentru a minti. Daca nu stii raspunsul la o intrebare, nu este nicio rusine sa recunosti acesti lucru si sa promiti ca vei reveni cu date suplimentare ulterior.

Daca minti, nu vei face nimic altceva decat a te ingropa si de a risca un prejudiciu de imagine important atunci cand minciuna va fi dezvaluita.


5. "Asta ar trebui sa scrii"

Jurnalistul nu este interesat de tine sau de afacerea ta, ci este interesat de stiri si idei care vor informa, educa si ii vor face mai activi pe cititori/telespectatori/ascultatori.

De asemenea, sunt interesati in primul rand de impactul informatiei asupra unei mase cate mai mare de cititori. Din acest motiv nu este deloc recomandat sa incercati sa sugerati felul in care un subiect ar trebui sa


6. Oferirea unei false "exclusivitati"

Daca ai o informatie de oferit presei trebuie sa decizi daca o vei oferi mai multor jurnalisti in acelasi timp (pentru o acoperire cat mai mare), sau unui singur jurnalist. Exista pereri pro si contra pentru ambele variante insa cel mai important este sa nu incercati sa “vindeti” un subiect ca fiind exclusiv mai multor ziaristi.

Pe termen scurt s-ar putea sa aveti o acoperire mai mare in presa, insa pe termen lung jurnalistii care s-au simtit inselati va vor acorda mai putina atentie.


7. Ameninta ca vei acorda subiectul unui jurnalist competitor

Exista numeroase motive pentru care un jurnalist poate decide sa nu acopere subiectul oferit de tine, printre care timing-ul, lipsa de interes a subiectului sau din partea ziaristului, sau publicarea recenta a unor articole similare.

Oricare ar fi motivul, nu insistati si nu luati refuzul ca pe ceva personal.


8. "Nu putem face un interviu" - desi chiar tu ai abordat jurnalistul

Daca un jurnalist te abordeaza cu o cerere de interviu, este de datoria ta sa decizi daca ar fi ceva ce merita sau nu facut. Daca insa tu ai abordat jurnalistul cu un subiect, un comentariu sau un comunicat de presa, atunci este de datoria ta sa poti oferi si interviuri.


9. "Este in comunicatul de presa, gasesti acolo informatiile"

Adesea jurnalistii citesc doar cateva randuri din comunicatul de presa, iar apoi incearca sa discute direct cu persoanele in cauza pentru a obtine un articol mai detaliat.

Trebuie inteles faptul ca scopul unui comunicat de presa este in primul rand acela de a trezi atentia jurnalistului, iar cand acestia solicita date suplimentare, nu trebuie refuzati.


10. Nu trebuia sa scrii asta despre compania mea

Daca afacerea ta a fost prezentata intr-un mod incorect in presa, trebuie sa lasi sentimentele deoparte si sa te intrebi daca lucrurile scrise sunt corecte si daca tu ai fost clar atunci cand ai furnizat informatii presei.

In situatia in care informatiile chiar sunt false, atunci esti indreptatit sa te plangi si sa incerci sa fi despagubit intr-un fel. Atentie insa atunci cand faci acest lucru deoarece nu vrei sa ramai catalogat ca cineva care mereu face amenintari sau care mereu se plange cand presa scrie despre el/compania sa.




Citeste si