16 Septembrie 2006

Ziarele se fac frate cu Internetul pentru bani



The Economist sustine ca incasarile din vinzarea de publicitate la ziare sint in continua scadere din cauza accesului facil la informatiile online.
O analiza facuta de renumita revista The Economist arata ca, indiferent de pozitionarea actuala pe piata, ziarele nu vor putea rezista pe termen lung decit daca se vor folosi puternic de editiile online. In acest domeniu, Romania este inca la inceput, abia anul trecut fiind inregistrate primele incercari de dezvoltare a paginilor web.

Pierderi pentru tiparituri

Pentru majoritatea ziarelor, anul 2005 a fost unul mizerabil, sustin analistii revistei The Economist. Ei spun ca motivatia este aceea ca presa scrisa inca isi obtine majoritatea veniturilor din editiile tiparite, iar tirajele sint in declin. Persoanele active folosesc tot mai mult Internetul ca sursa de stiri, iar tinerii nu mai sint preocupati de citirea ziarelor, astfel ca vinzarile acestora scad constant in fiecare an. Nici veniturile obtinute din publicitate nu stau mai bine, deoarece inclusiv mica publicitate se orienteaza tot mai mult spre online.

Jim Chisholm, specialistul chestionat de The Economist, sustine chiar ca, in urmatorii zece ani, un sfert din totalul de mica publicitate va fi pierduta de presa tiparita in beneficiul celei online. In 1995, 36% din publicitatea mondiala a fost facuta in ziare, in timp ce in 2005 a fost 30%. Chisholm estimeaza ca alte 5% vor fi pierdute pina in 2015.

Reactie inceata

Chiar si reprezentantii celor mai bine pozitionate ziare sint constienti ca nu vor supravietui pe termen lung decit daca se reinventeaza online si pe alte platforme new media, precum telefoanele mobile sau alte aparate electronice portabile. Majoritatea ziarelor au percutat greu la schimbarile care le-au afectat industria, dar acum fac eforturi sa prinda din urma vremurile. Reactia intirziata este motivata, in analiza The Economist, de faptul ca, pentru zeci de ani, proprietarii de ziare au detinut adevarate monopoluri si au avut profituri grase. Din aceste motive, nevoia de a investi in cercetare si dezvoltare a fost aproape de zero.

Incercari timide

Primele incercari online ale ziarelor s-au rezumat la a pune pe un site continutul exact al editiei, situatie care s-a mentinut de la sfirsitul anilor 90 pina in 2002. Ca rezultat, accesarile se faceau fara regularitate, iar vizitatorii de orientau spre alte pagini web dupa doar citeva vizualizari.



Citeste si