21 Noiembrie 2006

Supercarte pentru Superbranduri



Notorietate, incredere, performante si cifre de afaceri record. Acestea sunt cateva dintre atuurile superbrandurilor din Romania.
O carte despre branduri care omagiaza performanta si creativitatea culturii de branding, nu face decat sa incite. 66 de branduri puternice, dintre care 30% sunt branduri romanesti autentice...si de aici, Superbrands Romania a lansat, in premiera la Bucuresti, Cartea Superbrands Romania Volumul I. Piata, Realizari, Istoric, Produs, Evolutii recente, Promovare si Valoarea marcii, Ce nu stiti sunt capitolele in care fiecare superbrand se dezbraca. Povestea fiecaruia va putea fi citita on‑line, pe site-ul dedicat superbrandurilor.

Trofee pentru excelenta, admiratie si valoare, toate acestea contribuie la definirea Romaniei ca o piata cheie din perspectiva unui mediu de afacei consolidat si al potentialului pentru investitii.

Supereroii in materie de branduri au reusit sa ne cucereasca. Unul dintre veterani este televiziunea publica. Desi nu a avut norocul de a activa in toata istoria sa de 50 de ani numai pe o piata libera, TVR a facut fata, dupa 1989, provocarilor concurentei. Ca TVR este un superbrand o demonstreaza faptul ca unele dintre emisiunile sale isi mentin pozitiile de top in graficele de audienta dupa mai bine de patru decenii de difuzare cum este cazul 'Telenciclopediei' sau al 'Tezaurului focloric'. Chiar daca televiziunea publica a trecut si prin perioade dificile, ea a ramas un reper pe piata de media nu doar datorita acoperirii extinse, ci si calitatii emisiunilor sale, ne spun reprezentantii Departamentului de Comunicare si Relatii Internationale al TVR.

Brand mandru, puternic, pentru femei=superbrand

Mediul in care se nasc si se ridica brandurile este unul competitiv pe o piata de business in continua extindere. Cum pot supravietui ele? Trebuie sa se bazeze pe valori reale, cu care clientii rezoneaza in mod firesc, timp indelungat., au precizat pentru Wall-Street reprezentantii companiei Avon, un alt superbrand in Romania si lider mondial in domeniul vanzarilor directe. Cu o experienta de peste 120 de ani in peste 100 de tari din toata lumea, brandul Avon este asociat cu frumusetea femeilor de pretutindeni, indiferent de varsta, rasa sau ocupatie, fapt care ne indreptateste sa sustinem inca o data ca Avon este cu adevarat 'Compania pentru femei', spun reprezentantii companiei. In Romania, numele Avon este legat de o lunga serie a primelor dati, este un business bazat pe frumusete si devenit superbrand ca si consecinta a progresului, a adaptarii si a intelegerii modului in care functioneaza relatiile dintre oameni.

Superbrandul Lindab si-a inceput constructia in Romania, in 1994, cu multa munca, pasiune si daruire, de catre toti angajatii si nu doar de catre un brand manager cum se practica in alte companii, a declarat pentru Wall-Street, Andrei Sulyok, Business Unit Manager al companiei. Definitia Lindab din punct de vedere al brandului, este una cat se poate de 'la obiect': Lindab este tot ceea ce comunicam, 'respiram', transmitem, livram, indiferent de ocazie, locatie sau autor, a completat Andrei Sulyok.

Al doilea jucator pe piata romaneasca in ceea ce priveste volumul de vanzari retail de carburant si cu o cota de piata de 14%, compania MOL Romania a primit de asemenea calificativul de superbrand. Statutul Superbrand primit de MOL este o confirmare a pozitiei puternice pe care compania o are pe piata din Romania. Suntem mandri sa fim un Superbrand in Romania si stim ca acest lucru s-a datorat in primul rand reputatiei produselor si serviciilor de calitate pe care le oferim clientilor nostri, a declarat Zsolt Szalay, CEO MOL Romania, intr-un comunicat al companiei.

Teama de superbrand: transformarea in ruine

Un brand este o afacere si ca orice afacere, are avantajele si dezavantajele ei. Nu poti fi nr.1 pe piata, respectat ca si brand, daca nu gusti si din stradania de a creste. Cand insa te ridici si te remarci ca 'brand intre branduri, cu siguranta nu te bucuri numai de aspecte pozitive. Consumatorii devin din ce in ce mai selectivi iar companiile trebuie sa fie din ce in ce mai creative si mai atente cu informatiile si serviciile oferite, asta pentru ca principalul dezavantaj de care se loveste un superbrand este ca se poate 'darama' foarte usor si asta pentru ca esti mai expus atacurilor si presiunilor pietei si ca devine dificil sa-ti recastigi pozitia daca gresesti si dezamagesti publicul, spun reprezentantii TVR. Avantajul de care beneficiaza un superbrand ca TVR este ca atragi parteneri la fel de puternici ca tine si resurse umane de calibrul tau.

A fost nevoie de multa munca si de incredere ca ceea ce facem este bine si ca va fi recunoscut. Am avut parte de dubii si de incertitudini, dar si de speranta. Este greu sa ajungi la tinta, dar este si mai greu sa te mentii. Pentru Lindab este o provocare permanenta sa le dovedim clientilor nostri ca, atunci cand aleg brandul Lindab, fac cea mai buna alegere, a mai precizat Andrei Sulyok, referindu-se la perseverenta cu care trebuie sa te inarmezi cand faci un plan de afaceri.

Reprezentantii Avon nu gasesc dezavantaje ale unui superbrand ci provocari mai mari. Avantajele deriva in mod cert din atasamentul care se creaza intre clienti si brand. Faptul ca brosura Avon este probabil cel mai vizualizat material despre frumusete din Romania, avand un tiraj de sute de mii de exemplare, demonstreaza acest lucru. Pe masura ce clientii nostri devin din ce in ce mai selectivi in privinta ofertei de produse cosmetice, atentia pe care le-o acordam si efortul intretinerii relatiei cu acestia cresc. Nu exista dezavantaje, ci doar provocari mai mari, spun acestia.

Viziunea dicteaza ritmul

Rezistenta in timp, experiment mediatic sau climatul socio-politic in care s-a desfasurat, au influentat in aceeasi mare masura evolutia televiziunii publice ca brand. Problema acida care se pune este mentinerea in top. Problema mentinerii a avut o cu totul alta tenta, in cazul TVR, decat in cazul altor branduri. TVR a aparut ca un instrument de propaganda si un experiment mediatic al unui sistem totalitar, iar acum functioneaza ca un brand puternic, cu o identitate moderna, adaptata timpurilor noastre, pe o piata libera si alerta, spun reprezentantii TVR. Privit din interior, superbrand-ul TVR este o copie fidela a tarii, cu zone si domenii de activitate unde lucrurile se misca mai incet, sau altele unde viziunea dicteaza ritmul. Directia de dezvoltare si perceptie este insa indreptata spre exterior. In urma unui studiu realizat de Deloitte&Touche, majoritatea angajatilor considerau ca rebranding-ul demarat in 2004 a schimbat imaginea televiziunii, dar nu si cultura organizationala, asta pentru ca publicul si concurenta precum si protocolul si formalitatile au ramas mai importante decat relatiile cu colegii sau invatarea si adaptarea.

Balul superbrandurilor

Evenimentul Superbrands de la Bucuresti a fost patronat de catre Superbrands Romania, prin Agentia de relatii publice BDR Associates, in parteneriat cu compania Petrom, partener oficial al Organizatiei Internationale Superbrands.

In Romania, consiliul Superbrands este format din lideri de opinie, specialisti in marketing si comunicare, avand o profunda cunoastere a pietei locale si a culturii de branding: Adrian Covacescu, Anca Harasim, Andrei Plesu, Arina Toparcean, Bianca Bourbon, Constantin Stroe, Cristina Simion, Dan Chisu, Daniel Pana, Doina Levintza, Radu Dop, Dumitru Bortun, John Long, Kurt Strohmayer, Marcela Moss, Mihai Stanescu, Mihail Vartosu, Mircea Kivu, Narcis Horhoianu, Radu Georgescu, Stefan Teodorescu, Teodora Migdalovici, Tudor Giurgiu, Valerica Olteanu si Vladimir Aninoiu.

Organizatia Internationala Superbrands a fost fondata in anul 1995 in Marea Britanie. In prezent detine birouri de reprezentanta in peste 60 de tari ale lumii, printre care: Franta, Italia, Finlanda, Polonia, Portugalia, Egipt, Singapore, Australia, Filipine, Nigeria, Japonia, SUA etc. Organizatia Superbrands a condus peste 6500 de studii de caz asupra brand-urilor de succes, prezentarile acestora fiind incluse in publicatii Superbrands, care au devenit purtatori de imagine a tarilor respective in intreaga lume. Numai in anul 2005 au fost editate in Europa 18 astfel de publicatii, care au fost citite, in primele luni de la aparitie, de peste 1 milion de consumatori de specialitate, acest lucru fiind relevant pentru popularitatea Superbrands in intreaga lume. Superbrands patrunde in Romania in contextul dezvoltarii si dinamicii actuale a pietei si a industriei marcilor, si in perspectiva aderarii efective la Uniunea Europeana.



Citeste si